Beenbescherming tijdens het longeren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MissMiekjee

Beenbescherming tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 14:44

Ik heb mezelf best wel verdiept in verschillende soorten beschermers, materialen en ieders voor- en nadelen. Maar in dat hele arsenaal wat ik ken, zit niks passends bij voor het probleem waar ik nu tegenaan loop. Het is voor mij best wel een gecompliceerd probleem, omdat ik verschillende soorten beschermers vooraf al af moet strepen. Het gaat om het volgende:

Ik longeer 1 tot 2 keer in de week. Op het moment wat vaker (zeg zo'n 4 keer per week), omdat ik volgende week examen moet doen hierin. Ik longeer op de Lammert Haanstra manier, in een afgesloten cirkel, met singel, touwtjes en dus ook met cavaletti's. Normaal gebruik ik geen beschermers hiervoor, want mijn paard staat correct op de benen, raakt zichzelf niet en de pezen worden heel erg snel heel warm. Gisteren was ze toevallig wat enthousiaster dan normaal aan de longe, en daardoor wat cavaletti's aantikken, bij het aanspringen in galop een bokje en liep wat harder dan normaal. Niks aan de hand verder, ze liep gewoon goed na het longeren, vanmorgen in de stapmolen ook niks bijzonders aan het lopen te zien. Alleen met het uit de stal halen had ze een dikkere kogel (linksvoor) en een bult aan de binnenkant daarvan. Opgedraafd, niks te zien. Na de molen/wei was de kogel al een heel stuk dunner, maar de bult bleef wel. Dus vandaag even op rust, in de klei en we kijken morgen hoe het zich verder ontwikkelt.

Nu denken we dus dat ze zichzelf heeft geraakt aan de longe, of dat ze zichzelf wat hard heeft gestoten tegen de cavaletti's. Ik wil verdere schade voorkomen, dus ben ik toch van plan om beenbeschermers aan te gaan doen. Ook daar loop ik tegen een aantal problemen aan:

- Normale peesbeschermers zorgen dat de benen echt veel te warm worden, zelfs zo dat de benen erg nat zijn na het werk. Doe ik dus niet meer aan, paard heeft al 2 peesblessures gehad en er is mij toen afgeraden om nog met normale peesbeschermers te werken.
- Crossbeschermers ben ik zelf echt wel voorstander van, helaas zijn die van mij niet flexibel (Style) en die van Premier Equine gaan niet goed dicht in combinatie met de bult aan de binnenkant van de kogel.
- Bandages gaan goed, benen worden niet warm, maar bescherming bieden ze niet echt.
- Paard heeft maatje cob, hier valt ook al niet zoveel in te vinden.

DA heeft de kogel al gezien, die zei dat ze juist zoveel mogelijk moest bewegen om het vocht daar weg te krijgen. Ik blijf dus gewoon (licht) werken.

Ik heb zelf nog enkele voorkeuren m.b.t. de bescherming:
- Goede pasvorm is essentieel, ik ga niet klooien met full die eigenlijk wat te groot is of pony die net wat te klein is, het moet gewoon passen
- Benen mogen er niet te warm onder worden, wel gezond warm. Ik geloof niet in air-neopreen en dat soort zooi.
- Makkelijk te verkrijgen
- Ik heb geen limiet in het budget, bescherming moet gewoon goed zijn.
- Rondom de kogel ook goed beschermd

De bescherming is specifiek voor het longeren.

Wie o wie kan mij helpen om de juiste bescherming te vinden? :D
Graag een merk/model/linkje noemen, dat is een stuk duidelijker dan zomaar iets roepen zonder dat ik weet waar ik het moet vinden :).
Laatst bijgewerkt door MissMiekjee op 06-02-14 15:11, in het totaal 2 keer bewerkt

hannieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:59

hoi met hannie,het is altijd een probleem.ik longeer altijd met peeskappen voor en achter.
vorige week met voorbeen achter gevangen met als resultaat een flinke wond net onder de kap.
ik raadt je aan om onder de bandages wollen lappen te doen dat geeft goede bescherming.
maar het is altijd hopen dat het goed gaat.sterkte hannie.

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:02

Luca03Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:08

Leren peesbeschermers, ventileren goed en geven genoeg bescherming

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 15:10

Die van de 2e link zien er heel goed uit, die zijn namelijk wel rondom gesloten, dat de voorkant beschermd is, is zeker een pluspunt :). Denk je dat ze stevig genoeg zijn? Ik heb het idee dat ze niet heel degelijk zijn...

Luca03, er zijn genoeg leren beschermers op de markt. Welke raad je aan?

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:10

En 3 in 1 beschermers? Classic Equine of Prof. choice?
Ik heb zelf de Classic Equine en die bevallen goed, het volgende staat er als omschrijving:

"Made of 100% virgin perforated neoprene that allows the leg to breathe and heat to escape so your horses legs stay cooler. A round cut box-stitched hook-and-loop attachment with an aggressive hook-and-loop closure makes the Legacy more secure. A shock absorbing splint pad gives maximum protection to the splint bone, tendons, and other soft tissues. The new, more refined splint pad guards against crossfire injuries and allows for a closer, cleaner fit. A suspensory rib is positioned between the tendon and the cannon bone to ensure proper boot alignment. A patented Cradle Fetlock System provides maximum support and protection to the lower limb by a double layer of shock absorbing neoprene. An extended layer of tough, bulletproof material fitted on the cup area ensures durability. A series of fitting darts provides for a clean, close fit. Bound edges help keep dirt and debris out"

Weet niet of het valt onder air-neopreen? ;)

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:12

MissMiekjee schreef:
Die van de 2e link zien er heel goed uit, die zijn namelijk wel rondom gesloten, dat de voorkant beschermd is, is zeker een pluspunt :). Denk je dat ze stevig genoeg zijn? Ik heb het idee dat ze niet heel degelijk zijn...

Luca03, er zijn genoeg leren beschermers op de markt. Welke raad je aan?

Stevig zat hoor! Ik heb de gewone peesjes ervan. Dat is echt sterk spul!

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 15:14

Smiley: die Classic Equine ga ik zeker eens naar opzoek :).

Achja weetje wat het is, of het valt onder air neopreen of niet, het is allemaal een beetje hetzelfde. De een geeft er alleen de naam air neopreen aan en de ander geperforeerd neopreen ;). Conclusie blijft toch dat het neopreen is en dat dat gewoon warm wordt, die gaatjes maken het er helaas niet beter op. Maar mocht er toch iets innovatiefs tussen zitten wat wel neopreen bevat kan ik dat altijd overwegen :).

Marjonneke: top, dan komt die op het lijstje!