Ik longeer 1 tot 2 keer in de week. Op het moment wat vaker (zeg zo'n 4 keer per week), omdat ik volgende week examen moet doen hierin. Ik longeer op de Lammert Haanstra manier, in een afgesloten cirkel, met singel, touwtjes en dus ook met cavaletti's. Normaal gebruik ik geen beschermers hiervoor, want mijn paard staat correct op de benen, raakt zichzelf niet en de pezen worden heel erg snel heel warm. Gisteren was ze toevallig wat enthousiaster dan normaal aan de longe, en daardoor wat cavaletti's aantikken, bij het aanspringen in galop een bokje en liep wat harder dan normaal. Niks aan de hand verder, ze liep gewoon goed na het longeren, vanmorgen in de stapmolen ook niks bijzonders aan het lopen te zien. Alleen met het uit de stal halen had ze een dikkere kogel (linksvoor) en een bult aan de binnenkant daarvan. Opgedraafd, niks te zien. Na de molen/wei was de kogel al een heel stuk dunner, maar de bult bleef wel. Dus vandaag even op rust, in de klei en we kijken morgen hoe het zich verder ontwikkelt.
Nu denken we dus dat ze zichzelf heeft geraakt aan de longe, of dat ze zichzelf wat hard heeft gestoten tegen de cavaletti's. Ik wil verdere schade voorkomen, dus ben ik toch van plan om beenbeschermers aan te gaan doen. Ook daar loop ik tegen een aantal problemen aan:
- Normale peesbeschermers zorgen dat de benen echt veel te warm worden, zelfs zo dat de benen erg nat zijn na het werk. Doe ik dus niet meer aan, paard heeft al 2 peesblessures gehad en er is mij toen afgeraden om nog met normale peesbeschermers te werken.
- Crossbeschermers ben ik zelf echt wel voorstander van, helaas zijn die van mij niet flexibel (Style) en die van Premier Equine gaan niet goed dicht in combinatie met de bult aan de binnenkant van de kogel.
- Bandages gaan goed, benen worden niet warm, maar bescherming bieden ze niet echt.
- Paard heeft maatje cob, hier valt ook al niet zoveel in te vinden.
DA heeft de kogel al gezien, die zei dat ze juist zoveel mogelijk moest bewegen om het vocht daar weg te krijgen. Ik blijf dus gewoon (licht) werken.
Ik heb zelf nog enkele voorkeuren m.b.t. de bescherming:
- Goede pasvorm is essentieel, ik ga niet klooien met full die eigenlijk wat te groot is of pony die net wat te klein is, het moet gewoon passen
- Benen mogen er niet te warm onder worden, wel gezond warm. Ik geloof niet in air-neopreen en dat soort zooi.
- Makkelijk te verkrijgen
- Ik heb geen limiet in het budget, bescherming moet gewoon goed zijn.
- Rondom de kogel ook goed beschermd
De bescherming is specifiek voor het longeren.
Wie o wie kan mij helpen om de juiste bescherming te vinden?

Graag een merk/model/linkje noemen, dat is een stuk duidelijker dan zomaar iets roepen zonder dat ik weet waar ik het moet vinden
.