Kind van 5 op haflinger, welk zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Kind van 5 op haflinger, welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 10:32

Binnenkort heb ik een nieuwe bijrijdster voor mijn haflinger.
Zij wil ook graag haar dochtertje van 5 leren paardrijden.
Nu heb ik een 18 inch Massimo Trail, waar dat meiske in verzuipt en niet met haar beentjes onder de zweetbladen uitkomt.
Ik vroeg me af of zo'n kinderzadel als bv het Pinokkio zadel uitkomst zou kunnen bieden?
Want haar op de massimo laten rijden, is geen optie. Daar gaat het zadel niet beter van worden en het meisje ook niet, haar aansporingen zullen niet gevoeld worden door Jip.

Ik heb wel ook een barebackpad, eentje van FRA.
Daar zou ze wel op kunnen stappen en een beetje sturen, maar voor draven zal ze toch iets meer hebben aan steun van stijgbeugels.
Wie heeft de gouden tip?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:35

Mijn dochter van 5 heeft op onze Fries leren rijden met een voltigebeugel. Zo eentje met 2 handvatten. Was ideaal. Als dochter nu rijdt (op inmiddels haar eigen pony) rijdt ze zonder beugels en kan ze gewoon lichtrijden. Juist omdat ze dat altijd zonder gedaan heeft haha. Zal even wat foto's zoeken voor een idee.

Zo... even uit ene hele oude doos haha (ze is inmiddels al 9)

Stappen
Afbeelding

Kunstjes doen
Afbeelding

Draven
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 06-02-14 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:36

Ik vind het wel heel erg vroeg voor een 5-jarige en zeker op een (toch vaak wat) grotere/bredere pony. Ik zou zeggen: stuur het kind naar de manege. Daar hebben ze passend materiaal, passende pony's en goede instructie. Een keer uitstappen en een keer een rondje hobbelen, zou prima moeten kunnen op jouw zadel.

Maar dat was je vraag natuurlijk niet. Een pinokkiozadel zou prima kunnen inderdaad. Maar kan dat ook op een haflinger? Of zo'n klein barefootzadeltje? Die hebben ze ook nog in leuke kleurtjes. Moet je wel een passende singel kunnen vinden..... Wie gaat dat zadel betalen?

Overigens is dat barebackpad natuurlijk prima om de eerste stapjes op te zetten (en gevoel van beweging onder je).

[edit] ja een voltigebeugel. Daar heb ik ook mijn eerste meters mee gemaakt :j

renatemh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:39

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:39

Pinokkio zadel hebben wij trouwens kort gehad voor onze Fries. maar dat ging het niet worden.
Was echt te klein voor zijn rug/ schoft etc.

Afbeelding

later wel een barefoot maat 0 gekocht:
Afbeelding

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:56

Hier ook goede ervaringen met een voltigesingel, ze kunnen zich daar zo goed aan vast houden en zitten echt stevig :j

Afbeelding
Afbeelding

En je hebt er jaren plezier van, deze foto is van 3 jaar geleden en nu rijden ze er nog steeds mee (ze zijn nu 6).

Inmiddels ook met speciale losse kinderbeugels (kinderbuddy's), zodat ze wat meer kunnen gaan rijden en lichtrijden. Maar de houvast die ze aan de voltigebeugels hebben is nog te belangrijk om ze al gewoon los op een zadel te zetten.

Ze rijden trouwens niet wekelijks en geen half uur, want ze zitten inderdaad breed.

agee

Re: Kind van 5 op haflinger, welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:03

Ik had een Wintec-Shetlander zadel. Daarmee heeft mijn dochter vaak op een haflinger gereden. Ging prima.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:08

Gewoon een smallfix zadelverkleiner op je eigen zadel monteren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 12:04

Dank voor de reacties!

Voltigesingel kan ik ook weleens naar kijken, goede tip!

Het is niet de bedoeling dat de kleine meid wekelijks uren te paard gaat zitten, moeders wil zelf ook graag weer rijden en ik rijd hem zelf ook nog een aantal keer per week.
We hebben het voorlopig over max 1x pw hooguit een half uurtje.

Een smallfix zadelverkleiner gaat niet werken, aangezien ze dan nog steeds tegen de zweetbladen aankomt met haar voetjes, aangezien ik een trailzadel met lange zweetbladen heb.

Vandaar mijn vraag naar ervaringen met (boomloze) kinderzadels of andere alternatievendie wel op mijn haflinger passen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:16

Mbt de rijtijd: omdat zoon een lich beperking had, hebben wij navraag gedaan in het revalidatiecentrum hoe het zat met de belasting van heupjes e.d. met paardrijden. Ook voor onze gezonde dochter.

Stappen is geen probleem. Weinig tot geen belasting voor de heupen en rug. Advies was wel dit rustig op te bouwen ivm de spieren.
Draf is belastend, het op en neer hopsen. Voor rug en heupen
Galop is belastend maar bij goede techniek van zowel paard als ruiter minder belastend dan de draf. Kun je goed meegaan met de golfbeweging dan is dat dus minder zwaar voor het (kinder)lichaam.

Gezien de concentratie maar ook bouw e.d. van een kind adviseerden zij om de lesjes maximaal 4 a 5 minuten per levensjaar te laten duren. Dus 5 jaar keer 4 minuten is 20 minuten te paard. Waarvan maximaal 2 a 3 minuten draf en galop bij elkaar. Afhankelijk dus van leeftijd en ervaring. Zo mocht dochter van 5 dus maximaal 10 minuten draven en galopperen bij elkaar in een lesje van 20 minuten.
Ze is nu 9 en rijdt dus al jaren. Wij houden dus als max aan 9 x 5 minuten rijles is 45 minuten. Waarvan 9 x 3 minuten dus maximaal 27 draf en galop bij elkaar. En dat klopt wel zo'n beetje met wat zij vol kan houden qua concentratie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:22

Ha Marije! Alles verder goed met jou en Jipperdepip? :)

Voor mijn nichtje op de Fjord hebben we eerst een Kids Barefootje geprobeerd (nog een maat kleiner dan de maat 0 op de foto van Zilfstar) maar die was toch nog vrij groot qua zweetbladen zeg maar.

Dus toch maar een Pinokkio zadeltje gekocht en dat was op zich wel fijn maar daar was ze wel heel snel uitgegroeid. Wel een leuke optie als je die tweedehands koopt en weer verkoopt, dan verlies je er weinig op als je het goed doet :)

Vervolgens heb ik een Arizona Kids Barefootje uit de voorraad gehaald en dat was eigenlijk helemaal top +:)+ Beentjes kwamen er goed onderuit dus ze kon goed aansporen, en nog zat ruimte om te groeien. Haar grote zus (2x zo oud :P ) heeft er ook nog heel redelijk op kunnen zitten tot ze een jaar of 14 was maar die meiden zijn dan ook wel heel slank allemaal :)

Foto's toen ze net 6 was, ze is klein voor haar leeftijd (met dikke bolle Fjord die ontsnapt was en zich de hele nacht vol had staan vreten op een volle wei :o ):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadeel is alleen dat het natuurlijk wel aanzienlijk meer kost dan een Pinokkio zadeltje dus de meeste mensen kopen zoiets alleen als het redelijk intensief gebruikt gaat worden, bvb. door kinderen met een eigen pony of mensen met een pony waar regelmatig kinderen van verschillende leeftijden een rondje op mogen rijden en waar een Pinokkio te klein voor is of niet goed op het paard / pony past.

Tweedehands zie je ze ook zelden langskomen, i.t.t. een Pinokkio-achtig zadeltje.

Maar al met al zou ik dus vooral iets zoeken met korte zweetbladen :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 13:37

Hoi Bianca.
Met mij alles goed en met mijn gouwe ouwe Jip ook! Hij is inmiddels 26, maar dat vergeet hij af en toe :D

De kleine meid heeft inmiddels de eerste rit achter de rug, op mijn bbpad.
Dat gaat net, maar als ze echt zelf gaat leren rijden, is die eigenlijk al net te lang voor haar.
Ik ben in contact met de leverancier van mijn bbpad en die had wel wat leuke pinokkio's die in aanmerking komen.
Ik vind een barefoot wel leuk, maar voor dit moment nog irts te veel geld.
Eerst zien of het een serieuze zaak gaat worden, voor ik echt ga investeren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:02

Lekker toch +:)+

Dat bedoel ik, voor een enkele keer hobbelen en een nog kleine meid is een Pinokkio in veel gevallen prima om in te stappen :j

Mocht het dan wat serieuzer worden waardoor je tegen de beperkingen aan gaat lopen dan kun je altijd nog iets zoeken dat beter past / waar ze beter mee kunnen leren zitten en aansporen enzo.

Let wel op dat je de Pinokkio-achtige zadeltjes ook in modellen hebt met idioot grote zweetbladen in verhouding, die wil je niet hebben :n

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:14

Ik zeg ook BF, ik heb hier een pinokkiozadel voor mijn oppaskindjes maar daar ben ik lang niet zo over te spreken. :n Echter omdat het mijn oppaskinderen zijn ga ik geen BF Lilly of maat 0 aanschaffen. Dat vind ik zonde van mijn geld, wellicht voor mijn eigen kinderen wel, zonder twijfel!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:25

Wij zijn heel blij met de Wintec educatief zadels, zadeltjes waar de kinderen echt goed in kunnen zitten en die verrassend genoeg op veel pony's passen. De meiden gebruiken ze op hun eigen Shetlander maar ze passen ook op mijn mega brede Haflinger, op onze smallere C-pony en op onze welsh x arabier lag het zadeltje ook goed. Ik vind het ook echt heel fijn dat de kinderen een correcte houding hebben op dit zadeltje. We hebben ook een oud pinokkio zadeltje erbij en daar zitten ze een stuk minder mooi in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:26

Oja, die Wintec is ook een aanrader inderdaad! +:)+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 14:42

Het gaat hier niet om mijn eigen kinderen en voorlopig om max 1x pw.
Dan ga ik (nog) geen fikse investeringen doen. Moeder zelf wil ook graag 1x per week gaan rijden en de rest van de week doe ik hem lekker zelf.

Als het bijrijderschap langdurig blijkt en de oudste, die nu 5 is, uit een pinokkio groeit, kunnen we altijd kijken of we (al dan niet gezamelijk) gaan investeren in een mooier, beter en ietsje groter zadeltje.

Voorlopig ben ik blij met de info dat een pinokkio zadel waarschijnlijk prima gaat voldoen aan wat ik er mee zou willen.