Singelnijd sinds nieuwe singel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wumdydumpy

Singelnijd sinds nieuwe singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 11:29

Ik heb een nieuw zadel gekocht omdat de vorige te krap werd voor mijn paard en daarbij mocht ik een nieuwe singel uitzoeken. Ik heb toen een anatomische leren dressuursingel gekocht in dezelfde lengte die ik hiervoor had. Mijn vorige singel was een neoprene banaansingel omdat zijn singelgroeve iets naar voren ligt tov de singelstoten. Sinds de nieuwe singel heeft mijn paard singelnijd terwijl hij exact hetzelfde ligt als de vorige singel.

Mijn vraag is dan ook moet hij gewoon wennen dat het leer is en geen neopreen of is het toch iets anders. O ja in de vorige singel zat elastiek en bij de nieuwe niet. Brand erop los en heel erg bedankt voor het meedenken.

twisietos

Re: Singelnijd sinds nieuwe singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:40

Ik denk dat het komt omdat er in deze geen stiek zit

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:48

Het kan heel goed zijn dat het materiaal (leer) bij jouw paard niet fijn zit. Dat je paard gevoelig is voor deze singel. Ik heb zelf een paard gehad dat heel snel kale plekken kreeg, als ik een verkeerde singel gebruikte. Voor ik hem kocht was hij manegepaard, en toen had hij al plekken achter de ellebogen. Echt bulten. Dat is geleidelijk weggegaan, maar ik moest altijd opletten bij het kopen van een singel. Nu heb ik een ander paard, die ook erg gevoelig is voor de singel. Bij het gebruiken van een leren singel is hij ook een keertje kaal geworden achter zijn ellebogen. Dus is de singel geruild voor een andere.

Edit: ik heb nu een heel uitgebreide collectie singels voor het geval dat :') .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:51

Deze singel heeft geen elastiek, soms is het ook een kwestie van op de juiste manier aansingelen. Met elastiek of zonder , dat scheelt nogal. Gewoon heel voorzichtig, gaatje voor gaatje is de juiste manier, er zijn veel mensen die absoluut veel te ruw aansingelen. Met elastiek heeft een paard nog iets speelruimte, met een leren singel niet.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:55

Ja, bigone, dat is ook belangrijk. Met beleid aansingelen. Niet in een keer je paard 'door midden' trekken.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:58

Ligt het niet aan het zadel? Die heb je tegelijkertijd gekocht begrijp ik?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:05

Test eens een tijdje of hij het met je oude singel nu ook doet/blijft doen... dan kun je uitsluiten dat het aan het nieuwe zadel ligt...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:16

De vraag is natuurlijk of het puur de singel is of het nieuwe zadel.
Singelnijd ontstaat zelden puur door alleen de singel.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 12:18

Ik singel gaatje voor gaatje aan. Maar ja dat kan iedereen natuurlijk zeggen. Ik heb de oude singel verkocht dus dat kan ik niet proberen omdat hij in het begin niet reageerde op die leren singel. Nou heb ik wel nog een andere neopreensingel maar die is recht en dan trekt het zadel naar voren. Waardoor hij niet meer wilt lopen. Hij heeft ook geen kale plekken door de nieuwe singel

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 12:20

Zadel is een rossner Montréal wijde kamer. Met veel ruggraat vrijheid. Hij had eerst een kn symphonie m. Boommaat verschild 2 cm met deze zadels.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:41

Heb je het zadel aan laten passen of zelf gekeken of het goed was, als jouw zadel door de singel op de goede plek gehouden moet worden op de rug dan ligt hij misschien toch niet zo goed als je denkt.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 12:49

Zadel is door zadelmaker gepast. Zijn singelgroeve ligt verder naar voren dan de singelstoten dus elke rechte singel trekt het naar voren. Heb ik begrepen van meerdere zadelmakers

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:59

wumdydumpy schreef:
Zadel is door zadelmaker gepast. Zijn singelgroeve ligt verder naar voren dan de singelstoten dus elke rechte singel trekt het naar voren. Heb ik begrepen van meerdere zadelmakers

Dat het zadel gepast is door een zadelmaker zegt natuurlijk niet zoveel. Voor hetzelfde geld is het geen kundige zadelmaker.
Als de singelgroeve ver naar voren ligt, moet de ophanging van de singelstoten daarop aangepast worden. Een aangepaste singel gaat dat probleem niet verhelpen, de singel gaat namelijk altijd trekken aan de singelstoten, waardoor de singelstoten recht boven de singel getrokken worden. Het zadel schuift dus naar voren en daarmee waarschijnlijk tegen de schouderbladen aan en dat doet je paard pijn en dus reageert hij niet zo vriendelijk als je gaat aansingelen.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 13:16

Met de singel die hij nu heeft trekt het zadel niet naar voren. Zadel heeft een driepuntssysteem misschien handig om te weten. Ik zal vanmiddag even twee foto's maken en plaatsen van de rechte singel en de anatomische singel en zonder singel. En dan plaatsen

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:20

Het kan, als ik de OP nog eens lees, heel goed aan het materiaal liggen. Dat neopreen gebruiken ze ook voor duikpakken. Het is lekker zacht materiaal. Misschien vind je paard dat gewoon prettiger materiaal op zijn huid. Kun je misschien in overleg met de zadelmaker of winkel wat verschillende singels proberen? Zodat je in de praktijk ziet wat het verschillende materiaal doet met je paard. Dan wel gewoon de zelfde pasvorm gebruiken, zodat dat uitgesloten wordt in dde vergelijking.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 13:23

Ja dat zou ik kunnen doen alleen laat hij dat pas na een week of twee zien. Daarnaast heb ik het al eens gevraagd en waren ze daar niet zo happig op. Zou fijn zijn als ruitersportzaken soort van testsingels zouden hebben. Maar ik zal het nog eens vragen

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:11

Het is jammer dat hij het pas na twee weken laat zien. Mijn huidige paard laat het wel snel zien, die is erg gevoelig. Maar eerlijk gezegd had ik hier voor ook al een paard wat gevoelig was op de singel. Ook dingen als bijzet, slof, dubbele lijnen gaven heel snel kale plekken. Hij liep wel braaf, maar was in een keer wel kaal, waar het tuig zijn huid raakte. Dus ik ben nu heel voorzichtig met wat er aan tuig gebruikt wordt. Iedere dag kijk ik ook goed of alles netjes op zijn plaats zit en juist is vastgemaakt. Onder het dekje haal ik altijd mijn hand, aan beide kanten, om te controleren of alle zand weg is en of de haren netjes liggen.

Edit: ik heb nu een soort geweven katoen achtige singels. Mijn zadel ligt qua singelstoten wel goed, dus daar hoeft niets aan veranderd te worden. Wel moet het zadel heel precies op de juiste plek gelegd worden, anders komt de singel net verkeerd uit.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:48

hier nog 1 die neopreme fijner vind dan leer. en bij leer liet die het ook pas met 1 a2 weken merken. heb er nu weer een neopreme aan en pony is weer blij