Welk bit voor grote mond?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arlette1991

Welk bit voor grote mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 10:51

Beste bokkers,

Ik wist niet goed wat ik in de titel moet zetten, maar het volgende is het probleem:

Ik rijd mijn tinker nu bijna twee jaar op een kimblewick. Daar reageert hij heel fijn en goed op. Als ik een gebroken bitje in zijn mond doe is hij erg onrustig en wil vluchten. Dit vind hij dus echt niet fijn.

Maar, nu heb ik twee probleempjes;

- Dit bit is te klein geworden, hij mag zeker wel een centimeter groter onderhand. (Heb nu een 14 cm.)

- Ik wil in de toekomst graag wedstrijden gaan rijden dus zat aan een myler bit te denken. Maar welk type precies en waar vind ik zo'n grote?

Heel wat dillema's dus, ik hoop dat het een beetje duidelijk verhaal is geworden.

Als iemand tips heeft hoor ik het graag!

Groetjes, Arlette

Iris82

Re: Welk bit voor grote mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:54

Dubbel gebroken ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:56

Een kimblewick is toch een enkel gebroken bit met een kinketting?

Waarom dan niet gewoon een enkel gebroken bustrens? Een myler gaat je oplossing niet zijn, dat zijn gewoon iets rustigere versie's van een normale dubbel gebroken trens. Waarschijnlijk gaat ieder bit zonder heftboom raar voor hem zijn omdat hij niet anders gewend is. Dus gewoon lekker beginnen met longeren met een enkel gebroken trens. En zo rustig omschakelen.

Edit: Ik zie net dat een kimblewick ook ongebroken kan zijn. Als dat het geval is met die van jou zou ik een ongebroken trensproberen.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 11:04

Enkel gebroken en dubbel gebroken reageert hij hetzelfde op. Alleen dubbel gebroken iets minder heftig misschien.

Ik heb een ongebroken kimblewick met tongboog. Ik heb het idee dat hij die tongvrijheid heel fijn vind, plus dat dit bit veel stiller en rustiger in de mond ligt als een gebroken.
Daarom zat ik zelf aan een myler te denken, lijkt mij wat stiller en duidelijker als een normale ongebroken trens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:07

Arlette1991 schreef:
Enkel gebroken en dubbel gebroken reageert hij hetzelfde op. Alleen dubbel gebroken iets minder heftig misschien.

Ik heb een ongebroken kimblewick met tongboog. Ik heb het idee dat hij die tongvrijheid heel fijn vind, plus dat dit bit veel stiller en rustiger in de mond ligt als een gebroken.
Daarom zat ik zelf aan een myler te denken, lijkt mij wat stiller en duidelijker als een normale ongebroken trens.

Persoonlijk merk ik geen verschil tussen een myler of een dubbel gebroken.
Daarbij mag enkel een myler level 1 gebruikt worden en dus die zonder tongboog. Dus daar schiet je niks mee op helaas.

Edit: Even het regelement er op na gekeken. Je mag wel met een kleine tongboog rijden. Maar ook met een scholingsbit dat is misschien het meest in de buurt van je huidige bit.

Afbeelding

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:14

Ik ben zelf een voorstander van een ongebroken trens. Daar loopt mijn trekpaard ook het fijnst op. T is een vriendelijk bit, Ongebroken knijpt niet en ligt stabiel in de mond. En je mag er gewoon mee starten.

Ook is de overgang niet zo groot voor je paard van je huidige bit naar ene ongebroken. En deze zijn ook in grote maten te verkrijgen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:17

Een simpele ongebroken bustrens kost je tussen de 20 en 25 euro. iets om eens uit te proberen lijkt me :)