Op zoek naar zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Firemmo_96

Op zoek naar zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 11:51

Hallo bokkers!
Ik ben sinds november eigenaar van deze 3jarige firemmo (andrettixflemmingh)
Afbeelding

Maar Ik ben nog steeds opzoek naar een leuk dressuurzadel voor hem.

Ik zoek een dressuurzadel met een diepe zachte zit en dikke kniewrongen, zodat ik mooi recht op mijn paard zit.
Weten jullie misschien zadels die aan beide 'eisen' voldoen?

Zelf had ik
Kentaur afrodite & prestige top dressage al gezien.

Alvast bedankt !

0091

Re: Op zoek naar zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:56

Ik zou kiezen voor Wintec met een verwisselbare boom. Een paard van 3 veranderd nog veel in zijn rug en met een Wintec kan het zadel dan veranderd worden als de rug meer gespierd wordt.

Niet de meest mooie zadels, maar vooral voor je eigen portemonnee erg fijn. En ze liggen bij bijna alle paarden erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:58

Ik heb een de kentaur afrodite, Ben er heel blij mee, Heb de neiging mijn benen op te trekken en naar voren te vallen. Maar in mijn Kentaur heb ik daar geen last van.

Kentaurs zijn ook nog eens fijn geprijsd (in vergelijking met prestige) en ze zijn goed aanpasbaar. De boom kan wat breder en smaller gemaakt worden. En dat is ook wel prettig met een 3 jarige :)

Wintec wil ik je afraden. Ik had de IW en dat zadel duwde mij enorm voorover en kniewrongen zaten voor mij op de verkeerde plek.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:00

Je kan best een zadelpasser laten komen, die zal je het best kunnen helpen :)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:06

Ik zou in elk geval een zadel kiezen dan goed aan te passen is. Hij is pas 3 dus qua bouw en bespiering zal hij nog veel veranderen. En inderdaad zoals LOLLYYwood zegt een goede zadelmaker laten komen ;)

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:20

Zelf ben ik de afgelopen tijd ook op zoek geweest naar twee goede dressuurzadels voor mijn paardjes, zou inderdaad ook aanraden om een zadelmaker te laten komen. Die van mij heeft destijds alles opgemeten van de paardjes en van mij om te kijken wat het best passend zou zijn en welke merken het best zouden liggen. Ook op een paar zadels proef gezeten om te kijken wat voor mij het beste zit. Zelf vond ik twee gloednieuwe zadels toch iets te veel van het goede, dus heb met die gegevens een passend zadel gezocht, en met de zadelmaker afgesproken dat ik eventuele kandidaat zadels kon langs brengen ter controle in de werkplaats, en als dat allemaal goed is alles laten checken bij de paarden zelf. Had al vrij snel twee passende zadels gevonden. Het is gewoon erg handig als je langs een zadel gaat en je weet waar je op moet letten en hoe lang en breed alles moet zijn en hoe je dat moet opmeten :)
En inderdaad wat hiervoor ook al is genoemd, een drie-jarig paardje verandert nog heel veel door de groei en de opbouw van spieren als je aan de slag gaat. Dus het is handig als hij wat te verstellen is.
Succes!

Firemmo_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 13:49

Jaa de zadelmaker komt uiteraard! Heb ik bij mijn vorige ook laten komen. Maar toen mocht ik zelf kiezen wat voor zadel ik wou en dan zou hij het zo maken dat het erop paste mits dat mogelijk was.
Dus ben ik opzoek naar een soort zadel :)

Bedankt voor de reacties allemaal!!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:51

Ik heb een kent en masters met verwisselbare voorboom. Erg handig als je paard nog gaat veranderen in bespiering :) Zit ook fijn en heeft geen gedwongen zit.

charissaijff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:53

Als ik jouw was zou ik goed over nadenken. Een jong paard groeit nog alle kanten op en wat wil je ongeveer uitgeven?

2dehands zadel: is natuurlijk goedkoper, maar je weet niet wat er met het zadel is gebeurt er zijn genoeg zadelmakers die een zadel eerder verpesten dan beter maken. Zelf één van de grootste bijv. Hulsebos!

Dressuurzadel: bij jonge paard is niet altijd even handig om gelijk een dressuur zadel erop te leggen vooral al niet met een diepe zit en dikke kniewrongen, want je wordt dan gelijk in een houding gezet terwel hun nog weinig evenwicht hebben. Meestal hebben een grote stallen bijv. gewoon een simpele vzh zadel en zitten de ruiters een klein beetje navoren voor het paard.

Goed zadel is belangrijk dus ik zou een zadelmaker laten komen met zadels onder de €1000,- (light aan je budget) want er is een grote kans dat je over een half jaar weer een ander zadel moet kopen. Wij beginnen meestal eerst met een oud Stubben zadel en daarna doe ik mijn dressuur zadel erop en die ligt (gelukkig) goed.

Ik vind het belangrijk ik er lekker in zit, maar het moet ook goed zitten op een paard!

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:59

Ik heb sinds kort een kentaur afrodite en ben super tevreden, wat een heerlijk zadel! Ik kan hem dus zeker aanraden :)
Ik rijd op een tuiger en zelfs daar ligt hij super op :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:01

Voor zo'n jong paard zou ik dan de Kentaur nemen, groeit ie waarschijnlijk toch weer uit. Ik had voor mijn paard ook eerst een Kentaur en daarna heb ik een Passier gekocht. Moet nu niet meer denken aan Kentaur, maar de eerste 2 jaar was ie prima hoor :))

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:28

Ik vind stubben zadels echt heel fijn,
Had vroeger op mijn pony ook een stubben ?pony zadel was al een oudje.
Heb voor mijn huidige paardje eerst een jc saphir gehad maar die was eigenlijk wat te lang en lag na het inrijden en de spieren die erop kwamen niet fijn meer, daarna een wintec als tussen oplossing maar die vond ik echt niet fijn zitten en nu weer een stubben na een aantal merken geprobeerd te hebben.
Mijn paard is rondgeribt en kort van rug, en stijle hoog in gezetten schouders een kruising fries, ik heb nu een stubben merlin XI dream (spec ontworpen voor barokke paarden) die heeft een verende boom, speciale kussens voor veel schoudervrijheid, beweegbare kniewrong voor minder druk op de schouder, brede tunnel, vaste zit door stroef leer.

Maar een paar paardenmaatjes hebben ook stubben en 1 heeft een Philippe Fontaine (B-merk stubben) weet niet wat hun hebben als soort volgens mij een heeft de ene in ieder geval een stubben maestoso en die zit ook echt heerlijk net als de mijne.

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:34

Ik heb een passier en een stubben, ben over beide heel erg tevreden!
De passier is een dressuur zadel, weet alleen het type niet.
Ik heb een zadelmaker laten komen en we hebben allerlei zadels geprobeerd en de fijnste gekozen.
Dit raad ik echt aan! Mischien kun je een zadelmaker berichten met voorkeur voor een bepaald merk, zodat die zadels met het betreffende merk mee komen om te passen. Kun je kijken hoe jij er op zit en hoe het op je paardje ligt :)
Sucses!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:43

Ik heb een Euroriding Luxor, een fijn zacht zadel met diepe zit en veel kniewrong, keilkussens waardoor het wat breder op de rug ligt als het ware..redelijk wat ruimte tussen de kussens aan de onderkant.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:50

Ik zou kiezen voor een passend, maar niet al te duur zadel. Zoals al vaker gezegd is, dit paard gaat nog veel veranderen en het zou echt jammer zijn als je al snel een ander zadel moet gaan kopen.