Welk bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

RenskeLap

Welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 21:53

Hallo,

Ik weet niet of het is toe gestaan om een nieuw onderwerp te openen, waar waarschijnlijk al veel topics van zijn. Als het niet is toegestaan, wijs mij er dan op, zo leer ik ook weer bij :)

Waar het om gaat is het volgende:
Ik heb een hele lieve leuke haflinger, maar die ziet van tijd tot tijd spoken..
Hij kan schrikken van een grasspriet ( ja hij is dan zelf erg ervan overtuigd dat die eng is.... :+ ) en gaat er dan met volle vaart vandoor.
Hij neemt het bit tussen de kaken, en reageert er niet op. Tenzij je aan de teugels gaat hangen of andere gemene dingen gaat doen. Dit is iets wat ik niet wil doen, en ook niet mijn manier van rijden is.
Ik rij met een dubbelgebroken watertrens, en ben nu benieuwd welk bit iets scherper is.
Het hoeft niet gelijk iets te zijn met grote scharen ofzo, want die kant wil ik absoluut niet op.
Mijn doel is om fijn met mijn paardje op stap te gaan, en als hij schrikt dat ik hem weer bij me terug kan krijgen ( en niet na een paar kilometer als hij de puf er uit heeft..)

Ik weet dat ik dan met het nieuwe bit op les moet, om anders te gaan leren rijden.
Weten jullie misschien iets, of hebben jullie andere tips dan hoor ik het graag.
Vraag liever mensen die er ervaring mee hebben dan dat ik zelf ga experimenteren want ik weet dat je daarmee zijn mond kan verpesten en ik dat absoluut niet wil

Ps. Ik heb al bitloos geprobeerd, maar dat was geen succes..

Ik hoor graag welke tips jullie hebben! :)

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:57

Misschien een rollerbitje? Die kunnen ze niet vastpakken.
Als je naar buiten gaat heb je dan een martingaal of tiedeman om?

Doe ik zowiezo buiten, meestal een martingaal, dan heb je net iets meer te vertellen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:02

Mischien moet je je bit niet veranderen maar aan het schrikken van je pony werken? (is maar een idee ;) )

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 22:02

Nee ik heb geen marginaal of thiedeman om.
Mijn moeder rijd hem daar wel mee, maar ik liever eigenlijk niet.
Hij heeft af een toe een tik dat hij zijn hoofd omhoog gooit ( gaat er dan niet vandoor of andere gekke dingen ) en ben bang dat ik dat dan belemmer.

Iemand ook tips over wat dat betekend als een paard zijn hoofd omhoog gooit? Het is vaak gewoon in stap, doet het bij lange teugel en bij lichte druk op de teugel.

Zijn rollerbitjes ook scherper, of wat is precies het effect daarvan?

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 22:03

Helmoni schreef:
Mischien moet je je bit niet veranderen maar aan het schrikken van je pony werken? (is maar een idee ;) )

Heb ik ook al aan gedacht, maar hij schrikt van allerlei dingen.
Soms kan je langs een stoet trekkers en bussen rijden, maar dan schrikt hij van een fietser... :+

magda_90

Re: Welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:20

Een ander bit gaat je in dit geval maar tijdelijk helpen. Dit is namelijk geen bit probleem maar een ontzag probleem, schijnbaar mist het vertrouwen in jou als ruiter om bij jou te blijven in dergelijke situaties. Zet je hem daarnaast op een buitenrit wel genoeg aan het werk? Als hij bezig is met werken heb je minder aandacht voor de omgeving. En zo zullen er meer redenen zijn waarom hij onder jou wegrent.

Voor de veiligheid kun je tijdelijk iets scherpers gebruiken, maar zolang niet aan de daadwerkelijke oorzaak wordt gewerkt, zal het probleem vanzelf weer terugkomen.

Daarnaast is het moeilijk om aan te geven welk bit scherper is, binnen de reguliere trenzen dan. Een bit moet passen bij de anatomie van het paardenhoofd, aansluiten bij het niveau van paard en ruiter en aansluiten bij de voorkeur van paard en ruiter. Je moet dus sowieso een bit hebben wat hier aan voldoet en dan zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar een bit wat meer druk per mm² geeft dan je huidige bit. Dit kan een smaller mondstuk zijn of bij dubbel gebroken bitten een plat tussenstukje bijvoorbeeld.

Maar nogmaals, een ander bit verhelpt tijdelijk je problemen en ik neem niet aan dat je wilt eindigen met zwaar geschut.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:27

Ik rijd mijn verzorghaflinger buiten met een ongebroken pelham met een dubbele teugel. Het is me net iets te vaak overkomen dat meneer andere plannen had dan ik. En ik wil het risico niet lopen tegen een vrachtwagen tot stilstand te komen op een 80 weg.
In normale situaties hangen mijn teugels in een boogje, stap 2 is de bovenste teugel gebruiken, en bij een enorme sprint vanuit het niets komt de onderste teugel van pas.
In de bak rijd ik hem met een gewoon dubbel gebroken trensje en hier doet hij het in de bak heel goed op. Juist op de weg grijp ik liever een bit wat eventueel in noodsituaties scherper in kan werken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:28

In een noodgeval zou je nog altijd je paard op een kleine volte kunnen trekken of helemaal kunnen omtrekken.. als dat werkt dan kun je natuurlijk op je normale bit door blijven rijden. Maar ik snap ook wel dat je voor de veiligheid iets achter de hand wil hebben. Een paard dat echt op hol slaat zal ook door een scherp bit heen rennen, maar het kan natuurlijk ook zorgen dat jij nét even wat sneller kan reageren. Als je besluit een scherper bit te willen, dan zou ik voor een bit met dubbele teugel kiezen. Een pelham of pessoa bit kun je in de normale bitring rijden met de normale teugel, dan is er geen enkel verschil met je huidige bit.. neem je de tweede teugel op dan werkt het bit wat sterker in. Die kun je tijdens buitenrit altijd los laten hangen, en alleen in een noodgeval oppakken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:33

Als ik de berichten van de TS zo lees, vraag ik mij dus af hoe handig deze zwaardere bitten zijn jullie nu noemen. Er schemert namelijk doorheen dat het wederzijdse respect nog niet aanwezig is en dan vindt ik het imo nog geen tijd voor dergelijke bitten. Maar goed, meerdere wegen naar Rome uiteraard.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 10:36

Wat Ann_moi zegt is bij mij ook het geval. Hij heeft vaak even net andere plannen, zoals spontaan in 1x op het strand om te keren en er met volle rengalop er van door gaan. ( dan is het altijd hopen dat je blijft zitten :+ ) als hij geen last heeft van gekke streken kan ik hem gewoon op dit bit rijden, maar als hij zijn hoofd er niet naar staat dan doet hij het niet.
Maar een pelhalm met dubbele teugel is dat niet een stuk scherper? Of heb je ook verschillende varianten ervan?

Het werkt wel om hem op een kleine volte te trekken maar dat kost mij mee kracht dan dat ik eigenlijk zou willen gebruiken.
En rijd het niet erg lastig met 2 teugels in 1 hand?

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 10:38

magda_90 schreef:
Als ik de berichten van de TS zo lees, vraag ik mij dus af hoe handig deze zwaardere bitten zijn jullie nu noemen. Er schemert namelijk doorheen dat het wederzijdse respect nog niet aanwezig is en dan vindt ik het imo nog geen tijd voor dergelijke bitten. Maar goed, meerdere wegen naar Rome uiteraard.

Hoe zou ik meer aan het respect kunnen werken? En hoe weet ik dat er geen wederzijdse respect is?

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 10:41

Magda_90 ik rij voornamelijk buiten, en ben dan voornamelijk bezig met dat hij goed doorstapt en bij de les is. Zijn er misschien tips die je me zou kunnen geven waarmee ik hem meer aan het werk zou kunnen zetten?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:50

Dat zijn vragen die niet met volle zekerheid beantwoord kunnen worden via het internet. Ik persoonlijk vind het niet tof als een paard het hef in eigen hand neemt en zo maar er van door gaat (daadwerkelijke schriksituaties daargelaten) dan ontbreekt het toch aan respect voor mij. Een duidelijke ophouding o.i.d. zou dan genoeg moeten zijn om de aandacht weer op jou te krijgen.

Enerzijds kan ik mij er wel in vinden om een gecombineerd bit te gebruiken (pelham of kimblewick of aanverwante) maar anderzijds is dit wel symptoombestrijding. Het paard blijft er van door gaan en regeert tijdelijk op een scherpere pijnprikkel in plaats van jou als meerdere te zien op dat moment. Snap je?

Buitenrijden is enerzijds voor de ontspanning maar anderzijds kun je werken aan tempowisselingen, figuren maken, stelling, buigen eventueel wijken etc. Zie het buitenrijden als een mega grote bak waar je inrijdt. Tussendoor kun je dan lekker de teugel laten hangen voor de ontspanning bijvoorbeeld.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:03

RenskeLap schreef:
Wat Ann_moi zegt is bij mij ook het geval. Hij heeft vaak even net andere plannen, zoals spontaan in 1x op het strand om te keren en er met volle rengalop er van door gaan. ( dan is het altijd hopen dat je blijft zitten :+ ) als hij geen last heeft van gekke streken kan ik hem gewoon op dit bit rijden, maar als hij zijn hoofd er niet naar staat dan doet hij het niet.
Maar een pelhalm met dubbele teugel is dat niet een stuk scherper? Of heb je ook verschillende varianten ervan?

Het werkt wel om hem op een kleine volte te trekken maar dat kost mij mee kracht dan dat ik eigenlijk zou willen gebruiken.

Het rijden met 2 teugels moet je inderdaad aan wennen. Ik rijd ook met ongebroken pelham met name vanwege een schouderverlamming aan mijn kant waardoor ik weinig kracht heb. Ik ben mij erg bewust van het type bit. Je kúnt er heel hard mee inwerken, maar je manier van rijden is daarin vooral bepalend denk ik. Mijn paard (Fries) rijd ik zoveel mogelijk met een losse(re) teugel, in alle gangen, en net als hierboven beschreven wordt eerst de trensteugel opgepakt en in geval van nood de stangteugel.

Ik rijd ook in de bak met de pelham omdat mijn paard zelf duidelijk aangeeft dat zij van alle bitten die we hebben geprobeerd zij het meest ontspant van de pelham vanwege de stabiele ligging in de mond.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:09

RenskeLap schreef:

Bij een pelhal met een dubbele teugel is hij pas veel scherper zo gauw je de onderste teugel oppakt. Zonder de onderste teugel ligt hij een beetje als een kneveltrensje. Ik heb een ongebroken variant zodat je sowieso ook geen notenkraker effect krijgt, want dat vind ik zelf minder aantrekkelijk. Hefboom met notenkraker is in mijn ogen niet zo heel erg eerlijk.

Wat betreft het rennen zit dat bij ons niet zozeer in het ontbreken van respect want vaak begint dit of met een schrikreactie, of een uit de hand gelopen galopje door een gigantisch enthousiasme wat dan niet altijd te beheersen valt, dit gaat gepaard met een kleine rodeo, koppie tussen de benen en rondstuiteren maar. In de bak zijn deze dingen met een volte opgelost, maar op een ruiterpat zie ik niet de mogelijkheid zomaar hem op de volte te trekken, ook omdat de bodem niet altijd even betrouwbaar is. Dan los ik het toch liever op met een ophouding op de stang waarna hij meteen reageert. :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:12

Met een scherper bit hoef je misschien minder kracht te zetten maar is even gevoelig in de mond van het paard en misschien nog wel erger dan wanneer je hem op de volte zet.
Ik zou zoals al is voorgesteld toch een martingaal gebruiken. Dat hij met zijn hoofd gooit hoort ook niet en als jou hand vriendelijk genoeg is dan zal hij daar geen last van hebben.
Zeker in een buitenrit voor alles. Ik zou niet graag een aanstormende haflinger tegen komen

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 11:23

@Ann_mol ik wil juist ook de vriendelijk bit maar wel dat ik hem bij me kan houden als hij spoken gaat zien. Volgens mij is dat iets wat bij veel haflingers voor komt, en ook gewoon in het ras zit. ( zoals Shetlanders eigenwijs zijn) :P

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:54

Ik denk dat je dan toch op een Pelhalm uitkomt. Uiteraard met dubbele teugel. Ik heb ook nog wel een Pessoabit liggen met één extra ring als je dat wil proberen. Die mag je voor een kleine prijsje overnemen, maar dat ter zijde haha.

Een Pelhalm waar je niet aanzit is veel minder scherp dan een dubbelgebroken trensje waar je verschrikkelijk aan moet hangen. Mijn paard duld geen ongebroken bitten (wel shank met tongboog, maar ik rijdt met vrij weinig teugelcontact) dus dat zou je even bij de jouwe uit moeten proberen of je er eentje met of zonder tongboog wil.

En dan eerst even in de bak oefenen met dubbele teugel, het is op zich nog wel een kunst om dat goed te doen haha.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 17:32

Oké, en wat is het verschil met een pelhalm en een passoa qua scherpte van het bit? Behalve dat je pelhalm met 2 teugels rijdt en de passoa met 1 geloof ik.
En wat voor effect heeft een tongboog?

Hahaha volgens mij hebben jullie wel door dat ik niet heel veel af weet van de effecten van verschillende soorten bitten( het zijn er ook zo veel B-) )
Maar ben wel erg dankbaar dat jullie mij willen helpen!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:48

Pessoa rijdt je het beste ook met twee teugels om de druk te reguleren.

De rest kom ik zo op terug. Gezien je nog niet veel weet over vitten, raad ik het sowieso aan om ook met je instructrice te overleggen. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:39

Bij deze de antwoorden op je vragen.

Een Pelham is een 2-in-1 bit, een bit dat een trens met een stang combineert in 1 mondstuk. Je hebt twee soorten: de pelham en de kimblewick (http://www.paardenbitten.nl/Pelhams.html).

Afbeelding
Pelham schreef:
De pelham is een compromis tussen een trens en een stang met trens, omdat het bit de werking van beide combineert. Een pelham oefent druk uit op de paardenmond, achter de oren en in de kingroeve (hefboomwerking). Het bit heeft maar één mondstuk en kan worden gebruikt met een pelhamriempje: dit is een kort leren riempje dat de bovenste en onderste bitring verbindt, waardoor er met één teugel gereden kan worden - maar het is beter om met twee teugels te rijden.

De kimblewick behoort ook tot de pelhams, hoewel dit bit een minder sterke hefboomwerking heeft en slechts met één teugel gebruikt wordt (hoewel er in principe ook twee gebruikt kunnen worden).

De pessoa behoort tot de groep ophaaltrenzen (http://www.paardenbitten.nl/Ophaaltrenzen.html).

Algemene informatie over ophaaltrenzen schreef:
Ophaaltrenzen moedigen het paard aan om zijn hoofd omhoog te brengen. Qua idee zijn ze gelijk aan scharenbitten, maar bij deze groep bitten wordt gebruik gemaakt van een andere soort hefboomwerking, namelijk de ophaalwerking.

De ophaalwerking verschilt van de hefboomwerking door het niet gebruiken van een kinketting. Daarnaast hebben de ophaaltrenzen altijd een bitring waar het mondstuk overheen kan schuiven (enkele mm’s tot cm’s). Bij het annemen van de teugels schuift het mondstuk omhoog in de mond en krijgt het paard, vertraagd, druk in de mondhoeken en achter in de nek. Daarnaast zijn er nog de verschillende soorten inwerkingen van de mondstukken zelf (ongebroken, enkel-, dubbel- of meervoudig gebroken).

Ophaaltrenzen horen met dubbele teugels gebruikt te worden, hoewel er tegenwoordig ook wel één teugel gebruikt wordt. De ene teugel wordt aan het bit bevestigd als bij een trens; de andere aan een van de onderste ringen of het uiteinde van ophaalriempje. Door dit zo te doen zal de ruiter in staat zijn de ophaalwerking alleen te benutten als dit echt nodig is.

Ophaaltrenzen kunnen worden gebruikt met en zonder kinketting. Deze zorgt ervoor dat de ophaaltrens niet te ver door kan scharen in de paardenmond. Hierdoor ontstaat er echter wel druk in de kingroeve waardoor de hefboomwerking intreedt. Zonder kinketting bestaat het gevaar dat de ophaaltrens te hard aangehaald kan worden wat (op zijn minst) ten koste van de mondhoeken kan gaan.

Let op: soms zijn de bitringen van het mondstuk zo groot dat het bakstukoogje te hoog zit om nog functioneel van de kinketting gebruik te kunnen maken.

Afbeelding
Pessoa schreef:
De pessoa is een bit dat ook wel vierringsbit wordt genoemd. Dit is een bit dat ik qua werking tussen de groep ophaaltrenzen heb gezet, maar die er eigenlijk maar gedeeltelijk in thuishoort. De werking is namelijk een combinatie van een stang en een ophaaltrens.

De bakstukken van het hoofdstel worden bevestigd aan het bovenste oogje. Vervolgens kan er gebruik worden gemaakt van één of twee teugels, of van een pelhamriempje. Bij gebruik van de ophaalteugeloogjes, zal bij het aannemen van de ophaalteugel het mondstuk omhoog glijden in de paardenmond en in combinatie met de hefboomwerking ondervindt het paard tevens druk achter de oren (nek). Vandaar de werking valt te vergelijken met die van de ophaaltrenzen.

Dan kan er nog al dan niet gekozen kan worden voor een kinketting/kinriem. Dit riempje moet ervoor zorgen dat het bit niet kan doorscharen in de mond wat nare gevolgen in onder andere de mondhoeken tot gevolg kan hebben. Het gebruik van een kinketting/kinriem zorgt er wel voor dat er ook druk in de kingroeve ontstaat.

Let op: soms zijn de bitringen van het mondstuk zo groot dat het bakstukoogje te hoog zit om nog functioneel van de kinketting/kinriem gebruik te kunnen maken.

Tongboog schreef:
[ Afbeelding ]
http://www.paardenbitten.nl/Diverse_mondstukken.html
Een tongboog is te herkennen aan het mondstuk dat over de gehele lengte van bitring tot bitring flauw gebogen is (midden). Een poort (rechts) echter, is een verhoging in het mondstuk in het centrum van het bit. De inwerking is verschillend, een boog verdeelt de druk wat gelijkmatiger en geeft over de totale breedte iets meer ruimte voor de tong. Een poort geeft meer vrijheid voor de tong, afhankelijk van het model.

Ofwel, zowel de pelham als de pessoa zijn bitten die in onkundige handen behoorlijk hard kunnen inwerken. Als je graag over wilt naar een sterker bit, doe dan de kimblewick (http://www.paardenbitten.nl/Kimblewick.html).

Afbeelding

of

Afbeelding

Werkt wat sterker dan een trens maar heeft niet de hardheid van een pelham of pessoa.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 07:50

Nou TS, ik denk dat Magda nu wel een compleet antwoord heeft gegeven :D

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:50

RenskeLap schreef:
Nee ik heb geen marginaal of thiedeman om.
Mijn moeder rijd hem daar wel mee, maar ik liever eigenlijk niet.
Hij heeft af een toe een tik dat hij zijn hoofd omhoog gooit ( gaat er dan niet vandoor of andere gekke dingen ) en ben bang dat ik dat dan belemmer.

Als jij al bang bent dat je hem belemmert met een martingaal omdat hij zijn hoofd af en toe omhoog gooit hoe denk je dat dat bovengenoemde bitten inwerken als hij dat doet?
Het is niet de martingaal die hem tegen houd maar jou handen, dat heb je net zo goed als je er een ander bit in hangt.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 18:22

Ja ik ben magda,maar ook jullie allemaal dankbaar dat jullie even wouden reageren met wat jullie vinden en wat jullie zelf zouden doen. :D
Ik ga me wat meer verdiepen in de Kimblewick, en hopen dat ik ergens een goedkoop bitje kan vinden om eerst even uit te proberen. Of even in de omgeving kijken of er 1 te leen is.
En als het bevalt natuurlijk een betere zoeken van goed materiaal enz.

Trouwens nu ik toch bezig ben :o rijdt er ook iemand met een Kimblewick? Of er ervaring ermee?

@gillbo, ik wil het ook niet tegenhouden dat hij met zijn hoofd gooit, want ik ben nog aan het uitvinden waarom hij het doet. Ik denk zelf gewoon uit kriebel, maar daar ga ik me verder in verdiepen.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:59

Als je in de buurt woont mag je best mijn Pessoa proberen :j

Mag je ook overnemen, maar als je een Kimblewick wil is dat zonde geld natuurlijk!