[WN] Welk bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HeartOfHorse

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 20:19

Jep, daar ben ik weer :)

Heb vandaag gereden met het nieuwe hoofdstel, ging aardig goed, Hazard was heel lief.

Heb in het westernhoofdstel gewoon zijn eigen bitje (enkelgebroken bustrensje) ingehangen en dat ging netjes. Nu heb ik eigenlijk geen zin om steeds zijn bitje van zijn normale hoofdstel af te halen en aan zijn nieuwe te knopen, dus als het van de eigenaar mag wil ik graag een eigen bitje kopen. En wat past er nou meer bij een westernhoofdstel dan een westernbit?
Juist. Een westernbit :)

En omdat ik totaal geen verstand heb van bitten vraag ik jullie bokkers om hulp.

Is het verstandig om zijn eigen bitje aan te houden of kan ik gerust een nieuwe kopen? En zo ja: welke?
Heb gehoord dat er ook hele scherpe zijn maar dat wil ik niet hebben, een zacht bit is voldoende.

Iemand suggesties?

8nnemiek

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:25

Als je paard prima loopt op het huidige bit dan zou ik dat niet veranderen. Dus gewoon een tweede kopen van het bit dat je al hebt :)
Daar kun je natuurlijk gewoon een westernvariant van nemen. Als je nu een enkelgebroken bit hebt dan kun je gewoon een enkelgebroken showsnaffle nemen in dezelfde maat :)
Een scharenbit moet je zeker niet nemen in ieder geval. Dat is alleen voor de gevorderde westernruiter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:10

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:25

Een gewone snaffle ziet er niet veel anders uit dan een simpele engelse trens, vandaar dat ik er van uit ga dat ze het over een western showbit heeft.
Maar ik kan het mis hebben natuurlijk!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:13

Nou ik vind er behoorlijk wat verschil in zitten :)

Neem een gewone bustrens versus een western d-snaffle
Afbeelding Afbeelding

Qua dikte zit daar al behoorlijk wat verschil in.
Waar de engelse bitten beginnen bij 15 en 18/20 mm geen uitzondering zul je maar weinig westernbitten zien die dikker zijn dan 12 mm.

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 16:14

DubbelDun schreef:
Nou ik vind er behoorlijk wat verschil in zitten :)

Neem een gewone bustrens versus een western d-snaffle
[ Afbeelding ] [ Afbeelding ]

Qua dikte zit daar al behoorlijk wat verschil in.
Waar de engelse bitten beginnen bij 15 en 18/20 mm geen uitzondering zul je maar weinig westernbitten zien die dikker zijn dan 12 mm.

Maakt het verschil dat een snaffle dunner is? Huidige bit is inderdaad een stuk dikker dan de snaffle...

En snaffle's zijn gemaakt van sweet iron, maakt dat voor het paardje uit dat hij ineens een andere smaak in zijn mond krijgt of went hij daar aan? (Paard wordt sommige dagen v/d week met een 'normaal hoofdstel met Engels bit' gereden..)

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 16:15

8nnemiek schreef:
Als je paard prima loopt op het huidige bit dan zou ik dat niet veranderen. Dus gewoon een tweede kopen van het bit dat je al hebt :)
Daar kun je natuurlijk gewoon een westernvariant van nemen. Als je nu een enkelgebroken bit hebt dan kun je gewoon een enkelgebroken showsnaffle nemen in dezelfde maat :)
Een scharenbit moet je zeker niet nemen in ieder geval. Dat is alleen voor de gevorderde westernruiter.

Want een scharenbit is scherper dan een Snaffle? (neem aan van wel :P)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:27

Het is wat scherper, dus rustig aan met je handen.
Overigens heeft dat dunne ook voordelen, want de meeste paardemonden hebben een te kleine opening voor die dikke bitten en dat in combinatie met een strakke neusriem is zeker geen pretje voor een paard.

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 09:51

DubbelDun schreef:
Het is wat scherper, dus rustig aan met je handen.
Overigens heeft dat dunne ook voordelen, want de meeste paardemonden hebben een te kleine opening voor die dikke bitten en dat in combinatie met een strakke neusriem is zeker geen pretje voor een paard.

Dus stel dat ik een Snaffle bestel, ik moet voorzichtig doen met de mond, dat snap ik, maar reageert het paard er ook beter op dan een dikker bit?
En heeft het materiaal ook nadelen of kan ik dat bit gewoon in zijn mond stoppen, en hij went aan de smaak?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:59

Sommige paarden vinden bitten die horen te gaan roesten (sweet iron) lekker, andere niet. Hetzelfde geldt voor de vorm van het mondstuk (ongebroken, enkel gebroken of dubbel gebroken).
Omdat het bit iets dunner is leg je meer druk op de lagen en is het daardoor dus iets scherper. Het is dus logisch dat een paard daar iets meer op zal reageren.

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 13:27

DubbelDun schreef:
Sommige paarden vinden bitten die horen te gaan roesten (sweet iron) lekker, andere niet. Hetzelfde geldt voor de vorm van het mondstuk (ongebroken, enkel gebroken of dubbel gebroken).
Omdat het bit iets dunner is leg je meer druk op de lagen en is het daardoor dus iets scherper. Het is dus logisch dat een paard daar iets meer op zal reageren.

Oke, dan zal ik eens kijken voor een bitje.
Heb je toevallig nog een leuke site als suggestie? :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:34

Zit er geen winkeltje bij je inde buurt ??

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:38

Een dunner dit is niet per definitie scherper. Het is namelijk zo dat bij een dunner bit er meer ruimte in de mond is. Dit zorgt er bij veel paarden voor dat ze het bitje makkelijker kwijt kunnen en fijner lopen.
Scherpte van het bit is te bepalen met het mondstuk en de hand van de ruiter.

Koper/sweet iron ect, is een kwestie van proberen helaas.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:46

'In gebruik' is een dunner bit scherper omdat het een kleiner raakvlak in de mond heeft. Zolang de ruiter er af blijft zal het paard er idd niks van voelen. Maar dat gaat voor elk bit op :D
Weinig ruimte in de mond heeft alleen effect als je het paard de kans ontneemt om zijn mond open te doen en hem afklemt middels een neusriem, dán komt een te groot bit nl klem te zitten.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:50

Ja in praktijk blijkt dat dus wel mee te vallen. Een dikker bit bij een paard met minder ruimte blijkt op de lagen scherper in de werken (ook zonder neusriem, die heeft met het bit niet zo veel te maken mits niet te strak bevestigd). De dikte van het bit moet aangepast worden een de mond van het paard. En onderzoek wees uit dat de meeste paarden simpelweg minder ruimte hebben dan de dikke bitten.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:53

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:42

Ik had laatst een snaffle met Billy Allen mondstuk meegenomen en die was echt te dik voor onze paardjes. Dan hebben ze echt hun mond vol en proberen ze er vanaf te komen als het ware.

Een snaffle die iets dunner is, hoeft niet scherp te zijn als hij rustig ligt en je er gewoon netjes mee rijdt. Het is ook niet de bedoeling dat je er continu aan zit te trekken, maar goed........

0_Maris_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:56