het perfecte zadel om lange tochten te maken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

het perfecte zadel om lange tochten te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:45

hoihoi

ik wil graag gaan sparen voor een zadel waar ik echt uren in kan zitten op een lekker lange buitenrit
liefst iets engels, liefst geen western (ik heb al met westernzadel gereden vind dit maar niks)
iemand tips van merken/types? zodat ik een beetje prijsklasse weet ;)

HorseTopShop

Re: het perfecte zadel om lange tochten te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:47

Ik denk dat het erg persoonlijk is. Ik kan uren rijden op mijn Barefoot. Lekker zacht zadel met een heerlijke zit.

macha6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:47

Ik zie dat je iets engels wilt, maar weet je zeker dat een boomloos zadel niet iets voor jou is? Naar mijn mening is dat echt het meest comfortabele zadel ooit, en ze zijn helemaal niet zo duur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:48

boomloos maakt ook niet veel uit, alleen western vind ik niet zo prettig (met die bol enz.)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:50

Er zijn ook westernzadels zonder knop. Bijvoorbeeld een Australian Stock.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:50

Boomloos kan overigens weer niet heel fijn zijn voor de drukverdeling als je echt lange tochten wilt gaan maken.
Kijk eens op deze site, zijn allemaal endurance zadels, gemaakt om 160 km lang comfortabel op je paard te zitten! Vaak zijn er op marktplaats ook wel 2e hands endurance zadels te vinden...
Maar voor het idee:
www.greendistance.nl

Ikzelf ben erg blij met mijn massimo trail! Zit heel erg lekker en na 80 km heb ik geen last van me kont.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:52

Een endurance zadel zoals bijvoorbeeld een podium of massimo?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:53

Wat doe jij op je zadel dat je last heb van de knop :P Enkel met springen is een zadelknop onhandig, maar voor lange ritten is een western zadel juist ideaal. Maar daar heb je ook veel verschillende types in, dus het is even zoeken naar een zadel dat bij jou en je paard past.

Maar als je graag een Engels zadel wilt zou ik gewoon verschillende endurance zadels proberen. Je hebt tegenwoordig ook zittingen met gel of je kunt er een bontje over doen zodat je zachter zit. Boomloos lijkt me voor het paard minder fijn. De drukverdeling is toch minder dan bij een boomzadel en ik denk dat dat best zou kunnen gaan opspelen bij langere tochten.

Vergeet ook niet om het zadel te laten passen op je paard. Het moet niet alleen voor jou fijn zitten maar ook voor je paard natuurlijk.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:54

Je hebt ook stock zadels (soort western, maar dan zonder de knop) en die zitten ook heeeeeerlijk!

Eigenaar van een vorig verzorgpaardje van mij heeft zo'n zadel, echt een fantastisch zadel! :j
Én zonder knop ;)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:59

Ik kan gewoon uren op mijn gewone dressuurzadel rijden :') ook op mijn veelzijdigheidszadel tegenwoordig... Maar is gewoon even wennen geweest na jaren alleen dressuurzadels...

Dus denk dat het vooral wennen is en heel persoonlijk..

Zelf absoluut geen fan van boomloos overigens :S Maar dat is ook persoonlijk... Tis wel "anders"...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:01

ik heb zelf het probleem dat ik mijn beste zadel (dressuurzadel) onmogelijk op mijn hoogste paard (1m68) krijg aangezien ik iets aan mijn pols heb en mijn zadel bijna nooit opgetilt krijg
dus liefst ook geen merken van zadels dat super veel wegen, want dan krijg ik die er toch nooit op

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:10

chalinka schreef:
ik heb zelf het probleem dat ik mijn beste zadel (dressuurzadel) onmogelijk op mijn hoogste paard (1m68) krijg aangezien ik iets aan mijn pols heb en mijn zadel bijna nooit opgetilt krijg
dus liefst ook geen merken van zadels dat super veel wegen, want dan krijg ik die er toch nooit op

Kijk dan toch eens bij endurancezadels...
Sommige zijn onwijs licht om zo ervoor te zorgen dat het paard geen overbodig gewicht hoeft te dragen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:13

chalinka schreef:

Wintec Stockzadel.