Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
wumdydumpy schreef:Als de bakstukken te dicht bij de ogen komen kan je frontriem te klein zijn.
Edit typefout
no--a schreef:De sperriem dient er in principe voor om het bit stiller in de mond te laten liggen (rijdt je zonder sperriem dan ligt het bit in principe helemaal vrij en voorkom je slechts dat het paard zijn mond open kan doen).Als je merkt dat je paard onrustiger loopt zonder sperriem, dan kan het zeker de moeite waard zijn om eens een lage neusriem te gebruiken:)
Jotoma schreef:no--a schreef:De sperriem dient er in principe voor om het bit stiller in de mond te laten liggen (rijdt je zonder sperriem dan ligt het bit in principe helemaal vrij en voorkom je slechts dat het paard zijn mond open kan doen).Als je merkt dat je paard onrustiger loopt zonder sperriem, dan kan het zeker de moeite waard zijn om eens een lage neusriem te gebruiken:)
Dit klopt niet. De sperriem zorgt ervoor dat het paard de mond niet open kan sperren, meer functies heeft het niet. Wat je daarna zegt (dikgedrukt) klopt ook niet, zonder sperriem voorkom je slecht dat het paard zijn mond open kan doen? Het paard kan dan júist de mond open doen.
Maar goed off topic.
Van de rambo multi en competition ging mijn paard juist zijn mond sperren. Bitloos is het een heel fijn hoofdstel, maar het sperriempje van de rambo zit komt veel tegen het bit aan, het leunt er zeg maar op.
Bij mijn paard werkte het dus voornamelijk spanning op, ik zal de foto's die tijdens het rijden gemaakt zijn besparen, ze doen me nog pijn als ik er naar kijk.
Steffi: ik denk dat je de lage neusriem eens zou kunnen proberen, eerder kom je er denk ik niet achter of het voor jou paard prettig is.
Overigens jou paardje is nog jong toch? Wat zegt de tandarts erover en is die in het afgelopen jaar nog geweest? Voor hetzelfde geldt slijten de tanden niet goed en ligt het daaraan, of vind ze het bit niet prettig..