hoge neusriem/lage neusriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

hoge neusriem/lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 11:45

Goedemorgen,

Ik rijd mijn jonkie(bijna 5)met een hoge neusriem en sperriempje, dit gaat opzich prima maar is soms wat onrustig met haar hoofd.
Nu had ik wel eens gelezen dat een hoofdstel met een lage neusriem een positieve invloed kan hebben op een jonk paard.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Nino_2013

Re: hoge neusriem/lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:56

Ohh daar ben ik ook erg benieuwd naar... Ik ga meelezen!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:57

ik heb een jaar met lage neusriem gereden, paard werd erg zacht op hand en erg gevoelig, opzich heel fijn maa rhij kroop wel makkelijk wat achter de hand.

nu sinds een week weer eens mn gecombineerde neusriem erbij gepakt. paard neemt fijn aanleuning aan, wil nog wel eens nét iets te zwaar worden, maar dat is rijtechnisch op te lossen.

ik zou zeggen.. probeer het eens?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:02

Ik begin bij elk jong paard met een vrij losse lage neusriem.
De inwerking is veel directer en daarom ook duidelijk naar het paard. Het houdt echter de kaak vrij, daarom minder kans op pijn in de speekselklieren bij spanning en het houdt het bit stabiel. Met inrijden doe ik ook de teugels eraan als side-pull.
Je kunt er ook makkelijker even een longeerlijn aanklikken zonder gelijk in de mond te hoeven zitten.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:04

Ik heb mijn paarden altijd op een lage neusriem gereden en heb er heel positieve ervaringen mee!
Een gecombineerde neusriem zal ik nooit kiezen. Vind het op een of andere manier toch een snoer de mond dicht neusriem...

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:00

Ik rijd ook meerdere paarden/ pony's met lage neusriem. Vind het misschien niet altijd mooi staan, maar het effect is daarentegen heel fijn!
Ik heb ook een rijponyhengst met een heel gevoelig mondje en huidje. Die krijgt last als z'n velletje tussen de gecombineerde neusriem en bit komt en wordt daar erg rommelig van. Daarnaast kan hij minder goed zijn kaken schuiven bij het nageven met een gecombineerde neusriem.
Deze rijdt ik dus eigenlijk altijd op een lage neusriem.
Ook jonge paarden die aan het wisselen zijn (met doppen etc) hebben last van de gecombineerde neusriem. (Tijdelijk) met lage neusriem rijden zorgt ervoor dat je geen aanleuningsproblemen erin werkt

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 11:29

Als ik het zo hoor zijn er eigenlijk alleen maar voordelen of niet?

En een lage neusriem kun je ook gebruiken als hij gewoon los is toch? Hij is niet aansnoerbaar zoals bij de meeste.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:32

Mijn haflinger heb ik ook een tijdje gereden met een lage neusriem (hoofdstel van Premiera),
tot ik over ging naar western (inmiddels alweer terug naar dressuur).

Mij is het heel goed bevallen. Ze was heel stabiel in de aanleuning en heel licht in de hand,
echter vond ik wel dat ze zich makkelijk 'opkropte', maar dat is rijtechnisch natuurlijk wel op te lossen :)

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:33

Ja, klopt.

Ik rij ook wel eens op mijn oudje met een lage neusriem hoor. Misschien niet altijd even netjes, maar hij geeft makkelijker na.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:35

Ik vind de lage neusriem op zich wel fijn ik vind het alleen wel een nadeel dat bij de meeste de bakstukken zo dicht langs de ogen zitten. Ik heb er drie geprobeerd en blijf dat probleem houden (bij premiera wel het minste) en ik zag het nu op foto's van Valegro ook. Hebben meer mensen dit probleem?

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:37

Ik rijd mijn paard ook op een lage neusriem. Het bit ligt er lekker stil door waardoor het (jonge) paard niet zoveel onbedoelde prikkels in zijn mond krijgt.
Zou het zeker proberen. Bij het ene paard merk je (positief) verschil, een ander paard zal er misschien net zo goed/slecht op lopen als met een andere neusriem.
Let er wel goed op dat je de neusriem op de juiste hoogte hangt en niet te laag!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:41

Weet je ook waar ze dan gevoelig op reageert Steffi? Mijn paard heeft hetzelfde, maar daarbij komt het van de sperriem.
Heb je al eens zonder sperriem gereden?
Als het daar namelijk aan ligt, gaat een lage neusriem je ook niet verder helpen..

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:42

Ik rijd een van mijn paarden met een smalle hoge neusriem zonder sperriem, hier loopt ze erg fijn op

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 11:52

Ik durf niet te zeggen waar ze precies op reageert, ik heb wel is zonder sperriem gereden maar dan is ze nog onrustiger.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:11

Als de bakstukken te dicht bij de ogen komen kan je frontriem te klein zijn.

Edit typefout

Mary122

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:17

Verschilt per paard. Nu gebruik ik meestal een lage neusriem.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:29

De sperriem dient er in principe voor om het bit stiller in de mond te laten liggen (rijdt je zonder sperriem dan ligt het bit in principe helemaal vrij en voorkom je slechts dat het paard zijn mond open kan doen).
Als je merkt dat je paard onrustiger loopt zonder sperriem, dan kan het zeker de moeite waard zijn om eens een lage neusriem te gebruiken:)

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:39

Mijn 3 jarige is gevoelig in zijn mond en was met mijn gecombineerde neusriem erg onrustig. Ik had alles heel los hangen en ook wat strakker geprobeerd maar niets hielp.

Ik heb nu sinds een week een rambo hoofdstel met een soort van lage neusriem. Ideaal dit had ik eerder moeten weten. Veel rustiger in haar hoofd en ze loopt er fantastisch op.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 12:43

@Viphorse: Is dat niet een soort bitloos hoofdstel? Of ben ik dan in de war?

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:53

Nee ik heb de Multi die kan bitloos , met bit en bit en klipjes aan het hoofdstel voor nog een andere druk.

Bij mij op stal worden jonge paarden zadelmak gemaakt en die zijn nu ook om. Hun hebben er ook 1 aangeschaft. Ik wil straks die van mij ook eens bitloos proberen maar nu nog even niet.
Eerst maar zorgen dat ze wat minder wild is .

Jammer dat je niet in de buurt woont je had die van mij zo kunnen lenen. Ik heb er een dubbel gebroken sprenger bit in hangen .

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:20

Het rambo hoofdstel vind ik ook super fijn! Alleen bij dit hoofdstel heb je nog wel een kaakriem, dat heb je bij een lage neusriem niet.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:36

wumdydumpy schreef:
Als de bakstukken te dicht bij de ogen komen kan je frontriem te klein zijn.

Edit typefout

Ik weet bijna zeker dat de frontriem goed is want die hangt gewoon mooi door en zit nergens strak. Het komt volgens mij omdat de neusriem te kort is zeg maar ( het stuk dat op de neus zit) zodat de ringetjes te ver naar voren blijven, maar de ringetjes komen wel al bijna onder het bit.. -O-

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:26

no--a schreef:
De sperriem dient er in principe voor om het bit stiller in de mond te laten liggen (rijdt je zonder sperriem dan ligt het bit in principe helemaal vrij en voorkom je slechts dat het paard zijn mond open kan doen).Als je merkt dat je paard onrustiger loopt zonder sperriem, dan kan het zeker de moeite waard zijn om eens een lage neusriem te gebruiken:)

Dit klopt niet. De sperriem zorgt ervoor dat het paard de mond niet open kan sperren, meer functies heeft het niet. Wat je daarna zegt (dikgedrukt) klopt ook niet, zonder sperriem voorkom je slecht dat het paard zijn mond open kan doen? Het paard kan dan júist de mond open doen.
Maar goed off topic.

Van de rambo multi en competition ging mijn paard juist zijn mond sperren. Bitloos is het een heel fijn hoofdstel, maar het sperriempje van de rambo zit komt veel tegen het bit aan, het leunt er zeg maar op.
Bij mijn paard werkte het dus voornamelijk spanning op, ik zal de foto's die tijdens het rijden gemaakt zijn besparen, ze doen me nog pijn als ik er naar kijk.

Steffi: ik denk dat je de lage neusriem eens zou kunnen proberen, eerder kom je er denk ik niet achter of het voor jou paard prettig is.
Overigens jou paardje is nog jong toch? Wat zegt de tandarts erover en is die in het afgelopen jaar nog geweest? Voor hetzelfde geldt slijten de tanden niet goed en ligt het daaraan, of vind ze het bit niet prettig..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 14:42

Tanden zijn allemaal in orde hoor. Tandarts is laatst nog geweest.

Het is niet zo dat ze met bitje echt onwijs onrustig is maar vroeg me meer af wat betreft lage neusriem omdat dit zoveel beter zou zijn.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:45

Jotoma schreef:
no--a schreef:
De sperriem dient er in principe voor om het bit stiller in de mond te laten liggen (rijdt je zonder sperriem dan ligt het bit in principe helemaal vrij en voorkom je slechts dat het paard zijn mond open kan doen).Als je merkt dat je paard onrustiger loopt zonder sperriem, dan kan het zeker de moeite waard zijn om eens een lage neusriem te gebruiken:)

Dit klopt niet. De sperriem zorgt ervoor dat het paard de mond niet open kan sperren, meer functies heeft het niet. Wat je daarna zegt (dikgedrukt) klopt ook niet, zonder sperriem voorkom je slecht dat het paard zijn mond open kan doen? Het paard kan dan júist de mond open doen.
Maar goed off topic.

Van de rambo multi en competition ging mijn paard juist zijn mond sperren. Bitloos is het een heel fijn hoofdstel, maar het sperriempje van de rambo zit komt veel tegen het bit aan, het leunt er zeg maar op.
Bij mijn paard werkte het dus voornamelijk spanning op, ik zal de foto's die tijdens het rijden gemaakt zijn besparen, ze doen me nog pijn als ik er naar kijk.

Steffi: ik denk dat je de lage neusriem eens zou kunnen proberen, eerder kom je er denk ik niet achter of het voor jou paard prettig is.
Overigens jou paardje is nog jong toch? Wat zegt de tandarts erover en is die in het afgelopen jaar nog geweest? Voor hetzelfde geldt slijten de tanden niet goed en ligt het daaraan, of vind ze het bit niet prettig..

Zie dat ik het heel ongelukkig heb verwoordt inderdaad! Bedoel te zeggen dat door de sperriem het bit stiller ligt gezien het paard zijn mond inderdaad niet open kan sperren. Zonder sperriem gaat de kaakvrijheid verloren wat, mijns inziens, zorgt dat de mond ook beperkt open kan.