[WN] Western Touwhoofdstel voor niet-westernbereden paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HeartOfHorse

Western Touwhoofdstel voor niet-westernbereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 19:57

Ik heb laatst op één of ander WesternEvent een heel mooi western touwhoofdstel gekocht voor mijn bijrijdpaardje.
Was eigenlijk een beetje een impulsaankoop, maar hij past perfect. Moet er alleen nog een bit inhangen.

Vandaag heb ik eigenlijk een beetje lopen twijfelen of je een niet-westernpaard eigenlijk wel kan rijden met een touwhoofdstel. Hulpen komen natuurlijk dubbel zo duidelijk door en ik weet niet of het verschil maakt of er wel of geen neusriem/band aanzit.
Paardje wordt nu bereden met een normaal hoofdstel met neusriem, maar bij het touwhoofdstel zit er geen.

Waarschijnlijk kan ik gewoon rijden, maarbik wil geen risico's nemen, haha :P

Faya__

Re: Western Touwhoofdstel voor niet-westernbereden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:58

Ik zou het gewoon eens uitproberen, gewoon thuis in de bak.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:12

Het enige wat een (hoge) neusriem doet is ervoor zorgen dat het paard zijn mond niet open kan doen om onder druk uit te komen. Als jij vriendelijk bent met je handen dan heeft het paard ook geen reden om de mond open te trekken, dus is er 0,0% verschil tussen rijden met en zonder neusriem :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:14

Met of zonder neusriem maakt niet zoveel uit. Ik zou het bitje wat je normaliter gebruikt er eens in hangen en in de bak gaan rijden. Zorg er wel voor dat er een verbindingsriempje tussen de bitringen zit, aan de onderkant, dat geeft wat rust in het bekkie doordat het bit niet teveel van links naar rechts getrokken kan worden.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:53

8nnemiek schreef:
Het enige wat een (hoge) neusriem doet is ervoor zorgen dat het paard zijn mond niet open kan doen om onder druk uit te komen. Als jij vriendelijk bent met je handen dan heeft het paard ook geen reden om de mond open te trekken, dus is er 0,0% verschil tussen rijden met en zonder neusriem :)

Ben ik ´t niet helemaal mee eens. Bij een iets enthousiast paard in de cross wordt je echt niet blij zonder neusriem... Maar zo in de bak hoort het inderdaad weinig uit te maken, of juist positief effect te hebben :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:59

Als je het nou een heel mooi hoofdstel vind dan ga je er toch lekker mee rijden je ziet vanzelf wel hoe het bevalt en hoe je paard er op reageert.
Hetzelfde als je er een ander bit in hang dan kijk je toch ook af hoe je paard er op reageer idem met een ander type hoofdstel.

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 13:13

Dankjewel allemaal! Zal morgen eens kijken of het wat wordt... :)