schimmel op leer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mzara

schimmel op leer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 14:13

hallo,

ik heb een tijdje geleden oude bruine leren peesbeschermers gekregen van iemand die ze al een tijd in de weg had liggen. ik heb ze mooi opgepoetst, ingevet en gaatjes bijgemaakt. ik vindt ze erg chique en ben er blij mee.:D alleen het nadeel. als ik ze een weekje niet gebruik zit het gelijk onder de schimmel. tenminste dat denk ik. Het wordt wit en krijgt vieze plekken. gebeurt soms ook bij ander leder tuig als ik het heel lang laat hangen in de stal. maar dit gaat wel heel snel. Ik denk dat het aan de vochtigheid ligt, maar om ze nou steeds binnen te leggen. is er nog iets ander wat ik eraan kan doen of wat ik juist niet moet doen? want zo gebruik ik zei niet en liggen ze weer beschimmeld in de la. en dat is zonde :(

ben benieuwd :)

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:33

Je hebt bij de action van die lederdoekjes, als je die eroverheen haalt is het zo weer schoon en zijn ze ook meteen weer verzorgd!
Dat schimmelen ligt aan de vochtigheid, en waarschijnlijk nog extra omdat je het hebt ingevet.
Het helpt als je ze in een afgesloten box doet.

no--a

Re: schimmel op leer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:45

Of een schimmel of wat vochtvlekken (weet niet hoe dat precies heet), het eerste had ik op mijn leren zadel wel eens, vooral na invetten alleen bij mij was het wit tot lichtgroen en soms wat pluizig. Dat was een kwestie van met een (droog) doekje wegwrijven, ging er erg makkelijk af. Het was echt een laagje op het leer, dus was zo weg.
het tweede heb ik bij mijn leren handschoentjes, dat zijn witte vlekken/kringen in/op het leer. Zijn met een droog doekje niet weg te krijgen maar wel met een vochtig doekje. Vervolgens een kwestie van netjes op laten drogen en niet in een vochtige omgeving laten liggen.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 15:49

_Zeppelin schreef:
Je hebt bij de action van die lederdoekjes, als je die eroverheen haalt is het zo weer schoon en zijn ze ook meteen weer verzorgd!
Dat schimmelen ligt aan de vochtigheid, en waarschijnlijk nog extra omdat je het hebt ingevet.
Het helpt als je ze in een afgesloten box doet.

ja dan is het weer schoon. maar dat kan ik ook met een vochtig doekje. maar ik zal er wel eens naar kijken. ik heb ze ook eerst met een nat/vochtig doekje schoongemaakt een daarna ingevet. maar van water droogt leer uit. maar wat het dan precies doet weet ik niet. ik heb ze ook nog een keer met schoenpoets ingesmeerd. maar moet ik ze dan maar niet meer invetten?
ik kan wel even naar zon box kijken.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 15:51

no--a schreef:
Of een schimmel of wat vochtvlekken (weet niet hoe dat precies heet), het eerste had ik op mijn leren zadel wel eens, vooral na invetten alleen bij mij was het wit tot lichtgroen en soms wat pluizig. Dat was een kwestie van met een (droog) doekje wegwrijven, ging er erg makkelijk af. Het was echt een laagje op het leer, dus was zo weg.
het tweede heb ik bij mijn leren handschoentjes, dat zijn witte vlekken/kringen in/op het leer. Zijn met een droog doekje niet weg te krijgen maar wel met een vochtig doekje. Vervolgens een kwestie van netjes op laten drogen en niet in een vochtige omgeving laten liggen.

hoe jij het omschrijft lijkt het heel erg op het eerste. maar volgensmij gaat het er niet heel makkelijk af. en t blijft ook overal lekker tussen zitten. :(
ik zal is met een droog doekje proberen.

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:26

Vaseline erop smeren! Even paar uur laten intrekken en dan eraf poetsen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:28

Ik zag het vandaag ook op mijn hoofdstel dat ik een tijdje niet gebruikt heb.
Is inderdaad schimmel door de vochtigheid.

Vaak veeg je het er zo weer af.

Een tip, droog alles goed na als je het gebruikt hebt, en probeer ze niet te vochtig op te bergen. Eventueel een vochtvreter in je kast(dit helpt denk ik niet als je een ventilatierooster/gaten erin hebt..) óf binnen leggen waar ze droog/warm liggen.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 14:01

_Sanne schreef:
Vaseline erop smeren! Even paar uur laten intrekken en dan eraf poetsen.

dankje! ik zal het proberen :)

SuperAssie schreef:
Ik zag het vandaag ook op mijn hoofdstel dat ik een tijdje niet gebruikt heb.
Is inderdaad schimmel door de vochtigheid.

Vaak veeg je het er zo weer af.

Een tip, droog alles goed na als je het gebruikt hebt, en probeer ze niet te vochtig op te bergen. Eventueel een vochtvreter in je kast(dit helpt denk ik niet als je een ventilatierooster/gaten erin hebt..) óf binnen leggen waar ze droog/warm liggen.

nou, ik heb het met een droog doekje eraf proberen te vegen. maar ik denk dat ze er iets te lang hebben gelegen want ik krijg niet alles eraf. er blijft wit opzitten :(
ze liggen nu in een lade van een oude documentenkast. dat is meer zodat de muizen er niet bij kunnen :p
maar die is redelijk goed afgesloten.
ik denk als ik ze schoon heb dat ik ze binnen neerleg. kijken of dat helpt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:11

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 21:27

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:48

Geen idee wat vaseline doet, maar het is geen leerverzorgingsprodukt en ik zou dat daarom niet op mijn mooie spullen smeren.
Is goed spul en is bij veel ruitersportzaken verkrijgbaar, maar lang niet overal.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 22:28

KarinvdM schreef:
Geen idee wat vaseline doet, maar het is geen leerverzorgingsprodukt en ik zou dat daarom niet op mijn mooie spullen smeren.
Is goed spul en is bij veel ruitersportzaken verkrijgbaar, maar lang niet overal.

oke dat snap ik. maar t valt altijd nog te proberen. ik denk niet dat het heel slecht is.
ik zal is kijken. alleen jammer dat die winkels allemaal zon eind rijden zijn -.- dus wss duurt het weer even voordat we gaan. -O-

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:42

NIET invetten. Het is het product wat je er op gesmeerd hebt wat schimmelt. Spullen die schimmelen zijn dus in elk geval goed onderhouden. Maak je spullen schoon met water met azijn. Azijn verwijdert schimmel. Zorg vervolgens dat je je spullen goed laat drogen voor je ze weg legt en eventueel opnieuw invet. Vet niet te vaak in, een keer in de zes weken is voldoende. Mogelijk is de ruimte waar je ze opruimt niet goed geventileerd. Vochtige ruimtes geven schimmelende spullen....

Vaseline is een beschermende emulsie op waterbasis. Dit doet dus niks kwaad of goed voor het leer.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 22:56

mrie schreef:
NIET invetten. Het is het product wat je er op gesmeerd hebt wat schimmelt. Spullen die schimmelen zijn dus in elk geval goed onderhouden. Maak je spullen schoon met water met azijn. Azijn verwijdert schimmel. Zorg vervolgens dat je je spullen goed laat drogen voor je ze weg legt en eventueel opnieuw invet. Vet niet te vaak in, een keer in de zes weken is voldoende. Mogelijk is de ruimte waar je ze opruimt niet goed geventileerd. Vochtige ruimtes geven schimmelende spullen....

Vaseline is een beschermende emulsie op waterbasis. Dit doet dus niks kwaad of goed voor het leer.

dus dat goedje tegen schimmel ook niet?
oke, bedankt voor de tips! ik zal dat met azijn eens proberen.
ik vette eigenlijk niet zo vaak in. een keer goed om ze mooi op te poetsen :)
de stal is niet zo vochtig volgens mij maar ik zal ze vort binnen leggen. altijd beter.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:03

Inderdaad bepaalde lederolies/zepen/vetten zorgen ook dat het aanslaat of zelfs schimmelt.
Neem effax, dat is een hele fijne en daar heb ik het nooit bij gehad

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:04

Dan is de plek waar alles hangt te vochtig.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:41

Ja die plek is vochtig daarom krijg je schimmel.
Haalt azijn niet de kleur eraf omdat het zuur is?
Weet het niet, kun je misschien beter de leerverzorgingsdoekjes gebruiken

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:05

Nope, Azijn is juist een middel waarmee je kleur behoud. Ook goed voor de eerste wasbeurt van je nieuwe rode sweater. Azijn gebruik je bij spullen waarvan je de stof wilt behouden en conserveren. Die leerverzorgingsdoekjes wat zit daar allemaal in denk je?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:07

Ik gok op leerverzorgingspul

Weer wat geleerd, ik hoef nog niet te wassen dus dat wist ik niet. Wel handig zal alleen lekker stinken :D

TrojkaPink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:59

Is alleen maar goed als het schimmel betekend dat het leer nog vochtig is

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 17:34

oke bedankt voor de tips!
al t andere tuig schimmelt niet. of pas na een lange tijd als het niet gebruikt wordt. maar de peesjes zijn al oud en gebruikt. en hebben lang ergens onverzorgd gelegen. dus dat zal er ook mee te maken hebben. wel goed dat ze niet uitgedroogd zijn. ik ga ze in het weekend eens met azijn poetsen en ze een 2e leven geven :) (voor de 2e keer)
nog 2 kleine vraagjes:
-moet ik er na de azijn nog iets opsmeren of mee doen?
-en ik neem aan dat er schoonmaakazijn wordt bedoelt?

Chica98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:40

ik zou ze gewoon droog opbergen in een doos, zak of er een hoes omheen doen. En goed schoonmaken tussendoor

Chica98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:41

dat over azijn weet ik niet maar helpt misschien wel :j

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 17:46

ja ik ga het gewoon proberen. en dan leg ik ze wel binnen. ik ga ze niet helemaal in quarantaine zetten :P
en als t niet helpt dan heb ik pech.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:49

Warm water scheut azijn (ik gebruik zelf altijd gewoon keuken azijn maar schoonmaakazijn kan ook) doekje, uitknijpen poetsen... Goed laten drogen... invetten of niet wat jij wilt