ik heb een tijdje geleden oude bruine leren peesbeschermers gekregen van iemand die ze al een tijd in de weg had liggen. ik heb ze mooi opgepoetst, ingevet en gaatjes bijgemaakt. ik vindt ze erg chique en ben er blij mee.

ben benieuwd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Zeppelin schreef:Je hebt bij de action van die lederdoekjes, als je die eroverheen haalt is het zo weer schoon en zijn ze ook meteen weer verzorgd!
Dat schimmelen ligt aan de vochtigheid, en waarschijnlijk nog extra omdat je het hebt ingevet.
Het helpt als je ze in een afgesloten box doet.
no--a schreef:Of een schimmel of wat vochtvlekken (weet niet hoe dat precies heet), het eerste had ik op mijn leren zadel wel eens, vooral na invetten alleen bij mij was het wit tot lichtgroen en soms wat pluizig. Dat was een kwestie van met een (droog) doekje wegwrijven, ging er erg makkelijk af. Het was echt een laagje op het leer, dus was zo weg.
het tweede heb ik bij mijn leren handschoentjes, dat zijn witte vlekken/kringen in/op het leer. Zijn met een droog doekje niet weg te krijgen maar wel met een vochtig doekje. Vervolgens een kwestie van netjes op laten drogen en niet in een vochtige omgeving laten liggen.
_Sanne schreef:Vaseline erop smeren! Even paar uur laten intrekken en dan eraf poetsen.
SuperAssie schreef:Ik zag het vandaag ook op mijn hoofdstel dat ik een tijdje niet gebruikt heb.
Is inderdaad schimmel door de vochtigheid.
Vaak veeg je het er zo weer af.
Een tip, droog alles goed na als je het gebruikt hebt, en probeer ze niet te vochtig op te bergen. Eventueel een vochtvreter in je kast(dit helpt denk ik niet als je een ventilatierooster/gaten erin hebt..) óf binnen leggen waar ze droog/warm liggen.
KarinvdM schreef:Vaseline? Dat zou ik persoonlijk niet doen.
Dit lijkt me een betere keuze: http://www.agradi.nl/effax-effax-ledero ... elvrij.htm
KarinvdM schreef:Geen idee wat vaseline doet, maar het is geen leerverzorgingsprodukt en ik zou dat daarom niet op mijn mooie spullen smeren.
Is goed spul en is bij veel ruitersportzaken verkrijgbaar, maar lang niet overal.
mrie schreef:NIET invetten. Het is het product wat je er op gesmeerd hebt wat schimmelt. Spullen die schimmelen zijn dus in elk geval goed onderhouden. Maak je spullen schoon met water met azijn. Azijn verwijdert schimmel. Zorg vervolgens dat je je spullen goed laat drogen voor je ze weg legt en eventueel opnieuw invet. Vet niet te vaak in, een keer in de zes weken is voldoende. Mogelijk is de ruimte waar je ze opruimt niet goed geventileerd. Vochtige ruimtes geven schimmelende spullen....
Vaseline is een beschermende emulsie op waterbasis. Dit doet dus niks kwaad of goed voor het leer.