Paard lijkt pijn te hebben, kan dit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Paard lijkt pijn te hebben, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 09:56

Hoi Bokkers,

Beetje een vage titel maar het komt er op neer dat gisteren mijn zadelmaker is geweest om beide zadeltjes te controleren van mijn paard. Ik heb haar nu iets langer dan een jaar en had dat nog nooit laten doen, zeker omdat ze vijf is en dus nog wat veranderd in de bespiering dacht ik dat dit misschien wel nodig was. Maar goed zadelmaker is dus langsgeweest, bleek dat ze maatje blauw heeft (wintec zadels). In mijn dressuurzadel zat een witte boom. Dus twee!! maten te groot! Daar zit nu een blauwe in en die probeer ik vandaag uit, normaal zou dit geen problemen moeten geven. In mijn vzh zadel (wintec 2000) zat een rode boom, dus daar is een blauwe ingestopt. Voorheen reed ik steeds met de rode boom en dan een wolletje om het wat hoger te laten liggen. Dat werkte prima maar ik dacht dat het toch beter zou zijn als ze gewoon de juiste maat zou hebben. Dus ik leg het zadel op en ga rijden: het eerste halfuurtje loopt ze op de rechte stukken goed maar ze gaat huppen en schudden met haar hoofd in de wendingen. Daarna staakte ze zelfs en gaf ze een klein bokje.

Heb gelijk de zadelmaker even teruggeroepen en zei dat dit toch niet goed kon zijn. Ze zei dat het mogelijk was dat de drukverdeling nu toch anders was door de andere boom en dat ze daar aan moest wennen. Maar ik zag toch echt wel pijn of irritatie bij mijn paard... Ze zei ook dat oudere wintec zadels vaak gaan 'uitzakken' na verloop van tijd, dat ze dus echt erg flexibel worden en dat daardoor drukplekjes konden ontstaan boven de schouder... Als mijn paard dit niet vaker deed kon het misschien toch echt het geval zijn dat mijn zadel 'op' is (het is l zeker ouder dan tien jaar) en dat het haar pijn doet zo. Dus woensdag gaan we terug even langs om weer de rode boom erin te zetten en het wolletje eronder te leggen met het rijden. Dan heeft ze geen pijn en het is een goede voorlopige oplossing. Natuurlijk is mijn idee wel om een nieuw vzh zadel aan te kopen. Een wintec of bates. Maar daar zit ook mijn dilemma.

Kan het nu dat mijn zadel op is? Hebben mensen hier ervaringen mee? En wat zou de beste investering zijn: een goed dressuurzadel (ben een dressuuruiter) zoals bv de Isabelle Werth? Of toch een leuke wintec vzh zoals bv de 500? Alvast bedankt!

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:49

Hallo, Een zadel is pas 'op' wanneer het echt aan alle kanten versleten is, of een gebroken boom heeft die echt niet meer te maken is. Ik vermoed dat de vulling in het zadel te oud en hard is geworden, ik weet niet of dit al eens is vernieuwd?
Het wolletje dat je onder het zadel legde kan idd. de boommaat van het zadel een maatje kleiner hebben gemaakt.
Zadels zakken niet uit! Dan moet de vulling vernieuwd worden.
Is er met een impression pad gereden? Dan kan er precies gekeken worden waar er drukkingen zijn.

Denk er aan: Het paard geeft echt wel aan of er iets niet goed zit. Ga daar niet aan voorbij!

Succes.

CaPrIoLe`79

Re: Paard lijkt pijn te hebben, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:58

Paarden zouden normaal niet moeten reageren op een goed passend zadel, wel op een slecht passend zadel. Als je vult met een dik sjabrak en bontje kan het goed zijn dat het geheel daardoor te nauw is. Heb je met passen laten zien wat je er altijd onder legt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:00

Oudere Wintec zadels zijn doorgaans zo hard als een plank.
Als je dat met een dun dekje op de rug legt kan ik me voorstellen dat je paard dat niet leuk vind.
Je zou dan de vulling moeten laten vervangen maar dat is het vaak niet waard omdat dit rond de 200 euro kost incl service.
Daarom suggeren de meeste zadelmakers het ook niet.
Bovendien zit het met lijm en nietjes in elkaar en dat is echt een ellende om dat uitelkaar te halen.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:09

Wanneer je een zadel hebt wat goed past bij paard EN ruiter, dan is het het altijd waard om een nieuwe vulling erin te laten doen. Voor 150,- euro gemiddeld is dit gedaan, (vaak iets minder) heb je daarvoor een zoektocht naar een ander zadel over? Dat is de keuze van de ruiter.
Elk zadel kan uitelkaar gehaald worden. Voor een ervaren zadelpasser/maker is dat geen probleem.

Succes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:11

Dat klopt, maar een 10 jaar oude wintec is nog geen 20 euro waard. Voor 100 euro heb je er 1 die veel nieuwer is en dan kan het de prijs waard zijn.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 20:50

Net mijn dressuurzadel geprobeerd. Ging prima, ligt echt perfect zo en schuift niet. Ik zag bij het opzadelen duidelijk dat de schouders mooi aansloten en de schoft vrij lag terwijl bij het andere zadel de uiteinden van de vulling onder het zweetblad echt in haar schouders prikken. Dus ik denk dat ik een nieuw zadel aanschaf :j