Zadelpasser ook voor Shetlanders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YamaSaki

Zadelpasser ook voor Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 01:26

Aangezien ik mij ruim op tijd aan het orienteren ben, viel mij iets op.
Het lijkt erop of mensen voor hun Shetlanders zelf maar een beetje kopen en proberen uit te vogelen wat goed ligt.
Is het van mij nou zo een vreemd idee om volgend jaar gewoon een zadelpasser te laten komen om een goed zadeltje uit te zoeken?
Een Shetlander heeft nou niet altijd te makkelijkste rug lijkt mij en verdient net als grotere pony's en paarden een goed zadel.

Nu vraag ik mij af hoe andere mensen hier nou over denken:
-Kan het geen kwaad om zelf maar wat te doen?
-Heb ik gelijk dat ik een passer laat komen met die tijd?
-Kan elke zadelpasser ook voor Shetlanders een zadel aanmeten?

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden.

-Sorry als het verkeerd staat, dit is mijn eerste topic over zadels dat ik maak-

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 01:36

Ik vind sowieso dat je gelijk hebt dat je dit wil laten doen. Top, mijn complimenten! +:)+
Je kan heel veel kwaad doen met gewoon zomaar iets te doen. Een shetlander heeft dezelfde verzorging nodig als een groot paard :)

Ik weet niet meer hoe ze heet op bokt zal het even opzoeken, maar dat meisje die zelf M dressuur rijd met haar shetlander bonfire heeft hier denk ik ook ervaring in, misschien haar even een PB sturen

Edit: dit is bokker Niekje1991

YamaSaki

Re: Zadelpasser ook voor Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 01:42

Thanks! :D
Ik zal haar inderdaad ook eens vragen naar zadelpassers, leuke combi zijn ze :j

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 02:20

Kan het geen kwaad om zelf een zadel 'aan te meten'?
Jawel. Helaas zie je tegenwoordig ongeveer de helft rondlopen met een 'zadel' zonder degelijke kussens, een zadeltje dat eigenlijk puur gemaakt is ter ondersteuning van de ruiter en dat daarbij geen rekening houdt met het paard. De andere helft van de shetlanders loopt rond met vaak 2e of 3e hands zadels die onder het stof vandaan zijn gehaald 'omdat de shet ook een zadel nodig heeft'. Zadels die vaak van grotere pony's zijn geweest en die daarom veel te lang en wijd zijn. Deze zadels zijn in mijn ogen erger dan de eerst genoemde zadels omdat deze zadels zowel voor ruiter als paard niets goeds doen; ze zijn vaak veel te groot voor de kleine ruitertjes, en gaan bovendien schuiven en drukken op het paard waardoor van een goede drukverdeling geen sprake is.
Nu snap ik dat er veel shetlanders zijn die één keer per week een kwartiertje met een meisje van 15 kilo rondlopen, en daarvoor is in mijn ogen niet direct een op maat gemaakte kieffer noodzakelijk, maar voldoet het eerstgenoemde zadeltje ook wel. Maar beste voor zowel paard als ruiter blijft natuurlijk een goed passend zadel.

Dus heb je gelijk om met de tijd een zadelmaker te laten komen?
Zeker. Ik vind het een erg verstandige keuze :)

En kan elke zadelpasser ook voor shetlanders een zadel aanmeten?
In principe wel! Een zadelmaker is opgeleid (zorg wel dat je ook echt een goede zadelmaker neemt) om een paard op basis van zijn bouw en beweging een goed passend zadel aan te kunnen meten.
Het grootste probleem zal waarschijnlijk de beperkte keuze aan zadels in de juiste maat zijn. De markt voor zulke kleine zadels is immers zo klein dat er maar weinig aanbod is.
Ik denk zeker niet dat het makkelijk zal worden een goed passend zadel te vinden, maar het moet mogelijk zijn.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 04:21

Ik denk ook dat een zadelmaker weinig of (meest waarschijnlijk) geen zadels heeft liggen voor shetlanders, althans: geen tweedehandse. En veel nieuwe waarschijnlijk ook niet. Dat lijkt me het grootste probleem, dat je weinig keuze hebt. Tenzij je geen bezwaar hebt tegen een nieuw, al of niet op maat gemaakt zadel.

Wat ik zou doen: koop bij bijvoorbeeld de Divoza een stel zadeltjes die qua maat wel lijken te passen, nieuw en/of tweedehands en laat dan een zadelpasser komen. Dan kan hij daaruit ook een keuze maken. De rest breng je terug. Bij de Divoza mag dat, zonder probleem.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 11:05

Ik denk dat er meerdere redenen zijn dat mensen zelf gaan aanmodderen. Kleine pony's zijn vaak niet duur, dat betekend vaak dat mensen het of de moeite niet vinden om een zadel te kopen duurder dan de pony of het geld er niet voor hebben. Daarnaast zijn er op de markt niet bizar veel goede kwaliteitszadels die kort en breed genoeg zijn voor shetruggetjes of speciaal op pony s gemaakt en als ze er zijn dan hangt er ook een prijskaartje aan vast. Daarnaast worden veel shetlanders gebruikt voor simpele hobbelrondjes van kleine kinderen (die gelukkig weinig wegen), als er natuurlijk lichte tieners op gaan rijden wordt het een heel ander verhaal. Ik had destijds een aangemeten stobben zadel voor een van m'n Welsh pony s en voor een ander een bates pony showzadel.
oriënteer dus eerst goed welke zadels er zijn en kwalitatief goed zijn, er is een hoop rommel op de markt. Kijk dan wat het doel is en wie er op komt te zitten, en dan idd goede passer erbij die het ook netjes op je pony kan aanpassen.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 14:43

Mijn ventje is nog jong en wil graag dat kinderen er jaren plezier van hebben zonder dat zijn rug last krijgt van een slecht zadel. Ik zal dan ook geen budget sparen van maar E100 ;)
Inderdaad ben ik al aan het kijken wat voor zadels er zijn die mij aanspreken.
Mocht hij de Bixie in gaan, dan zeker niet met een pannekoekzadel :+
Hij is een Shetlander, dat maakt hem voor mij een leergierige, slimme pony en geen grasmaaier voor de komende 30jaar.
Ik zal bij zadelpassers ook van te voren aangeven dat het voor een Shet is, wie weet komen zij ook met opties.

Cemlys ik zal die merken bij mijn lijstje zetten, dankje :)

Ik zag ook de Young Rider Busse voorbij komen, iemand daar ervaringen mee?

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:50

Vind het echt een ontzettend goede, verstandige keuze! Hoe groot is je shet?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 14:54

Nu rond de 95cm, maar hij is 2,5jaar dus ik zie voorjaar 2015 op zn vroegst een zadel op zn rug :j
Ligt helemaal aan zijn groei acties.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:01

Verstandig, dan heb je nog lekker de tijd om je vast wat te orienteren op zadels die in kleine maten verkocht worden :)

Gelukkig wordt het een aardig grote maat, en dat zal het zoeken, mits hij een redelijk makkelijke rug heeft, een stukje makkelijker maken! Veel succes alvast!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:37

pannekoekzadel hoeft in principe niet slecht te zijn, een tijdje terug vond ik franse zadeltjes van het type bardette, herinner me nog van vroeger op de ponyclub dat kinderen dit geweldig fijne zadels vonden en er altijd wel stabiel inzaten, enige minpuntje natuurlijk is dat er geen schoftvrijheid was. Nu heeft iemand die zadeltjes in een luxe variant wat aangepast, waardoor er wel schoftvrijheid is. Ik heb ze zelf nog niet gepast op pony's, maar weet dat ze wel op kleine pony s gebruikt worden en daar meestal wel fijn op liggen. Zoek maar eens op selle guy cantin

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 15:42

Die zien er idd wel beter uit dan de pannekoekjes die je doorgaans ziet!
Nog iets om op te schrijven dus :)
-we doen gewoon overal lekker wat ondezoek naar :j

no-a, ja gelukkig scheelt t wel een beetje, hij is nu nog vrij compact, maar al uitgerekter dan een half jaar geleden zeg maar :P

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:12

Van wintec hebben ze ook mooie shetzadels

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:14

Nightrider, Wintec en Thorowgood hebben speciale shetlanderzadels.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 22:55

Superfijn voor alle merken die jullie doorgeven :D
Mochten nog meer mensen tips of meningen willen delenn, doe het gerust :j

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:02

Het moet trouwens wel Knightrider zijn ipv Nightrider ;)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 23:08

Haha had ik door na pics zoeken op google :P

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:24

Ik vind het super verstandig dat je een zadelpasser laat komen! Een shetlander verdient evenals elk ander paard of pony een goed zadel. Met een slecht zadel kun je een hoop kapot maken. Dat zelf aanmodderen vind ik ook maar niks.
Spullen moeten goed passen. Liever een keer veel geld kwijt zijn en dat je zeker weet dat ze geen klachten krijgen dan zelf maar een goedkope oplossing zoeken en uiteindelijk met een kapotte pony rondlopen en met veel meer kosten zitten (als ze dat er dan al aan uitgeven..)

Dus ja! Ik ben het volledig met je eens! Laat die zadelpasser maar komen! :)