biothane

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Thirza_99

biothane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 16:04

Ik wil een hoofdstel gaan maken van biothane.
Maar heb een paar vraagjes
Laat het zich makkelijk bewerken? (naaien)
Waar kan ik het kopen?

Aria_zz

Re: biothane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:06

Waar je het kunt kopen weet ik niet, maar vind het zelf erg stug materiaal en zou er niet meteen voor kiezen om ermee te werken als je het niet machinaal kunt doen :n

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 16:08

oke dankje wel.
Het leek mij eerlijk gezegd makkelijker te bewerken dan leer.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:11

Ja, misschien de dunnere versies, maar die ik heb als endurace hoofdstel is keihard, is daar ook op gemaakt natuurlijk, om heel stevig te zijn. Ik denk dat ik er enkel met hamer en nagel door kan. Overigens, leerbewerken kun je leren en is best leuk, ik heb zo ook een hoofdstel in elkaar geknutseld. Als je een zadelmaker vindt die je iets wil leren, ben je er zo mee weg.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:13

Je zou bokker Koper eens een PB kunnen sturen. Die is heel handig met allerlei materialen waar harnachement van wordt gemaakt en ik weet dat ze ook wel eens met biothane heeft gewerkt.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 16:17

Bedankt allemaal.
Ik zou dan liever Beta Biothane gebruiken, dat is toch ook zachter?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:28

Zou kunnen idd, zoals Hilli schrijft, iemand contacteren die verschillende materialen kent is wel zo handig ;-)

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 16:29

Zal ik doen.
Maar weet iemand waar ik het kan kopen?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:34

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:33

Als je iets met Biothane wilt doen dan is het de makkelijkste weg om gewoon contact op te nemen met Marylot, die kunnen maken wat je wilt en gezien dat kan, zullen ze het Biothane zelf wel zo van de rol afhalen en kun je het wellicht ook in losse stroken kopen als je het per-sé zelf wilt verwerken.

Ik heb hier ook wat losse stukke liggen, deze komen wel bij Bioplastics vandaan en is net zo makkelijk of lastig te bewerken als leer, daarin moet je immers ook gaten voorprikken :)

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 12:36

pmarena schreef:
Als je iets met Biothane wilt doen dan is het de makkelijkste weg om gewoon contact op te nemen met Marylot, die kunnen maken wat je wilt en gezien dat kan, zullen ze het Biothane zelf wel zo van de rol afhalen en kun je het wellicht ook in losse stroken kopen als je het per-sé zelf wilt verwerken.

Ik heb hier ook wat losse stukke liggen, deze komen wel bij Bioplastics vandaan en is net zo makkelijk of lastig te bewerken als leer, daarin moet je immers ook gaten voorprikken :)

bedoel je bij goedhard?
daar heb ik al gevraagd, en ze verkochten niet los.
Kan ik dan beter leer doen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:52

O echt? Wat suf -O-

En is het door hen laten maken wat je wilt, dan geen optie..?

Ik vind Beta Biothane echt heel fijn spul, veel onderhoudsvriendelijker dan leer en als je gewoon rechte riempjes wilt gebruiken dan is het prima.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:30

Hilli schreef:
Je zou bokker Koper eens een PB kunnen sturen. Die is heel handig met allerlei materialen waar harnachement van wordt gemaakt en ik weet dat ze ook wel eens met biothane heeft gewerkt.

Meldt zich :D

Ik knutsel inderdaad met biothane, dan moet je denken aan bij voorbeeld hoofdstellen of een neusriempje en op het moment ben ik bezig met een kinriem.

Qua verwerkingsgemak moet je bij gewoon opaque of translucent biothane denken aan geperst leer (= goedkoop leer) Het is stug materiaal, je gereedschappen slijten er sneller van en je handen gaan eerder zeer doen, zeker als je het niet gewend bent. Betabiothane is makkelijker te verwerken maar ik vind het zelf minder mooi. Gewoon eerlijk, mooi tuigleer is trouwens minder stug om te naaien dan biothane, al spelen dan natuurlijk dingen mee als hoe soepel en hoe dik het leer is.

Hier wat voorbeeldjes van dingen die ik gemaakt heb:
halsterhoofdstel
Afbeelding

Materiaal: blauwe teugels via de boktmarkt, witte singellus van marylot, kant en klare rode teugels en bithangers

sidepull
Afbeelding

Materiaal: lila betabiothane split reins waar ik het kopstuk en de teugels (met een stuk ertussen, het zijn springteugels) van gemaakt heb.

Ik heb ook een hoofdstel met verwisselbare neusriemen, een aantal daarvan zijn van biothane. En die zitten gewoon vast met schroefjes (chicago screws):
Afbeelding
Deze neusriem, het stukje over de neusrug dus, is gemaakt van een bithanger. In dezelfde kleur, en ook van een bithanger, ben ik nu voor een ander hoofdstel (westernhoofdstel) een kinriem aan het maken.

Het biothane naai ik op dezelfde manier als leer, alleen dan niet met zadelmakersgaren maar met stevig nylon garen. Dat is garen wat ook gebruikt wordt voor bij voorbeeld leren bankstellen. Biothane moet je eerst voorprikken met een els of priem, en vaak ook nog met een brospen. Qua afwerken is het wel makkelijker dan leer. Je hoeft het niet te schaven of polijsten, gewoon afknippen, uiteindes en eventuele gaatjes branden en klaar. Zowel leer als biothane, en andere kunststoffen die ik in harnachement verwerk, naai ik met de hand.

Nu we het er toch over hebben: even een heel andere, algemene vraag:
ik heb 2 stukken biothane over zonder coating. Gewoon dat geweven, witte binnenste dus. Ik heb er emplooi voor (oorstukjes voor een two-ear met keelriem) maar ik wil er eerst een beschermende laag om in turquoise of teal. Iemand enig idee hoe ik dat kan doen? Het moet slijtvast, uv-vast en glad worden.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:47

Iets met platiek lijm misschien ? Kan een dom idee zijn maar is het enige wat mij zo te binnenschiet.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 16:50

pfff.
Is toch niet zo makkelijk dus.
Weet iemand iets wat makkelijk te bewerken is?
Ik gebruik voor het grootste deel van het hoofdstel (kaptoom eigenlijk) plat touw.
Maar om de ringen er op te doen moet ik iets er over heen maken.
Bijv leer of biothane.
Is er ook iets anders wat handig is?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:14

@ TS: nylon?

Aria_zz schreef:
Iets met platiek lijm misschien ? Kan een dom idee zijn maar is het enige wat mij zo te binnenschiet.

Wat is dat? :)

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 20:15

nylon is misschien een idee inderdaad.
dat is vrij makkelijk te bewerken toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:20

Ja, dat kan gewoon met een normale textielnaald.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 20:45

oke, waar kan ik dat krijgen?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:43

Koper schreef:
Wat is dat? :)

Euhm ja hoe leg ik dat uit. Het wordt gebruikt bij handmatig boekbinden om de pagina's aan elkaar te lijmen. Daarbij doen ze dus een laagje lijm over alle pagina's die samengebonden zijn met naald en draad. Dit geeft dus die dikke laag op de rug van het boek. Wij hadden dat op school. Zal eens kijken of ik de samenstelling kan vinden. Als ik het me niet vergis is het zelf te maken ook.

Edit; Plasticlijm. Plasticlijm is een witte lijm dat flexibel en duurzaam droogt. Een ideale lijm is een PVA-lijm of polyvinylacetaatlijm, gewoonlijk verkocht bij speciaalzaken voor kunstnijverheid of boekbindersmaterialen.

Misschien heb je hier iets aan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:17

Daar heb ik zeker wat aan, ik begrijp wat je bedoelt en ik weet nu zelfs waar ik naar moet vragen. Het lijkt me het proberen waard. Heel erg bedankt!

Edit: ik gebruik al boekschroeven en nu dan op zoek naar boekbinderslijm. Ik denk dat ik dat paard maar eens moest leren lezen :P

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:23

Haha idd! Graag gedaan hoor ;)
Ja boekbinderslijm was een betere benaming geweest, maar daar kwam ik echt niet op :') we zeiden in de les altijd plastiek lijm he :D
Veel succes ermee, het is ook doorzichtig dus erg handig met die kleurtjes. Maar blijft wel altijd erg aan je vingers plakken :+

En van dat lezen, ik denk dat je paard ze 'verslindt' die boeken :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:25

Dat denk ik ook, hij is nogal oraal ingesteld :Y) Plasticlijm vind ik hoe dan ook een leukere benaming, het past precies bij wat het is.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:32

Ja dat is zeker! Wij gebruikten ook bloempap, dat mocht je ook opeten, deden we maar niet :+ maar dat kun je hiervoor niet gebruiken.

Ts, ik hoop dat je toch iets vind.

_bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:53