Veiligheidsstijgbeugels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

baszo17

Veiligheidsstijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 11:10

Hallo,

ik heb reeds deze stijgbeugels gekocht,
Afbeelding

nu was mijn vraag; rijden jullie ook wel eens zonder die elastiekjes? of verlies je de beugels dan snel!! :)

donnar

Re: Veiligheidsstijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:11

Dan verlies je ze snel dus dat doe ik nooit, waarom zou je dat willen?

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 11:13

nou ik zag laatst stijgbeugels die helemaal los zijn aan de zijkant... dus ik vroeg het me af aangezien dat mij ook niet prettig lijkt... :P

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:14

Nee hoor. Als je je hakken gewoon normaal uitdrukt, wil dat prima.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 11:16

donnar schreef:
Dan verlies je ze snel dus dat doe ik nooit, waarom zou je dat willen?

k zie overigens dat jij met gewone stijgbeugels rijd... XD dan gaat het idd moeilijk om het elastiekje er af te halen whahah XD

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:17

Ja maar mocht je paard een rare sprong maken ben je ze echt wel snel kwijt.

Nee ik had die eerst, ik rijd nu sinds 3 maanden ongeveer met veiligheidsbeigels met elastiek. :D

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:30

Ik heb dus wel veiligheidsbeugels met een kant open:

Afbeelding

Ik heb helemaal geen last met dat ik ze sneller verlies, vind het fijne beugels. :)

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:36

Ik heb ook met die hierboven gereden en ik merkte niet dat één kant open was. Zelf heb ik die uit de OP, dus met elastiekjes. En ja, je merkt het wel wanneer je elastiekje eraf is, direct. Je kan er mee rijden, maar als je even contact met je beugel verliest, ben je hem ook echt wel kwijt. Ben nu zelf één van de elastiekjes kwijt en doe het nu met een strotouwtje, liever dat, dan niks :)

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 12:15

Kiichi schreef:
Ik heb ook met die hierboven gereden en ik merkte niet dat één kant open was. Zelf heb ik die uit de OP, dus met elastiekjes. En ja, je merkt het wel wanneer je elastiekje eraf is, direct. Je kan er mee rijden, maar als je even contact met je beugel verliest, ben je hem ook echt wel kwijt. Ben nu zelf één van de elastiekjes kwijt en doe het nu met een strotouwtje, liever dat, dan niks :)

dit was precies wat ik wilde weten! Merci!! :)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:17

Ik heb ze gehad. Alleen de bijrijdster van toen kreeg het altijd voor elkaar dat de elastiekjes los schoten :? en die dingen krijg je er bijna niet meer om heen als ze er eenmaal vanaf geschoten zijn. Lijkt mij wel lastig beugels die aan een kant open zijn als je een paard hebt dat er nog wel eens van door schiet.

naomipjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:20

Op de manege hebben wij bij alle zadels beugels met een open kant. Daar worden gewoon simpele elastiekjes opgedaan en ik verlies ze nooit! Ze zijn echt fijn. Bij mij geeft het een fijn gevoel omdat ik weet dat ik niet zo snel met mijn voet blijf haken als ik val.

MyLois

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:22

ik zie het wel is( zonder elastiekjes) maar ik doe het zelf nooit, nog nooit geprobeerd maar het lijkt me net iets steviger als ze er wél aan zitten.

Roos_Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:51

ik rijd ook met elastiekjes aan 1 kant :D

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:55

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:21

De beugels die Dorientje plaatst dat zijn de Safestyle beugels, vreemd genoeg verlies je die helemaal niet zo snel als je zou denken :)

Ze zijn vooral ook fijn omdat het ophangoog gedraaid is, dus als je toch je beugel kwijtraakt dan kun je hem op zich makkelijker weer terugvinden omdat hij "open" blijft hangen en niet zoals een gewone beugel plat tegen je paard aan gaat liggen.

In de praktijk echter vind ik het vrij onmogelijk om hem al rijdend tijdens iets hobbeligers dan een rustige stap weer terug te vinden :P

Terwijl dat met een beugel met elastiekje dan makkelijker lukt omdat je daar ook de zijkant kunt "pakken" met je tenen.

Zit het elastiek er niet aan dan kun je je beugel uiteraard wat sneller kwijtraken / moeilijker terugvinden maar er zijn nog best veel mensen die zonder elastiek rijden, of er in plaats van het originele leertje en rubbertje, een haar-/ of post-elastiek o.i.d. omheen gedaan hebben, lekker simpel :P

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:20

Nou pmarena, dat heb ik dus ook, dat niet kunnen terug vinden. Zelfs in stilstand. Bij gewone beugels hoefde ik over het algemeen alleen mijn tenen op te tillen en dan had ik de beugel al weer zo goed als gevonden. Bij deze is dat lastiger. Maar goed, dan heb ik het eigenlijk over opstappen, want tijdens het rijden raak ik ze dus eigenlijk nooit kwijt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:52

Ik ben mezelf wel eens te barsten gevallen met (western) veiligheidsbeugels daardoor -O-

Paard nam ineens een raar hobbelig sprintje (vanuit het niets zitten en wèg weet je wel :\ ) en dan ook nog knap stijl omhoog een talud op, waarbij door de plotselinge schok mijn schoenen uit de beugel gleden.

Heb nog een kilometertje of 2 mezelf vast kunnen klampen, eerst natuurlijk proberend om te remmen want dat beest ging met een bloedvaart, hield de auto's naast de weg bij :=

Maar een paard met een waas voor de ogen kun je blijkbaar niet tot stilstand snokken als je geen steun hebt om je voeten tegen af te zetten, en omtrekken is natuurlijk ook geen optie dan :=

Mooi dat ik met geen mogelijkheid meer mijn voeten in de beugels kreeg >;)
En aan het eind van de weg was het hetzij een drukke weg over, hetzij een scherpe bocht maken, en toen heb ik maar uit alle macht opzij getrokken maar mooi dat ik mijzelf met die bloedvaart niet ook rechtsaf kon laten gaan zonder beugels voor een beetje steun :P

Ben daarna dus heel voorzichtig geworden met "veiligheids" beugels, en beugels waar je niet in vast kan komen te zitten vind ik heel erg belangrijk...maar beugels die niet ineens waardeloos zijn vind ik nog 10x zo belangrijk :')

Heb nu zelf beugels met een gedraaide ophanging en korfjes. Ideaal voor mij +:)+