waar opletten bij aanschaf zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sunshinee

waar opletten bij aanschaf zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 22:37

Hoi allemaal,
Heb even snel de zoekfunctie gebruikt maar vind niet echt antwoord op mijn vraag.

Ik ga over een paar dagen naar divoza, met paard, om zadels te passen.

Waar moet ik op letten zodat ze me niet van alles aansmeren?
Waar moet ik om vragen? (Proeftijd zadel oid)

Hebben jullie wat tips voor mij?
Ik weet in grote lijnen wanneer een zadel "goed ligt"

Alvast bedankt

Mijati

Re: waar opletten bij aanschaf zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:21

Jij moet er goed in kunnen zitten en het moet goed op je paard liggen. Jij kent je paard het best, dus je merkt wanneer hij niet lekker loopt, dan ligt het zadel volgens je paard niet goed, dus een no-go.

En verder kan de zadelpasser je wel vertellen of het goed ligt of niet.

nienke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:21

Het allerbelangrijkste is de boom

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:23

Ik zou niet eens langs de divoza gaan, hun zadelpas service is niet helemaal zoals je zou willen. Beter is het om een goeie zadelpasser te zoeken en die langs te laten komen. Niets zo belangrijk als een goed passend zadel, en een aanmeten is niet zo makkelijk als dat menig bokker/ruiter/amazone denkt.

Er zijn heel veel dingen waar je op moet letten, dat het eigelijk gewoon beter is iemand te laten komen met verstand van zaken. Want je laat je anders zo wat aansmeren. Zeker als je zo kort dag nog informatie probeert te vergaren over wat wel en niet kan met een zadel. Daar is het nu gewoon te laat voor.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:24

Ik zou liever een goede onafhankelijke zadelpasser laten komen, die er dus geen belang bij heeft een bepaald merk te verkopen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:35

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:36

Ik zou zeggen: laat je paard thuis en laat een goede zadelpasser komen. Zometeen heb je een zadel die niet past en zit je met een niet passend zadel.

Mijn zadelpasser heeft me laten zien hoe ik kan zien of het zadel wel of niet past. (Ben het nu weer vergeten :') ) maar ik zag wel dat ze er 'feeling' voor had en om te voelen of die past moet je kunnen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:55

Is knap lastig he Samblabla, bij ons hebben ze het toen ook laten zien en wat komt er veel bij kijken. Bij ons hebben ze toen ook een kieffer uit elkaar gehaald.. wat een rotzooi is dat zeg. Stonden er allemaal wel even van te kijken. Zo wie zo is vaak het tussenkanaal te nauw bij veel zadels, daarna verkeerde vulling, verkeerd leer, uitstekende (niet zichtbare) nagels/schroeven/spijkers en ga zo maar door. Er word een hoop troep verkocht tegenwoordig.

Dus nee, ik zou zelf niet mijn paard wagen aan een zadelpasser van divoza. Daar hebben ze naar mijn gevoel net even te weinig verstand van. Kan per winkel verschillen, maar ik heb liever iemand over de vloer die echt weet waar hij/zij het over heeft.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:58

Ik raad Mr. Ed aan :) Hij is heel eerlijk en heeft mij zijn goedkoopste zadel verkocht, omdat deze het beste lag.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 09:11

Bedankt voor jullie reacties zal het meenemen in mijn beslissing

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:22

Waar op te letten bij Divoza,

- kies geen zadel op de bok uit (en ja dat gebeurd nog steeds, zit lekker op de bok, kopen en als het niet past doe je er maar een bontje onder en probleem is opgelost...... (als het toch zo makkelijk zou zijn))
- ga rijden met het zadel, ik weet niet of ze een bak hebben daar, maar als dat niet het geval is, meet daar geen zadel aan. Ga alleen maar passen als je ter plekke kan rijden, zo niet, laat iemand bij je op stal komen.

Ik vrees dat het zonde tijd is om met paard en al daar heen te gaan, zover ik weet hebben ze geen bak ter plekke en leggen ze het zadel op je paard en klaar, echter zodra je gaat rijden gaat een zadel anders liggen en kom je er achter of het echt past of niet.
Ze laten je alleen naar hun toe komen omdat ze dat zelf makkelijker vinden, maar beter is het niet.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 09:38

ingvdh bedankt voor je antwoord op mijn vraag.
Ze hebben wel een bak daar, anders had ik het sowieso afgelast.
Ik koop niks voor ik iets geprobeerd heb, en ik wil ook niks waar iets onder zou moeten als bontje oid.
Dat soort antwoorden van divoza zullen mij niet ...
Hoe zeg je dat?
Ik zal daar niet intrappen in ieder geval