Bit dat kan draaien tegen het vast pakken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

paardje47

Bit dat kan draaien tegen het vast pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 13:21

Hoi,
Ik heb van iemand een bit gekregen dat kan draaien tegen het vast pakken. Ik had hier nog nooit van gehoord en vroeg me af wie wel en of t werkt. En of dit kwaa kan? Ik hoor het graag

smurffie

Re: Bit dat kan draaien tegen het vast pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:25

Een rollenbit bedoel je? Door de verschillende soorten metalen die tegen elkaar rollen komen er een soort schokken vrij.

Waarom wil je een bit tegen het vastpakken? Vastpakken komt meestal door of een lichamelijk ongemak of een onkundige ruiter.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:31

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:54

robart heeft een bit die je helemaal rond kan draaien,of het helpt tegen vastpakken weet ik niet

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:14

Wij hebben er ook zoeen op stal liggen maar heb er nog nooit mee gereden., vraag me ook af of er een meerwaarde is, want het gebit moet dan precies op de rollenvallen..

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 14:17

Nee enkel gebroken en in her midden kan hij draaien.
Bij het springen(les) raakt ze over enthausast door de andere drukke paarden het gaat al steeds beter maar soms pakt ze de bit beet en gaat ze er vandoor dit doet ze alleen tijdens de lessen en niet alleen of met z'n 2.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 14:18

RoyceMack schreef:
Wij hebben er ook zoeen op stal liggen maar heb er nog nooit mee gereden., vraag me ook af of er een meerwaarde is, want het gebit moet dan precies op de rollenvallen..

op de rollenvallen?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:21

Zo'n bit is gemaakt van twee soorten metaal en door contact met het speeksel krijgt het paard wel degelijk schokken. Niet vriendelijk dus. :n

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:22

demo_love schreef:
Zo'n bit is gemaakt van twee soorten metaal en door contact met het speeksel krijgt het paard wel degelijk schokken. Niet vriendelijk dus. :n

gewoon niet waar :n

TS: ik rij zelf toevallig met zo'n bit, niet mijn keus maar het is een bijrijdpaard. Het is of dit bit of een pessoabit, daar ben ik al helemaal niet van.

Ik merk niet dat het veel doet. Ze wilt nog wel eens doordrammen en daar maakt dit bit geen verschil in. Het is wel fijn dun, voor paarden met weinig ruimte is het dus niet slecht. De D-trens is ook op zich wel fijn.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:24

Amaris schreef:
demo_love schreef:

gewoon niet waar :n

Je rijdt er zeker zelf mee? Zoek dan eens bronnen dat het niet zo is...

"Het ontmoedigt het paard om met het bit te spelen, zodat hij zijn mond ontspant. De rolletjes kunnen uit 1 metaalsoort zijn maar kan ook een combinatie van metalen zijn. Bij het gebruik van verschillende metalen kan een chemische reactie optreden die een electrische spanning veroorzaakt, wat het paard mogelijk kan voelen. Het gebruik van een rolletjesbit met verschillende metalen is daarom omstreden."

"Verschillende metalen naast elkaar gebruikt in één bit. Wanneer dit in rolletjes tegen elkaar ligt, kan het metaal met elkaar reageren. Dit prikt het paard in de mond."
Laatst bijgewerkt door Science90 op 23-01-14 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:26

Oooh een robartbit!
Heb ik ook wel mee gereden, maar niet tegen het vastpakken ofzo. Paarden liepen er wel fijn op.

Rollenbit, zo'n D-trens als hier werd geplaatst, schokt niet. Koper geeft echter wel een lekker/apart smaakje voor paarden waardoor het paard meer speeksel aanmaakt en dat ontspant weer. Zoiets is het geloof ik.
Schokken _O- Geniaal, wat een fantasie!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:27

Demo_love: Neem het zelf maar eens in je mond, dan kan je het zelf proeven. :')

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:29

Janine1990 schreef:

Ik gebruik geen onvriendelijke bitten, dus ik heb ook geen rolletjesbit in huis. ;)
Wel op de manege vroeger mee gereden en het hielp geen barst tegen het vastpakken, het is gewoon symptoombestrijding.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:32

Jammer dat je te kortzichtig bent om het zelf te proberen.

Je kan natuurlijk ook gewoon een stukje koper en een paperclip in je mond nemen :+

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:34

Janine1990 schreef:

Je kan natuurlijk ook gewoon een stukje koper en een paperclip in je mond nemen :+

Jammer dat jij niet met bronnen durft te komen en blijkbaar ook geen scheikunde of natuurkunde hebt gevolgd.

Lees dit eens:
http://www.techna.nl/Begrippen/Volta/ha ... tterij.htm

Het effect van twee soorten metaal in samenwerking met vocht (speeksel). En dan mag jij dat laatste proefje eens gaan doen, met zilverpapier op een vulling in je mond. Wedden dat het niet lekker voelt? Weet je ook wat een paard voelt..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:35

demo_love schreef:
Janine1990 schreef:

Ik gebruik geen onvriendelijke bitten, dus ik heb ook geen rolletjesbit in huis. ;)
Wel op de manege vroeger mee gereden en het hielp geen barst tegen het vastpakken, het is gewoon symptoombestrijding.

Aangezien het geen schokken geeft *grinnikt een beetje* is het dus helemaal geen onvriendelijk bit, zoals ik al zei.

Het is dun +:)+ goed voor weinig plek in de mond
Het is een D-trens +:)+ altijd goed

Het enige nadeel is dat het enkel gebroken is. Ik ben niet van het enkelgebroken, maarja... zoals ik al zei: het is niet mijn paard.

---

Zilver en amalgaam is iets heel anders dan koper en rvs.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:36

Wie dat spookverhaal toch ooit de wereld in heeft geholpen.. Demolove, de bron zit hier, op de bank. Probeer het zelf ook eens met een nieuw, schoon bit en je zal zien dat het een fabeltje is.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:40

Amaris schreef:
demo_love schreef:

Aangezien het geen schokken geeft *grinnikt een beetje* is het dus helemaal geen onvriendelijk bit, zoals ik al zei.

Het is dun +:)+ goed voor weinig plek in de mond
Het is een D-trens +:)+ altijd goed

Het enige nadeel is dat het enkel gebroken is. Ik ben niet van het enkelgebroken, maarja... zoals ik al zei: het is niet mijn paard.

---

Zilver en amalgaam is iets heel anders dan koper en rvs.

Lezen is moeilijk...

"Er ontstaat een reactie tussen het zweet en het koper en aluminium. "

ELK metaal reageert op ander metaal...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:41

demo_love schreef:
Janine1990 schreef:

Jammer dat jij niet met bronnen durft te komen en blijkbaar ook geen scheikunde of natuurkunde hebt gevolgd.

Lees dit eens:

Het effect van twee soorten metaal in samenwerking met vocht (speeksel). En dan mag jij dat laatste proefje eens gaan doen, met zilverpapier op een vulling in je mond. Wedden dat het niet lekker voelt? Weet je ook wat een paard voelt..

Ik heb geen vullingen, maar dat terzijde... M'n ouders wel, en die hebben nog nooit een schok gehad van wat aluminiumfolie in de mond. De pijn die je dan voelt heeft met de hardheid te maken.
Heb je die site überhaupt wel gelezen? :') Ik lees namelijk niets over schokken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:42

demo_love schreef:
Lezen is moeilijk...

Ja, lezen is inderdaad moeilijk voor jou...

Want wat is de reactie nu precies?
Nog even goed lezen en dan terug komen met het antwoord :+

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:47

Janine1990 schreef:
demo_love schreef:
Lezen is moeilijk...

Ja, lezen is inderdaad moeilijk voor jou...

Want wat is de reactie nu precies?
Nog even goed lezen en dan terug komen met het antwoord :+

Dat een bit net zo goed uit twee metalen bestaat als de vergelijking met de vulling. De reactie is dus exact hetzelfde met vocht en net zo goed doet het pijn.

Janine1990 schreef:
demo_love schreef:

Lees dit eens:

Ik heb geen vullingen, maar dat terzijde... M'n ouders wel, en die hebben nog nooit een schok gehad van wat aluminiumfolie in de mond. De pijn die je dan voelt heeft met de hardheid te maken.
Heb je die site überhaupt wel gelezen? :') Ik lees namelijk niets over schokken.

"Deze proef verklaart ook waarom je een schok krijgt als een stukje zilverpapier de vulling in je kiesg raakt (2 verschillende metalen) ."

Blijft lastig hè :(:) Niks hardheid, het is elektrische energie. En tuurlijk krijg je geen schok bij het eerste gedeelte, omdat je een stroomkring maakt. In de mond is er geen stroomkring en dus krijg je de schok. Hoe dacht je dat aarding werkte en wat er gebeurt als er geen aarding is?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:48

En nu een site die wél van toepassing is:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... -schokjes/

+:)+

Citaat:
Statische elektriciteit ontstaat als isolerende materialen wrijving van elkaar ondervinden, bijvoorbeeld polyester van een broek en wol van een stoel.

Aangezien koper en staal beiden geleiders zijn, kan er dus geen statische elektriciteit opgestapeld worden

Citaat:
...en zullen er dus geen schokjes worden gevoeld. (voor de duidelijkheid)
In een vochtige omgeving (met elekrtisch geleidend speeksel) als een paardenmond zal er sowieso nergens lading worden opgebouwd.

no shock

Maar goed, hoe dan ook: TS als je niets tegen een enkel gebroken bit hebt kun je het rolletjesbit gewoon eens proberen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:51

OMG...

Heb je wel gelezen hoe je stroom opwekt met je lichaam, en wat daar de reden van is?

De reden is dat het zweet in de palm van hand gaat werken als het zuur van een accu. Maar daar krijgt nog steeds niemand een schok. :+

Nogmaals, je krijgt geen schok als je per ongeluk op een stukje aluminium bijt met je gevulde kies. Nee, ook niet met zo'n ouderwetse vulling. Het doet alleen pijn omdat aluminium hard is en de vulling ook. Harder dan de tand zelf. Net als wanneer je een rozijn met een pitje opeet, dat doet ook zeer.

Joh weet je, het wordt misschien tijd om weer een cursusje natuurkunde te gaan doen. Daar heeft het namelijk mee te maken. Niet met scheikunde waar jij het net over had?
Je haalt een aantal woorden uit het artikel en rukt ze compleet uit het verband. Een verband dat jou beter past.

Haal een stukje koperdraad op, neem dit in je mond met een paperclip en kom dan hier maar even je bevindingen vermelden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:53

Amaris schreef:
En nu een site die wél van toepassing is:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... -schokjes/

+:)+

Citaat:
Statische elektriciteit ontstaat als isolerende materialen wrijving van elkaar ondervinden, bijvoorbeeld polyester van een broek en wol van een stoel.

Aangezien koper en staal beiden geleiders zijn, kan er dus geen statische elektriciteit opgestapeld worden

Citaat:
...en zullen er dus geen schokjes worden gevoeld. (voor de duidelijkheid)
In een vochtige omgeving (met elekrtisch geleidend speeksel) als een paardenmond zal er sowieso nergens lading worden opgebouwd.

no shock

Maar goed, hoe dan ook: TS als je niets tegen een enkel gebroken bit hebt kun je het rolletjesbit gewoon eens proberen.

_/-\o_

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:54

*doet high five met Janine1990*