welk bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

stoffie25

welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 19:08

ponylief is nogal onrustig tijdens het rijden, veel met het hoofd schudden.
er zijn geen afwijkingen in de mond te vinden.
het zou dus aan het bit kunnen liggen... herkend iemand dit???

rapunzelx

Re: welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:10

Past het bit wel?

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:11

Welk bit heb je er nu in?

stoffie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 19:11

enkel gebroken, bit past wel...

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:20

Misschien zou je een dubbelgebroken kneveltrens kunnen proberen? Heeft bij mijn paard veel geholpen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:20

Heb je filmmateriaal? Je informatie is behoorlijk summier, er kan zo maar weinig uitgesloten worden...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:22

Het paard dat ik train doet dit ook maar dit is een stoornis en moet er gewoon uit gereden worden, paard is gewoon in orde.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:25

xSlvna schreef:
Het paard dat ik train doet dit ook maar dit is een stoornis en moet er gewoon uit gereden worden, paard is gewoon in orde.

Niet mee eens. Paard doet dit gedrag niet voor niets, dan is er iets niet helemaal goed. Klein voorbeeld: paard van een vriendin was altijd aan het rommelen met het bit, zowel op trens als op stang en trens. Tong erover, mond ver open, verzet. Trainer dacht dat het vanuit de schoft en rug kwam, dierenarts kon niets vinden. Uiteindelijk een foto van de kaak laten maken en bleek er een chipje te zitten op de plek van het bit.

Ergo: uitwendig kan er niets zichtbaar zijn, maar dat wil niet zeggen dat het dan van binnen ook allemaal goed zit...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:30

Uiteraard KV, maar het paard is hier mee begonnen om onder het werk uit te komen, doet ze ook zonder bit, bedoel maar.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:39

Dan kan er alsnog iets in zijn lichaam niet goed zitten, hoeft niet per se vanuit de mond te komen.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:03

Kan je niet een ander bitje van iemand lenen, zodat je kan kijken of hij daar anders op reageert? Zo nee, dan kan je wat verder gaan kijken dat alleen het bitje.

Edit: Dan bedoel ik niet 1 bitje, maar verschillende.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:14

Mijn paard had dit ook.. ik ging van enkelgebroken naar dubbelgebroken naar ONgebroken. Gaat nu top maar ik kwam er achter dat het schudden en onrustig doen voornamelijk frustratie en deels pijn in haar rug. Ik heb gekozen voor ongebroken omdat deze stabieler ligt, dun is en goed in het kleine mondje van mijn paard past.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:08

xSlvna schreef:
Uiteraard KV, maar het paard is hier mee begonnen om onder het werk uit te komen, doet ze ook zonder bit, bedoel maar.

Bij die van mij zat er een schouderspier vast. Niet een grote, maar een kleine spier wat je zelf zonder ervaring van spieren ed. niet goed kan voelen. Hij gooide ook verselijk met zijn hoofd. Mijn lesgever zei toen ook dat hij onder het werk uit wou komen en dat ik dat er moest uitrijden. Maar daar was ik het niet mee eens omdat een paard dat niet zomaar doen, tenzij je niet op een correcte manier met je paard omgaat. Dus veearts erbij gehaald die me naar een me masseur doorverwees en op 2 weken was hij er helemaal vanaf.

Als ze met hun hoofd schudden is het een duidelijk tegen dat er iets niet juist is, dat kan de manier zijn waarop de ruiter rijdt, dat kan het bit zijn, het zadel, maar ook iets medisch. Dus ik zou niemand adviseren om het er gewoon uit te rijden.

nienke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:57

Van mijn instructeur en de tandarts heb ik altijd geleerd dat het bit aanpassen geen zin heeft als het gebit ed gewoon goed zijn. Ieder paard hoort te rijden te zijn op een gewoon dubbel gebroken trensje.

fjandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:55

Mijn ervaring is dat een watertrensje voor de sensibelere paarden soms te onrustig is. Voor deze paarden gebruik is dan een bitje met vaste ringen zoals een bustrens.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:39

Maar dat heb ik ook met een gebroken trens. Het ligt te wiebelig in de mond bij mijn paard. En die ik had was te dik. 18mm. Die ongebroken die ik nu heb is 1.2 geloof ik.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:22

Bij jonge paarden is een kneveltrens vaak heel prettig. Dubbel- of enkelgebroken, wat je paard prettig vindt. Overleg ook met je instructeur! Mijn paard kon niet met een gebroken trens overweg, niet genoeg ruimte in zijn mond, dikke tong. Hij wordt nu op een Billy Allen offset D snaffle gereden. Daar reageert hij goed op.