Ik begrijp je bezorgdheid, Rije. En je bent zeker geen zeur! Idd, niks om aan te beginnen tenzij je al een hele reeks voorbereidende oefeningen gedaan hebt - die waarschuwing wordt ook duidelijk gegeven bij de 'handleiding' vooraleer je de oefening start. Een keer ze echt goed geleerd hebben zich op jou te concentreren en in andere opdrachten leren dat tegen druk ingaan nooit de oplossing biedt, helpt hen dat enorm om in deze oefening ook het juiste antwoord te ontdekken. We zijn stilletjes aan op weg naar dat punt - en ik wil alvast het juiste materiaal bijeen hebben om er niet op dat ogenblik holderdebolder achteraan te moeten, plus om voor mezelf alvast gewoon te geraken aan dat nieuwe materiaal voor ik er inclusief paard mee moet gaan werken.
Net daarom ook het specifieke van m'n vraag. Je moet je touw bv. ook in een acht aanleggen rond het been van het paard, zodat het nooit te strak kan komen te zitten en bovendien ook niet per ongeluk los kan als het paard stampt, want dan leer je hem uiteraard het verkeerde aan, nl. de druk gaat weg als je stampt. De honda dient om ervoor te zorgen dat het touw vlot kan loskomen en je de druk meteen kan verminderen op het ogenblik dat het paard het juiste antwoord geeft (hierbij een voorbeeld voor zij die er niet mee gekend zijn): 
Aan een 'gewoon' roping touw - zoals dat gebruikt wordt voor vee - kan ik wellicht wel geraken, maar ik vraag me af of er specifiek ook iets een beetje zachter bestaat om voor paarden te dienen?