Zoektocht naar sidepull voor hele smalle neus

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Zoektocht naar sidepull voor hele smalle neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 23:47

Beste bokkers,

Omdat ik hierin best een leek ben, leek het me verstandig even hulp te vragen.
Ik heb namelijk ondervonden dat mijn merrie veel prettiger loopt zonder bit in haar mond.
Nu wil ik rustig op zoek naar een bitloos hoofdstel voor haar, ik heb voorkeur voor een sidepull.

Maar er zijn een aantal eisen waardoor de zoektocht wat lastig is.
1) Ik rij wedstrijden en wil dit ook blijven doen, dus ik zoek een optoming die a) toegestaan is en b) mooi staat bij de engelse rijstijl. Dus simpel zwart leer met zo min mogelijk rare vormen of frutsels.
2) Mijn pony heeft een extreem smalle neus. Mijn hoofdstellen zijn maat Shet en zelfs dan kan ik 4 vingers tussen mijn neusriem en haar hoofd leggen wanneer deze op zijn strakst zit. Dus ik zoek op Shet, maar vraag me af of dit niet al te groot is.

Even ter illustratie, dit is mijn pony met een hoofdstel speciaal voor kleine kopjes van Welshjes, de neusriem zit dus als het ware los eromheen (en iets te hoog zodat het nog een beetje aansluit)
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 3773_n.jpg

Nu heb ik alleen nog maar de FRA Pardoes kunnen vinden als sidepull maat Shet, maar ik ben niet zo'n fan van de driehoek structuur. Het liefst wil ik het lekker basic houden zoals de shape-it neusriem van Barefoot:
Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 14:17

Na een beetje rondneuzen op bokt, ook op deze sidepull gestuit:
http://www.permicavallo.nl/fianco.php

Vind ik een mooi en simpel systeem.
Maar ik twijfel of het toegestaan is bij KNHS dressuurwedstrijden. In de bijlage van het regelement staat namelijk dat een sidepull toegestaan is, maar de tekeningen zijn volgens mij precies de FRA Pardoes en de Rambo Micklem. Is dit toeval of zijn dit ook echt alleen de toegestane hoofdstellen?
Anders moet ik namelijk verplicht aan de FRA Pardoes, want de Rambo is er niet in Shetlander maat..

Cemlys

Re: Zoektocht naar sidepull voor hele smalle neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:04

ik heb de sidepull in combi met kaptoom erbij van per mi cavallo, ik kan niet zometeen een mooie sidepull bedenken die in je straatje past. Ik heb er zelf een van kieffer, maar ik vermoed dat hij niet in kleine maten te vinden is.

Maartje1990

Re: Zoektocht naar sidepull voor hele smalle neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:06

Ik wou je juist de pardoes aanraden. Die driehoek zorgt voor meer stevigheid en betere ligging

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:14

mooney schreef:
Na een beetje rondneuzen op bokt, ook op deze sidepull gestuit:
http://www.permicavallo.nl/fianco.php

Vind ik een mooi en simpel systeem.
Maar ik twijfel of het toegestaan is bij KNHS dressuurwedstrijden. In de bijlage van het regelement staat namelijk dat een sidepull toegestaan is, maar de tekeningen zijn volgens mij precies de FRA Pardoes en de Rambo Micklem. Is dit toeval of zijn dit ook echt alleen de toegestane hoofdstellen?
Anders moet ik namelijk verplicht aan de FRA Pardoes, want de Rambo is er niet in Shetlander maat..

Deze sidepull van Per Mi Cavallo is zeker weten toegestaan. Er zijn 3 systemen die mogen (sidepull, kingekruist en kaakgekruist), en de neusriem moet van leder en minimaal 2 cm breed zijn. En daar voldoen de hoofdstellen van Per Mi Cavallo aan.

Maartje1990: die extra functie is alleen nodig wanneer de neusriem te kort is, en dat zijn ze over het algemeen ook. De neusriem van de Per Mi Cavallo hoofdstellen heeft de enige juiste maatvoering en ligt daarom altijd stabiel en hebben dus die driehoek niet nodig.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:16

Misschien kun je een zadelmaker vragen om een hoofdstel aan te passen.