Omdat ik hierin best een leek ben, leek het me verstandig even hulp te vragen.
Ik heb namelijk ondervonden dat mijn merrie veel prettiger loopt zonder bit in haar mond.
Nu wil ik rustig op zoek naar een bitloos hoofdstel voor haar, ik heb voorkeur voor een sidepull.
Maar er zijn een aantal eisen waardoor de zoektocht wat lastig is.
1) Ik rij wedstrijden en wil dit ook blijven doen, dus ik zoek een optoming die a) toegestaan is en b) mooi staat bij de engelse rijstijl. Dus simpel zwart leer met zo min mogelijk rare vormen of frutsels.
2) Mijn pony heeft een extreem smalle neus. Mijn hoofdstellen zijn maat Shet en zelfs dan kan ik 4 vingers tussen mijn neusriem en haar hoofd leggen wanneer deze op zijn strakst zit. Dus ik zoek op Shet, maar vraag me af of dit niet al te groot is.
Even ter illustratie, dit is mijn pony met een hoofdstel speciaal voor kleine kopjes van Welshjes, de neusriem zit dus als het ware los eromheen (en iets te hoog zodat het nog een beetje aansluit)
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 3773_n.jpg
Nu heb ik alleen nog maar de FRA Pardoes kunnen vinden als sidepull maat Shet, maar ik ben niet zo'n fan van de driehoek structuur. Het liefst wil ik het lekker basic houden zoals de shape-it neusriem van Barefoot: