In het bezit van 2 zadels en beide niet goed!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nanno_123

In het bezit van 2 zadels en beide niet goed!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 18:04

Hallo,

Ik zal het proberen kort maar krachtig uit te leggen.
Ik heb anderhalf jaar terug mijn paard gekocht en heb toen een Albion SLK zadel gekocht voor haar.
na een half jaar ging dit niet meer met mijn rug en heb ik het volgende half jaar niet kunnen rijden en voortdurend bezig geweest mijn rug te verbeteren zodat ik toch weer kon rijden. Helaas lukte dit niet dus had ik ervoor gekozen om een ander zadel aan te schaffen. Doordat mijn huidige zadelmaker het zo druk had dat hij pas na een paar maanden terecht kon heb ik een andere zadel maker gebeld.
Deze man heeft mij een Thorrowgood zadel verkocht en zou voor mij mijn Albion zadel verkopen.
Na een paar weken kwam hij terug omdat de kussens bijgevuld moesten worden na een aantal weken volgens hem dus dat heeft hij gedaan(en gaf mijn albion zadel terug). Niet veel later kwam de osteopaat voor mijn paard en die vond het zadel niet lekker liggen, daar baalde ik dus flink van omdat hij net was langs geweest. Toen heb ik mijn oude zadelmaker weer gebeld en laten opvullen maar hij zei dat het niet zo'n geweldig zadel was dus dat ik er maar een bontje onder moest doen. Overigens zei hij ook dat ik ook eventueel met liessteuntjes(volgens mij zei hij dit woord) kon rijden met mijn Albion zadel omdat dit mijn bekken zou kantelen.
Ik was dit verder weer totaal vergeten en ben verder gaan rijden met mn Thorrowgood zadel. Omdat ik toch wat problemen bleef houden met rijden(scheef paard, moeilijk recht te richten en komt daardoor moeilijk naar voren) is mn paard vandaag behandeld door een fysiotherapeut. Zij vond het zadel ook slecht liggen en was niet zo te spreken over dit merk zadel. Ik heb haar gevraagd om een goede zadel maker en daar probeer ik dus nu een afspraak mee te maken.

Mijn vraag is, heeft iemand van jullie wel eens gehoord over liessteunen? ik kan op internet echt niks vinden.. (en ik weet dus niet meer 100% zeker of hij liessteunen zei :+ )
Ik kan natuurlijk die zadelmaker bellen hierover maar omdat ik toch weer naar een andere zadelmaker ga vond ik dit niet heel erg gepast.

Zodra ik een afspraak heb met mn "nieuwe" zadelmaker ben ik natuurlijk van plan om het aan haar te vragen maar ik ben zo benieuwd of jullie weten wat het is of dat jullie nog andere tips hebben.

Even concreet: Mijn probleem is dus, zadel 1(ALBION) ligt voor mijn paard goed maar voor mij niet.
Zadel 2(THORROWGOOD) ligt voor mijn paard slecht maar voor mij goed.
Wie heeft er een tip wat ik het beste kan doen? ben eigenlijk niet van plan om wéér een nieuw zadel aan te schaffen.

(Mijn rug trainen e.d. heb ik gedaan dus die tips hoef ik niet te krijgen)

Tessebes

Re: In het bezit van 2 zadels en beide niet goed!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:18

Liessteunen nooit van gehoord. Waarom kan je niet goed zitten in die albion?
Sowieso niet rijden met een niet passend zadel. Ik kan je ninon schutte aanraden, zij maakt zadels op maat en kijkt ook naar de ruiter.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:45

Eens met bovenstaande.
En Ninon is een zeker aanrader. Maar best druk momenteel.
Met een beetje geluk kan ze je Albion inruilen...
Die thorowgood is iets waar je ver weg van moet blijven
Heb zelden een thorowgood goed zien liggen op een paard

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:20

Thorowgood hoeft geen verkeerde keus te zijn. Zeker voor mensen met een rondgeribt paard en een beperkt budget kan het cob type zadel een oplossing bieden. Beter dan bijv wintec. Maar goed dat is een andere discussie.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 06:44

liessteunen heb ik nog nooit van gehoord, maar in mijn omgeving hebben een aantal mensen een nieuw zadel en ze blijken in ene wel netjes goed te kunnen zitten etc. Anderen kunnen in ene niet meer lekker doorzitten terwijl dit voorheen geen probleem was.

Een zadel kan dus een hoop doen voor de ruiter, ik zou op zoek gaan naar een zadel dat zowel voor jou als je paard goed zit. Ik vermoed dat de rugproblemen dan ook minder zijn straks.
Paardrijden is vaak ook goed voor de rug, tijdens mijn revalidatie na gebroken ruggenwervels heeft mijn fysio destijds aangeraden weer te rijden om zo de rompspieren weer sterker te maken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:48

Zinzi_jewel schreef:
Eens met bovenstaande.

en ik kom dat merk juist wel vaak passend tegen :+ niks mis mee, net zoals alle andere merken die gewoon correct gemaakte zadels leveren, net zoals ieder merk ruk zal zijn als het niet past op betreffend paard, of bij de ruiter.

zaak is in ieder geval dat , welk merk dan ook , dat het goed op je paard past en jouw goed past, weet je waarom de albion jou niet past en weet je wat jij nodig hebt om goed te kunnen zitten zonbder pijn?
als je dat weet , weet je in ieder geval al wat voor type zadel jij nodig hebt en kun je van daar uit verder kijken.

een goede zadelpasser is daar idd wel noodzakelijk bij, Ninon, die hier boven genoemd word hoor ik veel goeds over, je zou eventueel contact op kunnen nemen wat er mogelijk is bij haar?

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:32

Het roept bij mij de vraag op: Waarom passen de zadels niet? Wanneer je dat weet kun je er iets aan doen. Dat is bij mij altijd de eerste vraag. Elk zadel is goed, mits het past bij paard en ruiter. Veel aanpassingen zijn eenvoudig te maken, soms is de houding van de ruiter het gevolg van een slecht in balans liggend zadel.

Succes.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:57

ik zat even te denken toen ik de laatste post las, maar een lieswig, ik heb gene idee wat het is, maar als ik de naam pak, lijkt het me iets wat er voor zorgt dat je voorop wat hoger gezet word :?
zodat je je bekken naar achter kantelt(ietsje)
maar dan zou je in de albion te ver voorover zitten met je bekken en die albion dus te krap zijn, (wat waarschijnlijk dan weer komt door een veel te diepe zit voor jouw lijf , of misschien door die hele diepe zit, dat je net een maatje groter had moeten hebben)

wat ik me van thorowgood herinner is dat die een vrij vlakke zit hebben?

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 17:53

Bedankt voor alle reacties.

Sommige mensen hebben het alleen niet helemaal goed gelezen. 1 zadel ligt niet goed en 1 zadel ligt wel goed maar daar kan ik niet mee rijden.
Komt door de diepe zit en de grote kniewrongen waardoor ik in een houding gedwongen word. In het albion zadel zit ik heel netjes rechtop maar met iets holle rug waardoor ik gewoon echt zo'n enorme pijn krijg.
Het thorrowgood zadel dat ik heb aangeschaft is een veelzijdigheid zadel en zit ik op met korte beugels en het heeft inderdaad een vlakke zit, ik zit hier dus minder mooi op maar ik ben al heel blij dat ik gewoon weer redelijk pijnloos kan paardrijden.
Maargoed pijnloos voor mij betekend niet pijnloos voor mn paard en ik vind dat natuurlijk het aller belangrijkste.

Daarom wil ik kijken of ik toch kan rijden met dat albion zadel maar dan met "liessteunen".. maar daar hebben nog niet veel mensen van gehoord hoor ik zo.

Andere tips zijn ook welkom!
Ik probeer een afspraak te maken met Karin Boer voor het aanpassen van mn thorrowgood zadel, als zij zegt dat er niks meer te maken valt van dat zadel voor mijn paard dan wil ik proberen of dit wat is met mn albion zadel.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:01

waarom ruil je niet alle twee je zadels in voor een goed zadel dat fijn is voor zowel jezelf als je paard?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:13

het enige wat ik me bij liessteunen kan voorstellen zijn dijbeenwrong achtige dingen, nadeel is dat je weer een onderdeel toevoegt waardoor er extra materiaal tussen jou en je paard komt, blijft iets al dat , los toegevoegd wel zitten, of gaat het schuiven/wringen , maar daarnaast, wat doet het met het zadel qua dieptepunt op het moment dat je iets toevoegt waardoor je anders op het zadel komt te zitten?
en wat doet het zadel op dit moment als je er in zit en je word zo voorover gezet met je bekken? is er kans dat je daardoor ook extra druk zet op de achterkant van het zadel(omdat je door de diepte van de zit voorover gezet word met je bekken)

mij lijkt de beste oplossing echt een ander zadel wat goed is voor jou en voor je paard , met het verkopen/inruilen van je huidige zadels kom je volgens mij een heel eind , lijkt me beter dat je het gewoon goed hebt voor jullie beiden ipv je iets wat niet goed is probeert te verhelpen met een lapmiddel,

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:20

Heb je ruimte over in je Albion?
Anders zou je een seatseaver kunnen overwegen dat maakt hem wat minder diep..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:40

Nanno_123 schreef:
Bedankt voor alle reacties.

Sommige mensen hebben het alleen niet helemaal goed gelezen. 1 zadel ligt niet goed en 1 zadel ligt wel goed maar daar kan ik niet mee rijden.
Komt door de diepe zit en de grote kniewrongen waardoor ik in een houding gedwongen word. In het albion zadel zit ik heel netjes rechtop maar met iets holle rug waardoor ik gewoon echt zo'n enorme pijn krijg.
Het thorrowgood zadel dat ik heb aangeschaft is een veelzijdigheid zadel en zit ik op met korte beugels en het heeft inderdaad een vlakke zit, ik zit hier dus minder mooi op maar ik ben al heel blij dat ik gewoon weer redelijk pijnloos kan paardrijden.
Maargoed pijnloos voor mij betekend niet pijnloos voor mn paard en ik vind dat natuurlijk het aller belangrijkste.

Daarom wil ik kijken of ik toch kan rijden met dat albion zadel maar dan met "liessteunen".. maar daar hebben nog niet veel mensen van gehoord hoor ik zo.

Andere tips zijn ook welkom!
Ik probeer een afspraak te maken met Karin Boer voor het aanpassen van mn thorrowgood zadel, als zij zegt dat er niks meer te maken valt van dat zadel voor mijn paard dan wil ik proberen of dit wat is met mn albion zadel.

als je leert met rug recht te rijden en je bekken goed onder je rechte rug. Boven het middelpunt van je paard, moet je met beide zadels goed uit de voeten kunnen.
Misschien iemand vinden/zoeken die je zit les kan geven, zodat je zelf leert voelen hoe en waar jou en jou paard zijn middelpunt is. Zonder beugels rijden kan je houding (met begeleiding) verbeteren.
Holle rug is een verkeerde houding, zowel op het paard, maar veelal hebben de mensen met lopen daar ook last van.
Je krijgt dan elke keer een klap in je onderug bij elke drafpas.
Bij het recht en in balans zitten, worden de schokken beter opgevangen en weg rugpijn :D
Investeer in goed les, voor jou zit en balans...en dat is goedkoper dan weer een nieuw zadel.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 22:37

Ik snap je punt helemaal van mn houding verbeteren alleen ik heb al best veel geprobeerd.
wat mijn rug betreft.. ik heb ook al heel vaak geprobeerd mn rug te trainen, maar mijn rugspieren zijn "onderontwikkeld" wat raar is omdat ik al werk vanaf mn 14e bij mn vader op de boomkwekerij, ik rij al paard vanaf mijn 9e en heb onwijs veel stages gelopen in de paarden en toch zijn mijn spieren onder ontwikkelt.. schijnt te komen doordat ik hypermobiel ben. tsja geen smoes om geen les erin te nemen maar ik merk gewoon nul verbetering bij het trainen van mijn rug dus het geloof erin is weg. en als ik op een veelzijdigheid/spring zadel zit en ik kort kan zitten kan ik prima rijden.. en nee dan word ik misschien geen anky, maargoed mijn doelen liggen ook wat lager dan anky worden.
tenzij ik te horen krijg dat ik ook daadwerkelijk mijn paard belemmer door hoe het nu gaat.. dan vind ik dat een ander verhaal, maar voor nu ben ik allang blij dat ik een soort van kan rijden.. en ik heb het geluk dat ik niet heel zwaar ben dus dat ik minder snel mn paard in de weg zit.

ik wacht even de zadelmaker af, ik hou jullie op de hoogte!
ik heb wel een pb gehad van iemand die wist wat ik met "liessteuntjes" bedoelde en zij heeft er zeer veel baat bij gehad bij het kantelen van haar bekken, dus wie weet is dit toch nog wat!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:41

Albion kan ook de zitting wisselen.
Misschien kun je eens proberen welke Albion zitting (diep, halfdiep, vlak) met welke wrongen wel bij je zouden passen en dan het zadel om laten bouwen of inruilen.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:48

Ik denk dat je eens moet overwegen een zadel te proberen met een ondersteunende zit. Ik heb zelf ook een zwakke rug waarvoor ik ook fysiotherapie heb gehad. Een zadel met een diepe zit is echt funest voor mij en kan ik moeilijk zitten. Ik heb al heel veel zadels geprobeerd en de meeste ben ik niet positief over.

Een Frank Baines Elegance is daarentegen een van de weinig zadels waarin ik echt kan zitten. Dit zadel geeft echt een heel zeker gevoel door de ondersteuning die het zadel geeft aan je zitbeen knobbels (biomex van stubben is niet hetzelfde alleen 'show'). Daarnaast gaat mijn KN symfonie uit de jaren '80 ook echt nooit weer weg. Verder heb ik wel positieve verhalen gehoord van mijn zadelmaker (dhr Van Triest) over Albion Legend en vooral een oud model heeft hij me toen aangeraden. Maar uit eigen ervaring zou ik eens overwegen een Elegance van Frank Baines te proberen.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:57

Ik zit even hardop te denken: je rugspieren zijn niet goed ontwikkelt, heel vervelend. Maar zou dan het dragen van een bodyprotector of soort van corset je niet kunnen helpen. Je word dan wat gedwongen in een goede houding. En rechtzitten heeft zeker ook te maken met je buikspieren, die moet je juist aanspannen om je rug holler te maken. Misschien een idee om dat te proberen.

Het zijn natuurlijk maar hersenspinsels, maar wellicht kan je er wat mee.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:02

Fysius ben ik geweest en deze methode heeft mij erg geholpen! Iets wat je zelf moet doen om je rug te trainen en erg effectief is.

Wellicht dat je daar eens naar kan kijken, mocht je het al niet geprobeerd hebben al denk ik dat een zadel die ook bij jou past veel mee helpt. Succes!

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:05

hele zoektocht zo, en twee zadels met de een niet goed voor het paard en de ander niet goed voor jou, da's zeker niet de bedoeling. wat ik alleen (en dit bedoel ik absoluut niet negatief, maar echt als vraag) niet zo goed begrijp is, of dat Albion SLK zadel in je onderschrift op de bokmarkt hetzelfde zadel is als jij beschrijft als wel fijn voor het paard en niet fijn voor jou, en dus wilt verkopen, terwijl je ook opmerkt dat je vooral wil dat het goed ligt op je paard en je dus de thorrowgood, die wel (redelijk) goed is voor jou maar niet voor je paard wilt laten aanpassen op je paard. het zal ws best weer tijd kosten, maar beide verkopen/inruilen voor 1 ander zadel lijkt mij realistischer. En dan via een goede passer,ik weet niet of je in de buurt zit, maar anders gaan kijken voor een goede zadeldrukmeting bij bijv. Country Mill in Nijkerk om te weten wat voor soort zadel voor jullie beiden fijn is. heb zelf vroeger probleemloos Kieffer gereden, meer recent Ainsley (brr... lag prima op paard maar ik lag elke keer open) en later Massimo, en nu op Hulsebos en beide laatsten hebben heel veel goeds gedaan voor mijn zit. en aangezien mijn heupen en bekken redelijk los zitten door een redelijk aanhoudende zwakte door zwangerschap (al is dat alweer 4 jaar geleden) is fijn (door)zitten zowiezo niet iets 'vanzelfsprekends' meer. ook van instructie gewisseld die veel meer op mijn houding let en het gaat ineens met sprongen vooruit!

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:08

Bedoel je niet van die scguine profiel blokjes voor in de beugels?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:16

Sonja_vR schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Eens met bovenstaande.

en ik kom dat merk juist wel vaak passend tegen :+ niks mis mee, net zoals alle andere merken die gewoon correct gemaakte zadels leveren, net zoals ieder merk ruk zal zijn als het niet past op betreffend paard, of bij de ruiter.

Sluit ik mij volledig bij aan. Thorowgood zie ik op veel paarden goed liggen, sluit in veel gevallen beter aan (en draagt mooier) dan bijvoorbeeld wintec. Maar dan moet het zadel wel juist aangemeten zijn

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 00:34

als je recht zit met je bekken , heb je je rugspieren nauwelijks nodig om je recht te houden.
die te trainen is dus geen optie.
Juist als je hypermobiel bent, is het recht in je "skelet' staan en zitten een must.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 01:03

Kan ook zijn dat je zadel niet goed is opgevuld en dat je albion iets naar voren kantelt. Het is ook wel wennen aan de zit met het teruggesneden zweetblad. Misschien toch nog een andere zadelmaker laten komen?
Heb zelf ook een albion en ik vind het een geweldig zadel.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 08:22

nombrado schreef:
als je recht zit met je bekken , heb je je rugspieren nauwelijks nodig om je recht te houden.
die te trainen is dus geen optie.
Juist als je hypermobiel bent, is het recht in je "skelet' staan en zitten een must.

Ik zie niet in hoe je je rugspieren niet gebruikt (oprekt) bij het kantelen van je bekken.

Ik heb altijd een holle rug gehad en ga dit ook altijd enigszins houden puur omdat de spieren in mijn rug niet meer op te rekken zijn omdat dit heel erg veel pijn veroorzaakt.

Hameren op zitles als de TS een andere vraag heeft lijkt me in deze dan ook irrelevant.

Succes met het vinden van een oplossing TS. Stiekem lees ik even mee!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:20

dan moet je juist toch niet je rugspieren trainen?
langer maken is wat anders dan rugspieren trainen. holle rug is de oorzaak van een verkeerde houding.
(bekken verkeerd gekanteld.)