Zadel voor ruiter met gewrichtsklachten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Zadel voor ruiter met gewrichtsklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:10

Daar gaan we weer... Na bijna 3 jaar met mijn dressuurgerichte veelzijdigheid (Stubben Siegfried) gereden te hebben op mijn pony, ben ik toch weer op zoek naar wat anders. De grootste drijfveer voor een nieuw zadel is mijn lichaam. En dan specifiek mijn reuma, die zorgt voor pijn in mijn heupen en knieën. Ik rij al met andere beugels en dat scheelt enorm, maar in mijn huidige zadel zorgt de beenligging toch wel voor klachten. Ik hoop dat dit in een dressuurzadel minder is.
Ik zoek dus een dressuurzadel zónder gedwongen zit en zonder dikke wrongen. Mijn heupen moeten juist niet in een houding 'gedwongen' worden. Nu zijn er echter tegenwoordig zo veel zadels dat ik het even niet meer weet. Misschien dat ik hier wat tips kan krijgen voor in een zadelmaker laat komen.

Maayke

Re: Zadel voor ruiter met gewrichtsklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:02

Ik heb dan geen reuma, lijf vindt het ook niet prettig om in een houding gedwongen te worden.
Op mijn paard ligt een KN Allegro, dit heeft op mijn lijf een goed effect (met minder pijn van het paard)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:35

Hier ook een KN voor iemand met veel lichamelijke klachten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 21:39

Ook de allegro? Hij lijkt een diepe zit te hebben, is dat ook zo?
Hoe is de kwaliteit van het leer?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:41

Ik heb een kunststof zadel, een thorrowgood. Daar kan je zelf met klittenband kniewrongen op doen, dus dan kan je ze zo dik maken als je zelf wilt.
Geloof dat die zadels ook in leer verkrijgbaar zijn.

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:43

Ik had een Barnsby dressuurzadel op mijn pony liggen, die heeft nauwelijks kniewrong en ook geen diepe zit. Ik vond het fijn rijden maar het zadel lag niet goed op mijn pony, vandaar dat ik een nieuw zadel heb... Ik heb nu een Passier veelzijdgheid, die heeft ook weinig wrong en is ook niet zo diep. Ik weet verder niet zo veel van Passier zadels maar misschien kun je eens naar hun dressuurzadels kijken dan? Succes met de zoektocht in ieder geval!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:44

Ik heb zelf veel last gehad van mijn rug, en met mijn barefoot ben ik daar helemaal vanaf gekomen. Inderdaad dankzij de ongedwongen zit. Lekker op je kontzakken zitten.. en door het dichte contact met het paard voel je vreemde bewegingen sneller aankomen.. het scheelde erg veel voor mijn rug.. maar hoe het uitpakt bij heupklachten durf ik niet te zeggen. Je kan natuurlijk altijd eens een testzadel bestellen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:46

Ik heb een hulsebos dressuur en heb geen directe reuma, maar fybromialgie, waardoor ik ook snel last heb van spieren en gewrichten. Bij Hulsebos kun je zelf aangeven of, hoeveel en waar je de wrongen wilt en de zit is niet breed (zoals bijv wintec) en heel zacht.

Ik kreeg ook vooral veel last van brede zadels die een bepaalde zit dwingen.

LiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:47

Na veel operaties aan mijn knie en met posttraumatische artrose rijd ik met een Wintec (daar kun je ook de wrongen van af halen bij sommige types), daarnaast heb ik nog een oud dressuurzadel dat na ik na mijn ongeluk kreeg: dat is een leren zadel met maar 1 zweetblad en zonder wrong. Ik heb dan weinig extra pijn bij het rijden en rijd bijna elke dag.

Succes met zoeken! Het zou fijn zijn als zonder al te veel pijn kunt rijden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:50

Nee ik heb de KN symfonie.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:53

Het zou kunnen dat je baat hebt bij een zadel wat meer voor het vrouwenlichaam gevormd is. De vrouw en man zijn verschillend de zitbeenderen zitten op een andere afstand en de ligging van het schaambeen is anders.

Afbeelding Ik heb mer er zelf nooit in verdiept maar ik kwam deze link tegen en kieffer schijnt er mee bezig geweest te zijn Stubben ook geloof ik. Alle zadels waar wij op rijden zijn van oorsprong ontworpen voor de mannen maar inmiddels is het overgrote deel van de rijdende mensen een vrouw,

http://www.iberosattel.de/nl/dressuur/amazona-dressage/

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:01

Maartje_M schreef:
Ook de allegro? Hij lijkt een diepe zit te hebben, is dat ook zo?
Hoe is de kwaliteit van het leer?

Ik kom van een Fryso Professional af, dan is de Allegro gewoon een verlichting. Ik vind de zit diepte onwijs meevallen.
De kwaliteit van het leer is ook prima.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:05

Hier een reuma en hernia patient,ik rijd goed op een kieffer malmo,Ik denk dat het een kwestie is van uitproberen,het lekker zitten van een zadel is heel individueel.Het moois is dat je het mag uit proberen,ik bofte en mocht mijn zadel een week lenen.

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:20

beatje schreef:
Hier een reuma en hernia patient,ik rijd goed op een kieffer malmo,Ik denk dat het een kwestie is van uitproberen,het lekker zitten van een zadel is heel individueel.Het moois is dat je het mag uit proberen,ik bofte en mocht mijn zadel een week lenen.

Dit zadel heb ik op mijn vorige paard gehad, ook een erg fijn zadel

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:22

ik heb een stubben romanus, die heeft een vrije ongedwongen zit.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 08:14

vera_pino schreef:
Het zou kunnen dat je baat hebt bij een zadel wat meer voor het vrouwenlichaam gevormd is. De vrouw en man zijn verschillend de zitbeenderen zitten op een andere afstand en de ligging van het schaambeen is anders.

[ Afbeelding ]

Dit is inderdaad de 'clou'.
Als het zadel de juiste pasvorm heeft voor het (vrouwelijke) bekken, worden de gewrichten ontlast en zal het paardrijden minder gewrichtsklachten opleveren.

Het is ook de reden waarom hier meerdere keren bepaalde zadels worden genoemd.
De meeste zadels op de markt zijn mannenzadels, gemaakt door mannen voor mannen.
KN is een voorloper van een vrouwenzadel. Wintec ook.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 08:30

Hier ook een reuma en fibromyalgie mens. Ik had eerst een barefoot, daar had ik enorm last van vooral mijn knieen. Nu heb ik al een aantal jaren een Kieffer Lusitano. Fijn zadel en geen (extra) last meer.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 08:42

Maar wintec zijn juist hele brede zadels toch? Ik had het gevoel dat ik in de spagaat moest zitten op die zadels (heb verschillende geprobeerd) en kreeg juist ontzettend pijn in mijn liezen daarvan.

aukje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 08:59

ik heb ook fybromyalgie en heb ook een allegro bevalt echt goed.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 20:58

Zo, dat zijn een hoop reacties, bedankt!

Ik wil geen kunststof zadel en ben ook niet heel erg fan van Thorowgood en Wintec. Ik wil ook geen barefoot, dat gaat ook niet zo goed.
Passier dressuurzadels zijn volgens mij allemaal redelijk diep, maar daar moet ik me nog in verdiepen
Hulsebos of een ander zadel dat custom made is, had ik ook al aan zitten denken. Iemand een idee in wat voor prijsklasse ik dan uit kom voor een nieuw zadel?
De KN Symphonie ziet er wel relatief vlak uit, die ga ik even onthouden. Iemand ervaring met deze en de allegro? Vraag me af welke een onafhankelijkere zit heeft
Zadels gevormd voor een vrouwenlichaam, daar heb ik nog nooit over nagedacht. Eens zoeken of ik meer kan vinden. KN is er dus wel goed in?
Ik vind de kieffer malmo nog vrij diep ogen. Blijft echt lastig van de foto... De Lusitano lijkt me echt een ramp :=
Stubben romanus wordt niet meer gemaakt geloof ik?

Uiteraard wordt het uiteindelijk toch uitproberen wat fijn is, maar ik wil me vast wat oriënteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:00

Ik heb ook een KN symphonie, andere zadels krijg ik snel last van bekken en knieën

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:00

Ik heb op dit moment een massimo trail. Heerlijk zadel. :) de zadels die ik gehad heb deden mij pijn aan mijn heupen, rug, knieën en enkels. Door dit zadel die een soort gel zitting heeft en goede kniewrong heeft heb ik totaal geen pijn meer. Ik raadt je sterk dit zadel aan. :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 21:04

Vriendin van me heeft een massimo trail, maar dat is het voor mij niet helemaal. Toch bedankt voor de tip :)

Ik ga me eens wat meer verdiepen in KN

Angie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:07

Ik rijd met de passier grand gilbert. Kan zelf ook niet tegen een gedwongen zit vanwege een vorm van reuma.

Zelf ben ik langs een zadelpasser gegaan mijn probleem voor gelegd en eerst zonder paard wat zadels 'geprobeerd' ,daarna op het paard de zadels geprobeerd en zo het zadel gevonden waar ik geen pijn van kreeg en wat goed ligt op mijn paard.

BMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:09

Kiefer heeft een dressuur zadel met een vlakke zit en geen kniewrongen. Zonder dit zadel kan ik niet meer rijden. Ik weet alleen niet hoe dit model heet. Oudere Kiezer wien rijden ook een paar ruiter die ik ken met reuma op.