Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon geen antwoord vinden op mijn vraag.
Ik doe met mijn verzorgjes lange lijnen, vrijheidsdressuur, mennen, longeren enz. Ik doe dit altijd met het gewone hoofdstel (rijhoofdstel met enkelgebroken bustrensje eraan). Nou viel het me op dat Rivaldo met lange lijnen niet lekker loopt op het bitje. Als ik hem even inhoud (ik trek niet, maar af en toe gewoon even terughalen) opent hij al heel snel zijn mond en hij gaat soms overdreven veel kauwen. Dus niet knabbelen, nee echt knauwen.
Zou dit aan het bit liggen? Dat het te dik is of dat het te veel scharniert? Het is een redelijk dik bit.
Op het menbit heeft hij dit namelijk niet (liverpool bit, ongebroken met tongboog). Het hoofdstel past gewoon goed, het hangt niet te hoog of te laag en het bit is ook niet te groot of te klein.
Nu dacht ik aan een ongebroken bustrens of een dubbelgebroken bustrens, alhoewel deze wel veel beweegt.
Wat zouden jullie denken van een kaptoom? Ik ga er echt geen aanschaffen, heb nooit met de eigenaresse gepraat hierover en heb helemaal geen ervaring met die dingen maar ik ben wel benieuwd of dit misschien fijner zou zijn.
Mijn vragen zijn dus:
- Wat zou een geschikter bitje zijn? (Dus niet scherper maar comfortabeler)
- Zou een kaptoom geschikt zijn? (Ga ik niet aanschaffen, ben alleen benieuwd),