Martingaal verstellen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

baszo17

Martingaal verstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 14:34

Hallo bokkers,

misschien een domme vraag, maar ik hoorde laatst ineens dat je een martingaal kan verstellen naar 'wens'.
Ik rij een tuigermerrie die er in het bos nog al graag vandoor schiet. mijn instructrice adviseerde een martingaal. zij had hem voor mij afgesteld. nu zij iemand anders dan als ik de riemen waar die ringetjes aan zitten, daar gaan de teugels door, korter maak dat de martingaal dan 'scherper' inwerkt omdat het paard dan sneller druk krijgt als ze het hoofd omhoog doet.

nu was mijn vraag, hebben jullie je martingaal vast afgesteld? of speel je er ook wel mee dus door het strakker of losser te doen... :)

excuus voor mn vage zinnen maar ik kan het niet anders uitleggen whaha

Dabo

Re: Martingaal verstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:04

Ik heb ooit geleerd, dat hij geen druk moet geven als je paard netjes 'in de houding' loopt. Met het hoofd op de loodlijn dus.
Zodra hij dan zijn hoofd omhoog brengt voelt hij druk.
Maar jaren laten heb ik eens ergens gelezen dat je de ringetjes moet kunnen samen'tikken' boven de hals. (?) Dan lijkt hij in mijn ogen wel HEEL los te zitten.
Verder kan ik je niet helpen, ik gebruik hem al jaren niet meer. :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:10

Mijn 'maatstaaf' is dat de ringetjes tot onder de kaak (overgang kaak/nek) moeten komen bij hoofd in normale houding.

Een martingaal werkt door de inwerking van het bit correct te houden wanneer het paard zijn hoofd oncontroleerbaar hoog zou steken. Het is geen hulpmiddel om je paard aan de teugel te houden, al wordt hij soms wel zo gebruikt door 'm strak af te stellen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:14

Safiera schreef:
Mijn 'maatstaaf' is dat de ringetjes tot onder de kaak (overgang kaak/nek) moeten komen bij hoofd in normale houding.

volgens mij is dit inderdaad de juiste lengte.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 18:06

Aah super reacties :D

Hoe stel ik het borst gedeelte af?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:43

Dat er op de borst nog makkelijk een gebalde vuist tussen kan.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 21:56

Er zit toch een lus met gesp aan de onderkant? Daarmee kun je hem korter/langer maken. :)

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 23:07

Klopt bedoelde meer wanneer zit het goed.De ene heeft een slokke lijn bij dw borst bij de ander zit het een stuk strakker..