Welk bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 22:43

Hey,

Ik zit toch met een dilemma. Ik rij vanaf het begin op een dubbel gebroken bitje maar heb toen omdat ze niet de aanleuning kon vinden en het bit vast pakte een pessoa bitje geprobeerd maar deze snel uitgedaan omdat ik las dat ze hierdoor hard in de mond ervan worden.

Nu zoek ik dus een bitje die niet makkelijk vast te pakken valt en die toch niet super scherp is.

Ze is bij de vorige eigenaren met een hackamore gereden maar weet niet of dit verstandig is.

Iemand evt een suggestie?
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 16-01-14 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

lemanthia

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:45

d rollentrens?

magda_90

Weet je zeker dat er geen onderliggende problemen zijn zoals pijn, ongemak of storing in de communicatie?

Maureen95

Misschien een tonglepelbit? Ik weetniet of ik het zo goed zeg.

Maar misschien moet je haar gebit anders eens na laten kijken door de dierenarts?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 22:45

Nee, er zijn geen gezondheids problemen. :)
Een aantal stalgenootjes die kunnen rijden ( ;) ) hebben erop gezeten dus qua communicatie is er niks mis, ze doet het bij iedereen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:46

Een paard kan ieder bit vastpakken...

Een paard kan echter het bit alleen vastpakken als de ruiter ook terug aan het vasthouden is. Iets wat geen weerstand geeft, zal het paard niet vastpakken. Ik denk dan ook dat je het rijtechnisch moet gaan oplossen, en niet met het bit. Dat gaat echt wel een tijd duren, het zal ook niet zo zijn dat het paard bij iemand die beter kan rijden ineens wel los laat en blijft
Laatst bijgewerkt door Angela op 16-01-14 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:47

ik heb gereden met een kneveltrens dat werkte goed, nu word ze weer gereden met een gewoon dubbel gebroken bitje

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 22:53

Ik weet ook dat ze ieder bit kan vastpakken en ik heb al les om onze problemen op te lossen. :) ik ga ook niet hangen aan het bit, ik 'trek' en laat los en dat herhaal ik net zolang tot ze stil staat of ontspannen is.

Maar ik zoek gewoon een simpel bitje die wat meer heeft dan een dubbel gebroken. Want buiten is ze heel erg voorwaarts en ik wil geen ongelukken krijgen dat ze niet meer terug te pakken valt want het is me al eens gebeurd dat ze vol aan de kletter ging en ik haar niet meer terug kreeg.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:05

Een dangerbitje?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 23:11

Ik heb even opgezocht wat een danger bitje is en die zag ik ook al bij de epplejeck en was hieraan aan het denken. Heeft iemand toevallig ervaring met dit bitje?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:13

Dit bit heeft een zeer hoge tongboog, en dat moet wel passen bij de mond van je paard. Kijk voor je ermee gaat rijden eerst hoe het paard reageert aan de longe, en of het de mond nog wel fijn kan sluiten. Als het paard een laag gehemelte heeft bestaat de kans dat het bit het gehemelte raakt, en het paard daar juist heel heftig op gaat reageren.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 23:15

Oeh dat is wel goed om te weten. Dankjewel. :)
Ik zal eens kijken of ik er een van iemand kan lenen want kopen en als het niet past vindt ik ook zonde van mijn geld.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:23

Angela schreef:
Een paard kan ieder bit vastpakken...

Een paard kan echter het bit alleen vastpakken als de ruiter ook terug aan het vasthouden is. Iets wat geen weerstand geeft, zal het paard niet vastpakken. Ik denk dan ook dat je het rijtechnisch moet gaan oplossen, en niet met het bit. Dat gaat echt wel een tijd duren, het zal ook niet zo zijn dat het paard bij iemand die beter kan rijden ineens wel los laat en blijft

Dit bedoelde ik ook. Als je allemaal andere bitten erbij gaat nemen, ben je met symptoombestrijding bezig. Vooral als we het hebben over tonglepels en rollenmondstukken,
Het nieuwe bit helpt dan wellicht voor een paar weken, maar daarna komt het gedrag geheid terug als niet aan de oorzaak wordt gewerkt, snap je?

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:31

Angela schreef:
Dit bit heeft een zeer hoge tongboog, en dat moet wel passen bij de mond van je paard. Kijk voor je ermee gaat rijden eerst hoe het paard reageert aan de longe, en of het de mond nog wel fijn kan sluiten. Als het paard een laag gehemelte heeft bestaat de kans dat het bit het gehemelte raakt, en het paard daar juist heel heftig op gaat reageren.

Inderdaad!
Mijn paard heeft een zéér laag gehemelte en ik had ook vaak problemen met de aanleuning.
Iedere dag was anders, nooit liep hij twee dagen echt hetzelfde. Mijn instructrice bekeek het boeltje dan ook wat beter en raadde me aan om een recht bitje te gebruiken zodat hij zo weinig mogelijk in de mond gestoord wordt (door beweegbare tussenstukjes ;-)). Sindsdien is hij veel makkelijker en veel zachter in zn mond.
Ik rijd hem nu op een HS Duo van Sprenger.

HollyDiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:34

Ik denk niet dat je dit met een ander bit zo makkelijk kan oplossen.. Beter is het om hiermee rij technisch aan de slag te gaan. Niet vasthouden aan de voorkant, maar heel ontspannen proberen te rijden. Wanneer jij 'los' laat zodra je paard het bit vastpakt heeft het voor je paard geen zin meer om het bit vast te gaan pakken.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:44

HollyDiva schreef:
Ik denk niet dat je dit met een ander bit zo makkelijk kan oplossen.. Beter is het om hiermee rij technisch aan de slag te gaan. Niet vasthouden aan de voorkant, maar heel ontspannen proberen te rijden. Wanneer jij 'los' laat zodra je paard het bit vastpakt heeft het voor je paard geen zin meer om het bit vast te gaan pakken.

Precies.
Aub niet tonglepel botten, rollenbitten en dat soort onzin gaan doen.
Op een gewone trens kan elk paard leren lopen.
En gewone trensen zijn er in dubbelgebroken, enkelgebroken en ongebroken.
Kijk dan ook of de dikte bij de mond past. En de rest is rijtechnisch :)