De oplossing voor schuivende singel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ColourFocus

De oplossing voor schuivende singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 21:23

Hallo bokkers,

Ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad.

Het zadel wat op mijn pony ligt schuift naar voren.
Mijn zadel (Euroriding Diamant 17.5 inch en boommaat 3) ligt op een brede Welsh pony van 1.38.

Dit komt doordat ze weinig schoft heeft en rond geribd is. Mijn zadel en singel liggen goed op zijn plaats, bij het op zadelen maar zodra ik begin te rijden schuift de singel naar voren (hoe strak ik haar aan singel) en trek op een begeven moment mijn zadel naar voren. Dit is bijna gewoon 15 a 20 cm. Doordat het zadel en singel naar voren komt tijdens het rijden voornamelijk galopperen, komt de singel in de oksel te liggen en krijgt mijn pony na 1 x rijden singel wondjes.

Als eerste dacht ik dit ligt aan mijn singel. Ik heb diverse singels geprobeerd, neopreen, Wintec singel en leren singel met uitsparingen. Daarnaast heb ik ook een lamswollen bontje geprobeerd. Maar niks hielp. Zelfs heb ik ook geprobeerd om de singelstoten te kruisen om het tegen te gaan, maar dit helpt ook niet.

Toen het niet aan het soort singel lag, heb ik de zadelmaker erbij gehaald, en ze kwam tot het oordeel dat mijn zadel eigenlijk goed ligt op mijn pony. Nu denk mijn zadelmaakster dat de oplossing bij een anti-slipmatje kan liggen, maar ook ik heb hier niet de volste vertrouwen in.

Ik hoor graag jullie mening.

Leen

Re: De oplossing voor schuivende singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:29

Heb je al een banaansingel geprobeerd? Die zijn speciaal ontworpen voor paarden wiens singelplek meer naar voren ligt.

Dit model is een banaansingel: Afbeelding

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:31

ColourFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 21:33

xMercury schreef:
Ik heb hele goede ervaringen met de anatomische singel van MSFC :j Zadel blijft beter liggen, paard heeft totaal geen singelnijd meer en het is een prachtige singel van fijn materiaal. Echt een aanrader. Succes!

http://www.equinesaddlery.nl/webshop/ac ... s/singels/

Dit lijkt me een hele fijne singel, ik hou het in mijn achterhoofd.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:41

Mijn welsh heeft hetzelfde probleem. Voor haar heb ik deze singel: http://www.kramer.nl/SHOWMASTER-Dressuu ... &ci=257105

De singel heeft het probleem redelijk verholpen, maar toch krijgt ze binnenkort een ander zadel met de singelstoten op een andere plaats.
Is je zadel niet te smal? Dan gaan ze ook vaak naar voren schuiven. Mijn ronde welsh heeft een zadel dat volgens mij een heel stuk breder is dan dat van jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:53

Vaak is de reden dat een paard of pony te dik is. Ik weet niet of dat bij jouw pony ook het geval is?

ColourFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 22:58

Het zadel is iets meer aan de smalle kant als aan de brede, maar mocht niet voor t probleem zorgen. Heb vandaag hele brede wintec zadel erop gehad, maar ook bij deze gaat de singel het zadel naar voren trekken.

Met mijn zadelmakster heb ik het er ook over gehad om de singelstoten te verplaatsen, maar zit zou ook niet werken.
De pony is goed bespierd, niet te dik, kan de ribben voelen.

love_juliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:09

Ik had precies hetzelfde probleem. Ten eerste, weet je zeker dat het zadel niet te lang is? Ik heb namelijk precies ook een welsh cob merrie van 1.37m, rond geribt, smalle schouders en de singel groeve precies achter haar voorbenen, maar een 16,5 inch lijkt me erg lang voor zo'n pony.. :)

Ik heb echt van alles geprobeerd, van anatomische singels, banaansingels en afvallen, naar staartriem, wat weer heel slecht voor de rug is. Ik heb uiteindelijk de hoop opgegeven en ga nu met haar mennen. Het zadel lag echt perfect, helemaal aangemeten, maar door de singelgroeve werd deze gewoon naar voren getrokken.

De enige optie die ik nog wil proberen is boomloos, maar eerst maar even een leen zadel regelen :)

Heel veel succes iig!

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:11

Bij die van ons glijd hij naar achter wel alleen bij het springen. Maar bij ons is het een kwestie van beter aan singelen.
misschien stom maar helpt een staart riem daar niet voor?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:12

Hoe zitten de stoten nu bij je zadel? In het midden naast elkaar of met een V-systeem aan de achterkant?

De stoot naar voren verplaatsen zou bij die van mij misschien een oplossing zijn geweest, maar aangezien het zadel zelf ook niet 100% lekker ligt komt er een nieuwe.

ColourFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 23:51

@petra_o het zadel heeft een v singel systeem.

Ik zal morgen proberen een foto te plaatsen met het zadel.

Maar zelfs mijn longeersingel en barebackpad is het zelfde aan de hand.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:21

Ik heb precies hetzelfde probleem met mn paard.

Ik rij nu met een banaansingel en een antislipmatje van br. Je moet die slipmatjes wel eens in de zoveel tijd wassen, anders plakken ze niet meer ;)
Maar dit werkt toch best wel goed.. ik vind nog steeds wel dat mn zadel te ver naar voren ligt, maar ik zit nu in ieder geval niet meer op dr schoft, en loopt ze ook niet meer kreupel door de singel..

ColourFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 20:54

Het duurde even voordat ik tijd had om een foto te uploaden, maar dit is foto van de zomer.

Ik heb vandaag de anti schuif pad geprobeerd, maar toen ik het zadel er afhaalde, kon ik de pad heen er weer schuiven. Morgen een nieuwe poging met een ander soort dekje, maar.... |(
Afbeelding

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:01

Ik heb het idee dat je zadel op die foto te ver naar voren ligt. Wordt dit veroorzaakt door de singel of leg jij hem hier zo ver naar voren?

Ikzelf ben erg te spreken over de fairfax singel, erg prijzig maar je mag hem een week uitproberen. Is die niet goed kan die terug en krijg je je geld retour.

ColourFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 21:03

Ja, de singel trekt het zadel naar voren, dit is ook het hele probleem.

Oh dat is wel fijn dat ze een singel uitlenen, liever duurdere singel dan een ander zadel zoeken, wat erg moeilijk gaat worden.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:05

lucifertje schreef:
Ik heb het idee dat je zadel op die foto te ver naar voren ligt. Wordt dit veroorzaakt door de singel of leg jij hem hier zo ver naar voren?

Ikzelf ben erg te spreken over de fairfax singel, erg prijzig maar je mag hem een week uitproberen. Is die niet goed kan die terug en krijg je je geld retour.

als je het bovenste stuk even goed had gelezen lees je dat het zadel naar voren schuift!!!

wij gebruikten eerder altijd een staartriem!!
ik zou niet beginnen aan van die anti schuif matjes onder een dekje, dit is niet echt prettig voor je pony.
er komen kale plekken van... :P

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:11

baszo17 schreef:
lucifertje schreef:

als je het bovenste stuk even goed had gelezen lees je dat het zadel naar voren schuift!!!

wij gebruikten eerder altijd een staartriem!!
ik zou niet beginnen aan van die anti schuif matjes onder een dekje, dit is niet echt prettig voor je pony.
er komen kale plekken van... :P

Ik heb goed gelezen Baszo17, ik vraag dit omdat ik wil weten of dit gebeurt is doordat ze al langer gereden heeft of dat ze hem al te ver naar voren legt. Je kan namelijk binnen 2 passen in de galop zitten en noway dat je zadel dan op miraculeuze wijze 10 cm naar voren ligt.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:16

misschien een staartriem?

ColourFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 21:16

Ik zeg mijn zadel voldoende naar achteren, zodat de schouder vrij ligt, en er minimaal een hand vanuit de oksel, maar in draf blijft hij redelijk liggen, met galopperen schuift hij minimaal al 10 tot 15 cm naar voren

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:25

Is een voorsingel misschien een optie voor je paard. Anders even met je zadelmaker overleggen.

ColourFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 21:27

PBA_ schreef:
Is een voorsingel misschien een optie voor je paard. Anders even met je zadelmaker overleggen.

Zou je mij uitkunnen leggen hoe dit werkt?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:29

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:30

Dan leg je iig je zadel goed erop :) Schuift je voorkant van je zadel over de schoft heen? Kan je na het rijden nog een hand tussen de kamer stoppen? Moet zeggen dat ik het zadel niet overdreven teveel naar voren vind liggen. Zou meer naar achter mogen maar ligt niet op de hals :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:37

Flugell schreef:
PBA_ schreef:

Zou je mij uitkunnen leggen hoe dit werkt?

Nee dat kan ik niet. Geen eigen ervaring mee. Weet wel dat er een aantal paarden mee liepen met dezelfde problemen als wat jij hebt.

ColourFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 21:39

lucifertje schreef:
Dan leg je iig je zadel goed erop :) Schuift je voorkant van je zadel over de schoft heen? Kan je na het rijden nog een hand tussen de kamer stoppen? Moet zeggen dat ik het zadel niet overdreven teveel naar voren vind liggen. Zou meer naar achter mogen maar ligt niet op de hals :)

ik zal daar morgen even naar moeten kijken of ik nog een hand over houd. De voorkant schuift wel over de schoft heen. Deze foto is in de zomer gemaakt, dit is niet de ergste situatie. Deze foto is later in het jaar gemaakt, hier kan je ook duidelijk zien dat de singel in de oksel komt te liggen.
Afbeelding