Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 03:02

_iDj_ schreef:
Ik zeg "discussie", omdat ik een stukje onderbouwing mis. Ik wil graag zoveel mogelijk leren, zodat ik inderdaad nog beter zelf mijn zadels kan checken. Wat is de reden dat zonder voorsingelconstructie en met een elastiek in de singelophanging niet voor schoudervrijheid zorgt volgens jullie Aimee en unamie? Of gaat dit om een stukje nuance dat men niet moet denken dat dit bij elk zadel dé oplossing is omdat er (uiteraard) nog veel meer aandachtspunten zijn bij het passen van een zadel?
Zijn jullie sowieso tegen een zadel zonder voorsingelconstructie en met een elastiek in de singelophanging?


Ik geef met alle liefde een stuk onderbouwing. Maar op schrift online is dat nauwelijks goed te doen.
Ik heb daar bovendien ook geen tijd voor :)

Het gaat hier over schoftvrijheid. Dat is iets anders dan schoudervrijheid. Uiteraard hangt het één wel samen met het ander.
Maar ik zal hieronder proberen wat basisinformatie met betrekking tot schoftvrijheid uiteen te zetten.

De schoft is een zeer belangrijk deel van de anatomie van het paard. Het is een soort van verdeelpunt, waar veel belangrijke spieren, zenuwen en pezen/banden samen komen.
Als de schoft níet vrij kan bewegen, dan kunnen belangrijke fysieke 'systemen' van het paard niet functioneren. Het paard moet dan compenseren en compenseren betekent overbelasting.
Het is daarom belangrijk dat het zadel ervoor zorgt dat de schoft vrij blijft van druk.
Dát is schoftvrijheid.

Belangrijke spieren rondom de schoft kunnen minder goed functioneren wanneer het zadel daarmee in contact komt. Het zijn echter vooral de zenuwen die samen komen in de schoft die al met een lichte aanraking bepaalde bewegingen van het paard blokkeren.
Wanneer je een zadel hebt dat rond de schoft aansluit, dan is dat al genoeg om die zenuwen een prikkel te geven. Dan kan dat zadel misschien wel een ophanging van de singelstoten hebben vanuit het midden van het zadel, of een elastiek in de singelstootophanging. Maar dat verandert niets aan het contact dat het zadel met de schoft maakt.
Het is heel simpel: er is contact, of er is geen contact. En de enige manier om geen contact te maken, is het zadel zo vorm te geven dat er geen contact is.

Het bevestigen van de voorste singelstoot aan de headplate (voorsingelconstructie) geeft extreem verhoogde druk ter hoogte van de schoft (plaats van de druk afhankelijk van de lengte van de headplate) en zou sowieso niet gebruikt moeten worden, tenzij het zadel echt niet op een andere manier op de plek gehouden kan worden.
Het is echter niet zo dat, wanneer je géén voorsingelconstructie in je zadel hebt, je dan automatisch géén druk op de schoft hebt. Dat is een drogreden.
Je voorkomt daarmee namelijk niet dat het zadel in contact komt met de schoft. Een stukje elastiek bij de singelstootophanging doet dat al helemaal niet (dat is bijvoorbeeld de Prestige D1 oplossing).
Denk maar aan veel te kleine knellende schoenen. Nu zet je er een stukje elastiek tussen, zonder verder de maat aan te passen. Heb je nu ineens geen last meer van die schoenen en kun je er comfortabel op lopen?

De schoft vrij van druk houden, betekent dat de kussens pas in contact mogen komen met de paardenrug minimaal 10 centimeter naar beneden vanaf het hoogste punt van de schoft. De schoft moet zowel aan de bovenkant als aan de zijkant 2 tot 3 vingers ruimte hebben als de ruiter erop zit.
Dat kan alleen als de kussens laag genoeg zijn aangezet aan de voorkant van het zadel. Als de headplate lang genoeg is om dat geheel te overbruggen en aan beide kanten te steunen op de lange rugspier in plaats van op de trapezius-spier. Als de headplate breed genoeg is aan de bovenkant, dus meer klokvormig in plaats van V-vormig.
Als het zadel aan deze voorwaarden voldoet, heb je ook geen voorsingelconstructie nodig, want dan schuift het zadel niet naar voren. Uiteraard mits de headplate is aangepast aan de vormen van het paard, de punten niet naar voren wijzen en de singelstoten boven de natuurlijke singelgroeve hangen.
Zo blijft de schoft en dus de trapezius-spier vrij van druk (ook in beweging!) en kan het paard (onder andere) daadwerkelijk met de schoft omhoog gaan bewegen.

Er komt nog veel meer bij kijken, maar dan ga je meer richting het volledige plaatje van een passend zadel.


_iDj_ schreef:
Voor nu ben ik nog steeds zoekende. Maar ik wil mezelf de kans geven mij genoeg te verdiepen in wie/wat, voordat ik een keuze maak. Ik denk aan een tweedehands Schleese, maar sta ook nog open voor andere mogelijkheden. Hoe meer kennis ik kan verkrijgen voordat ik een keuze maak, hoe beter. Dus wie meer informatie kan en wil "spuien", kom maar op _/-\o_ Ik heb het boek "The Horse's Pain-Free Back and Saddle-Fit Book" reeds gelezen.


Lees ook "Suffering in Silence" van Jochen Schleese.
Of boek een individuele zadelevaluatie of een clinic bij mij ;) :D

Een tweedehands Schleese is overigens moeilijk verkrijgbaar en geeft geen garantie voor een echt passend zadel. Niet omdat het geen goede zadels zijn, maar omdat die zadels de afgelopen jaren enorm doorontwikkeld zijn. De oudere modellen die voor lagere bedragen tweedehands te koop zijn, geven bij lange na niet de pasvorm die een zadel zou moeten geven en die de nieuwe modellen ook daadwerkelijk geven. Bovendien is elk Schleese zadel gemaakt voor een bepaald paard en een bepaalde ruiter. De headplate is weliswaar aanpasbaar, maar dan moet het zadel voor de rest toevallig de juiste specificaties hebben voor jou en jouw paard. Die kans is niet heel groot en de specificaties herkennen, vergt nogal wat kennis.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 03:08

kleiduiker schreef:
Ik heb zelf een paard met een onmogelijke rug wat betreft zadels. Zelfs haar op maat gemaakte zadel lag uiteindelijk toch niet goed. Ik heb nu een goede tweede hands schleese en echt ik heb heb een totaal ander paard terug gekregen. Rond de 1000 euro heb je echt al een goede, en het laten aanpassen kost geloof ik iets van 125 euro. Je kunt ook voor DK gaan maar die liggen wel hoger in de prijs.


Dit is echt flauwekul.
Tweedehands Schleese zadels zijn moeilijk verkrijgbaar en zéker niet voor het genoemde bedrag.
De Schleese zadels die voor dergelijke bedragen weg gaan, zijn verouderde modellen en zijn door Schleese zelf uit de handel genomen omdat ze niet aan hun kwaliteitseisen voldoen. Helaas konden ze niet alle zadels terughalen omdat ze al doorverkocht waren.

Een klant van mij had een voordelige toevalstreffer. Een nieuwer model voor een lage prijs. Maar dan kom je met het probleem dat het zadel niet de specificaties heeft die het paard eigenlijk nodig heeft. Er moet dus nog behoorlijk aan verbouwd worden.

Zomaar een tweedehands Schleese zadel aanschaffen, is wat mij betreft zéker geen garantie voor een passend zadel.
Daarnaast hangt de pasvorm nauw samen met degene die het zadel aanpast.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 03:12

nombrado schreef:
De vroegere zadels (als KN nu nog) hebben gewoon 2 singelstoten in het midden van het zadel.
Prima, niets mis mee. Stoort daarmee ook nergens enig spierontwikkeling.


Er zijn genoeg oudere KN zadels met een voorsingelconstructie :Y)

Maar dat ter zijde zou ik echt héél graag willen dat een KN met twee singelstoten in het midden van het zadel ervoor zorgt dat de spierontwikkeling nergens gestoord wordt.

Wat zou dat een hoop geld schelen, hè MissJ ;) :D

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 08:01

Mijn vorige paard had ook een hoge schoft en daar heeft een Albion en later een Fryso legato opgelegen. Laatstgenoemd lag als gegoten, is toen aangepast door Tweespan uit Boornbergum.

(Even off-topic, zie dat je ook uit Opende komt, hoi dorpsgenoot!)

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:23

Aimee schreef:
Er zijn genoeg oudere KN zadels met een voorsingelconstructie :Y)

Maar dat ter zijde zou ik echt héél graag willen dat een KN met twee singelstoten in het midden van het zadel ervoor zorgt dat de spierontwikkeling nergens gestoord wordt.

Wat zou dat een hoop geld schelen, hè MissJ ;) :D


Nou :Y)

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:45

Aimee schreef:
Er zijn genoeg oudere KN zadels met een voorsingelconstructie :Y)


Dan niet door KN zelf gemaakt.
Vermoedelijk door de zadelmaker

_iDj_
Berichten: 588
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Opende (=Groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 14:55

Iedereen weer bedankt voor de reacties! <3

baretta schreef:
Buitenzinnig schreef:
Ik reageer even voor Baretta ;)

Ik rij al jaren met volle tevredenheid met een Strada zadel. Callista kijkt ook goed hoe je op je paard zit en geeft je ook tips, indien nodig, m.b.t. houding. Ook dressuurmatig kan ze je tips geven.

Dat mag, jij wél :)

Soeskee heeft gelijk, ze kan je veel verduidelijken over hoe je de beste zit krijgt en kunt behouden. Maar dat kan ze je zelf beter uitleggen dan wij, wij zijn alleen tevreden gebruikers met een goedlopend paard, die altijd netjes en correct behandeld zijn.
Jij bent degene die de info wil en die kun je beter uit 1e hand krijgen, dan van ons. Neem eens contact op om je te oriënteren hoe je haar kennis en kunde vind overkomen. Een persoonlijke indruk van iemand zegt meer dan 1000 recensies, waag er een telefoontje aan.

Grtz. Ben.

Hebben jullie natuurlijk helemaal gelijk dat ik uiteindelijk zelf ook moet ervaren hoe ik haar over vind komen.
Ingvdh, voor nu probeer ik toch eerst nog iets tweedehands te vinden (dan hoef ik tenminste ook niet máánden te wachten op een zadel :o ). Ik zie Callista wel als goed alternatief! En Schutte en Custom zouden dus ook nog een goed alternatief zijn ivm service. Maar het blijft dus ook een kwestie van zelf goed opletten! B-)

Duidelijk verhaal Aimee. Ik waardeer je reacties, maar ik snap ook dat het (te) veel tijd kost alles te onderbouwen. In ieder geval hartstikke bedankt voor deze informatie!
Ik snap dat schoftvrijheid gewoon erg belangrijk is en dat ik er op moet letten dat er echt geen contact moet zijn op en aan de zijkant van de schoft. (Is dat overigens ook een reden om boomloze zadels of te schijven?)
Ook goed wat je zegt over de voorste singelstoot aan de headplate. Ik kan mij wel inbeelden dat dat niet een optimale constructie is, zeker in combinatie met de kortere takken die de meeste bomen hebben.

Van alle schleese zadels waar ik de onderkant van gezien heb, valt ook gewoon op hoe breed het tussenkanaal over de hele lengte is, vooral ook bij de hele lengte van de schoft. Dus dat pleit echt voor dit merk, zeker voor mijn paard (en voor mij natuurlijk vanwege de lange bovenbenen).

Ik zoek sowieso naar Schleese zadels met een AdapTree, omdat ik in de veronderstelling was dat die boom over zijn geheel aan te passen was (uiteraard zit er een max aan aantal keren verbuigen)? Ik probeer steeds wel zoveel mogelijk in overleg met zadelpasser te doen (dus zeker niet zomaar één), omdat inderdaad de specificaties zoveel mogelijk overeen moeten komen met wat mijn paard en ik nodig hebben. Ik zou denken dat ik met ongeveer €500 budget aan eventuele ombouwingen toch een eind moet komen? Vind het moeilijk om daar hoogte van te krijgen bij de zadelpasser.
Ik ga je even pben over zadelevaluatie/clinic. Maar, ook omdat je het over klanten hebt, ben ik wel benieuwd wat jouw "beroep" (aan je profiel te zien niet fulltime) is in deze? Ook omdat ik verder geen informatie over of website van jou kan vinden?
Het boek Suffering in Silence is in het Engels zie ik, ik dacht dat die Duits was (en dat gaat me wat ver -:) ). Ga hem denk ik wel even bestellen, gaat er toch nog wat dieper op in dan boek dat ik gelezen heb.


Mayflower, dorpsgenoten kom ik niet vaak tegen :D Leuk! Ik heb bij Fryso toch ook vaak gezien dat breedte niet de hele lengte van de schoft echt breed is, maar als ik het op maat zou laten maken, zou je denken dat het moet kunnen en bij tweedehands het een kwestie van proberen/toeval is. Maar voor nu ga ik dus eerst kijken naar de mogelijkheden van een tweedehands Schleese van het model waar ik bij de zadelpasser ook op heb gereden.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:42

_iDj_ schreef:
[...](Is dat overigens ook een reden om boomloze zadels of te schijven?) [...]

Ik zoek sowieso naar Schleese zadels met een AdapTree, omdat ik in de veronderstelling was dat die boom over zijn geheel aan te passen was (uiteraard zit er een max aan aantal keren verbuigen)? Ik probeer steeds wel zoveel mogelijk in overleg met zadelpasser te doen (dus zeker niet zomaar één), omdat inderdaad de specificaties zoveel mogelijk overeen moeten komen met wat mijn paard en ik nodig hebben. Ik zou denken dat ik met ongeveer €500 budget aan eventuele ombouwingen toch een eind moet komen? Vind het moeilijk om daar hoogte van te krijgen bij de zadelpasser.
Ik ga je even pben over zadelevaluatie/clinic. Maar, ook omdat je het over klanten hebt, ben ik wel benieuwd wat jouw "beroep" (aan je profiel te zien niet fulltime) is in deze? Ook omdat ik verder geen informatie over of website van jou kan vinden?
Het boek Suffering in Silence is in het Engels zie ik, ik dacht dat die Duits was (en dat gaat me wat ver -:) ). Ga hem denk ik wel even bestellen, gaat er toch nog wat dieper op in dan boek dat ik gelezen heb.


Voor vragen over boomloze zadels verwijs ik graag hier naartoe: http://www.schleese.com/treedvstreeless

In alle nieuwere modellen van Schleese zit de Adaptree, deze heeft een aanpasbare headplate, zowel in de hoek als in de breedte. Daarmee onderscheidt het zadel zich enorm van alle andere aanpasbare zadels.
Daarnaast is de boom van een flexibel, maar uitermate stevig materiaal, waardoor het zaadel mee kan bewegen met de beweging van de paardenrug.
Schleese zadels worden niet in standaardmodellen "voorde massa" geproduceerd. Dat betekent dat elk zadel specificaties heeft voor het paard en de ruiter waarvoor het is aangemeten. Bij de aankoop van een tweedehands zadel, kan het dus zijn dat de benodigde specificaties niet volledig overeen komen. De juiste zadelmaker kan desondanks vaak een heel eind komen in het pas maken van het zadel door de aanpasbaarheid van de headplate en spelen met de vulling van de kussens. Maar grote verbouwingen zijn kostbaar. Het is geen Wow waar je even de kussens onderuit schroeft en een andere set onder zet. Dan moet het zadel terug naar de fabriek. Sommige specificaties zijn achteraf ook moeizaam of niet meer in te bouwen.

Ik heb gewoon een fulltime kantoorbaan bij de overheid. Het zadelgebeuren is een uit de hand gelopen hobby, aan een website wordt momenteel gewerkt.

Het boek van Jochen Schleese is eerst in het Duits verschenen met de titel "The Silent Killer".
Sinds kort is de Engelse vertaling uitgegeven onder de titel "Suffering in Silence" omdat de eerder gebruikte titel in Amerika niet gebruikt mocht worden.

Chichika

Berichten: 712
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: gem. Menterwolde

Re: Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:39

jochen hennig zadels hebben ook Adaptree en flexibel boom en zijn makkelijker te vinden 2hands dan Schleese.
En kwaliteit van leer veel beter dan Schleese
Ik heb zelf een Hennig zadel en wil niks anders
Heb ook op Schleese zadel gereden maar vond Hennig 10 keer beter rijden

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:42

Arno Brandt heeft voor mij een nieuw zadel gemaakt voor mijn paard die dezelfde 'problemen' heeft als jou paard. Zeker een aanrader!

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Re: Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:39

@chichika, maar dan koop je dus een zadel echt blind op de gok?! Want je kan niet eerst testen wat je lekker vind zitten... Dat durf ik niet aan eerlijk gezegd.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:44

Chichika schreef:
jochen hennig zadels hebben ook Adaptree en flexibel boom en zijn makkelijker te vinden 2hands dan Schleese.
En kwaliteit van leer veel beter dan Schleese
Ik heb zelf een Hennig zadel en wil niks anders
Heb ook op Schleese zadel gereden maar vond Hennig 10 keer beter rijden


Nee, in Hennig zit geen Adaptree. De boom van Hennig heeft wel sterke overeenkomsten met de boom van Schleese. Net zoals dat het geval is met DK en Horobin.

De leerkwaliteit van Schleese is uitstekend en verschilt niet met de kwaliteit van Hennig.
De in Europa geproduceerde JES zadels kunnen inderdaad qua leerkwaliteit verschillen, daar wordt hard aan gewerkt.

Schleese hanteert een andere filosofie wat betreft het aanmeten van zadels dan Hennig.
De filosofie van Hennig is meer conventioneel en geeft daarmee een vertrouwder gevoel.
Een Schleese zadel geeft vaak een dusdanig ander gevoel dat mensen óf nooit meer anders willen ("eindelijk een zadel waarin ik niet hoef te klemmen", "mijn zitbeenknobbels worden ondersteund", "ik zie en voel de schoft en de schouders van mijn paard enorm bewegen") óf zo snel mogelijk uit dat zadel willen omdat ze het gevoel niet kunnen plaatsen en/of er niet mee overweg kunnen ("help mijn paard reageert ineens op hele kleine hulpen", "mijn paard gaat zo bewegen dat het mijn petje te boven gaat")

Schleese zadels zijn in principe in Nederland niet verkrijgbaar, dus ik acht de kans klein dat je daadwerkelijk op een Schleese gereden hebt. Er zijn wel twee zadelmakers actief die de JES lijn verkopen.

Chichika

Berichten: 712
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: gem. Menterwolde

Re: Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:32

Aimee

Ik heb Irene Polane bij gehad ze verkoopt Schleese. ZE heeft mijn Hennig ook bekeken daar zit wel een Adaptree
Schleese had vroeger bomen van Hennig gebruik dat kan je zien aan zadelnummer

Wat jij schrijft over De filosofie van Schleese over het gevoel "ik zie en voel de schoft en de schouders van mijn paard enorm bewegen") ("help mijn paard reageert ineens op hele kleine hulpen) heb ik met mijn Hennig. Maar smaken verschillen! Schleese zijn ook top zadels!

Over dat stukje (De leerkwaliteit van Schleese is uitstekend en verschilt niet met de kwaliteit van Hennig)
De leerkwaliteit van SChleese uit Europa kan je niet verglijken met Hennig!

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:47

Ik ga met sliertje mee.
Ik heb ook een equestor omdat ik een redelijk kort maar breed zadel wilde met breed tussen kanaal voor mijn fries. Ik heb boommaat 34 en het kanaal is echt breed met brede dragende kussens.
Deze zadels zijn speciaal voor rondgeribte barokke paarden.
Ik heb zelf het type equestor levade.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:51

Chichika schreef:
Aimee

Ik heb Irene Polane bij gehad ze verkoopt Schleese. ZE heeft mijn Hennig ook bekeken daar zit wel een Adaptree
Schleese had vroeger bomen van Hennig gebruik dat kan je zien aan zadelnummer

Wat jij schrijft over De filosofie van Schleese over het gevoel "ik zie en voel de schoft en de schouders van mijn paard enorm bewegen") ("help mijn paard reageert ineens op hele kleine hulpen) heb ik met mijn Hennig. Maar smaken verschillen! Schleese zijn ook top zadels!

Over dat stukje (De leerkwaliteit van Schleese is uitstekend en verschilt niet met de kwaliteit van Hennig)
De leerkwaliteit van SChleese uit Europa kan je niet verglijken met Hennig!


Nee. Irene Polane verkoopt geen Schleese zadels, zij verkoopt JES zadels.
Die zadels hebben inderdaad niet de leerkwaliteit die oudere Hennig zadels hebben. Dat gaf ik net ook al aan, maar daar wordt hard aan gewerkt.
Dat heeft er mee te maken dat bepaalde looitechnieken niet meer toegestaan zijn in Europa. Alle zadelmakerijen in Europa hebben daar (vrij recent) mee te maken, ook Hennig.

Nee, in Hennig zit geen Adaptree. In Hennig zit wèl eenzelfde soort headplate als in Schleese en JES, die ook in eenzelfde boommachine aangepast kan worden. De boom zelf is van ander materiaal en anders vormgegeven en heet daarom géén Adaptree.

Schleese heeft vroeger inderdaad gewerkt met Hennig-bomen. Dat zijn echter sterk verouderde modellen die allang en breed voorbij gestreefd zijn door hun opvolgers.

Ik ga hier verder geen discussie voeren over Schleese. Ik ben zelf opgeleid door Jochen Schleese en ben sinds 2009 bezig met Schleese en Saddlefit4life en assisteer bij de opleidingen die zij verzorgen.
Ik denk dat ik daarmee wel van mezelf mag zeggen dat ik daar prima informatie over kan geven.

Verder heb ik niet gezegd dat iedereen een wauw-gevoel móet hebben met een Schleese of JES zadel en ook niet dat dit niet mogelijk is met een Hennig. Ik corrigeer je alleen op foutieve informatie.

Chichika

Berichten: 712
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: gem. Menterwolde

Re: Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 01:29

Bij Hennig heet het nu NZT boom met titanium
Bijn Schleese heet het Adaptree met polyurethane-carbon
Bijde ""moeten ""zelfde werking hebben allen gebruiken andere materialen voor wegens patent naam

Sommer gebruikt nu ook verglijkbare bomen die flexibel zijn met vrouwelijke zit( allen duurdere modellen die op maat worden gemaakt)

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:19

Hennig, Schleese en/of JES en Sommer hebben allen verschillende bomen met verschillende vormgeving en verschillende werking. De merken hanteren ook verschillende ideeën en theorieën bij het maken van hun zadels, waardoor ze een andere uitwerking krijgen.

Een vrouwenzadel van Sommer is iets anders dan een vrouwenzadel van Schleese of JES. Wow heeft ook een vrouwenzitting, ook iets compleet anders.

Wat de merken gemeen hebben is dat het kopijzer aangepast kan worden.
De vormgeving van het kopijzer van Hennig en Schleese komt aardig overeen. Wat overigens weinig zegt, want de uitwerking hangt ook af van hoe dat kopijzer in de boom is gepositioneerd en hoe het kopijzer aangepast wordt aan het paard. Ze gebruiken ook verschillende materialen.
Sommer heeft een heel ander kopijzer, ander soort apparaat om het aan te passen en als gevolg ook een heel andere manier van aanpassen.

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:41

Aimee schreef:
De leerkwaliteit van Schleese is uitstekend en verschilt niet met de kwaliteit van Hennig.
De in Europa geproduceerde JES zadels kunnen inderdaad qua leerkwaliteit verschillen, daar wordt hard aan gewerkt.


Ik vind dit wel zo apart en heb me al een flink aantal bladzijdes ingehouden door niet te reageren.
In mijn beleving zit je nu voor de zoveelste keer de Europese Schleese zadels af te kammen, terwijl je zelf ook vertegenwoordiger bent van deze zadels én dezelfde filosofie (Saddlefit4life).

Waar of niet waar, ik vind dit zeer onprofessioneel.

Bovendien wil ik je nog even wijzen op de Canadese dollarkoers en dan aan je vragen om de Canadese zadelprijs om te rekenen naar Euro's. Correct me if I'm wrong, maar ik zou dan niet zo hard meer roepen dat de Canadezen zoveel beter zijn en dat je dat onder andere aan de prijs ziet... Het prijsverschil is minimaal....

Maar goed, mijn punt is dat ik vind dat je voor verwarring zorgt. En dan zeg ik het nog netjes...

Tot slot mag je je wel eens afvragen hoe dit overkomt op andere Schleese-klanten die in de veronderstelling zijn een heel goed zadel te hebben gekocht en daar veel voor betaald hebben. Mijn zadel is overigens aangemeten door Irene en jouw Duitse collega Katrin. Beide voorzien van dezelfde kennis als jij neem ik aan...

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:09

Aimee schreef:
Dat heeft er mee te maken dat bepaalde looitechnieken niet meer toegestaan zijn in Europa. Alle zadelmakerijen in Europa hebben daar (vrij recent) mee te maken, ook Hennig.

.


Bovenstaand is al zeker 10 jaar zo. Het looien van zadels mag niet meer zoals het vroeger was.
Echter hebben de Europese zadels daar geen problemen mee kwa leerkwaliteit.
Leerkwaliteit heeft alles te maken met , de prijs die ervoor betaald wordt!
Dus het goedkopere leer, kan je duidelijk zien.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:45

Allereerst vind ik het vervelend dat je verward bent. Dat is zeker niet de bedoeling.
Het is mijn bedoeling om vragen te beantwoorden, niet meer en niet minder.

Ik ben zelf niet degene die een opmerking maakte over de leerkwaliteit van Schleese en/of JES.
Naar aanleiding van een opmerking daarover heb ik juist informatie willen geven.
Ik vind het namelijk niet terecht wanneer de leerkwaliteit als minder afgedaan wordt.
Kortom: ik neem het op voor deze zadelmerken.
Overigens niet om een ander merk af te doen, in dit geval Hennig. Dat is ook een zadelmakerij met een heel mooi en uniek concept.

Daarbij moet echter wel de kanttekening gemaakt worden dat er een verschil zit tussen Schleese zadels en JES zadels.
Die kanttekening komt niet vanuit mijzelf. Zeg tegen Sabine Schleese dat je met een Schleese zadel rijdt, terwijl je een JES hebt, en ze wordt woest.
Een Schleese zadel wordt namelijk in de Schleese-werkplaats vervaardigd. Deze werkplaats bevindt zich in Canada en heeft een vast team met een eigen handtekening. Op een dergelijk zadel staat het Schleese logo en 'made in Canada'.
JES zadels worden in Duitsland vervaardigd, door een ander team. Ze gebruiken dezelfde mallen, dus de basis is gelijk. Maar iedere zadelmaker heeft nu eenmaal een eigen 'handtekening' waardoor de producten van het Duitse team een andere handtekening hebben dan die van het Canadese team.
Daarnaast is er een verschil in het gebruikte leer. In Canada zijn bepaalde looitechnieken namelijk nog wel toegestaan. Dat maakt nu eenmaal verschil. Zoals ik al aangaf wordt daar bij JES hard aan gewerkt.

Daarmee is echter absoluut niet gezegd dat je met een JES zadel geen goed zadel in handen hebt. Ze behoren tot de top van wat wereldwijd verkrijgbaar is.

Helaas kan ik er weinig aan veranderen dat JES zadels verkocht worden als Schleese zadels.
Dat is vanuit Schleese en JES absoluut niet de bedoeling.
Het is de bedoeling dat jou bij aankoop duidelijk gemaakt wordt dat je een JES zadel koopt.
Ik ben niet degene die de zadels als zodanig verkoopt, dus wat dat betreft moet je mij niet aanspreken op onprofessionaliteit.
Eerlijk gezegd, ben ik wel blij dat je me op deze manier aanspreekt. Ik ben namelijk vaak bang dat mensen mijn zadelevaluaties zien als verkooppraatje voor Schleese en/of JES zadels. Maar kennelijk is wel duidelijk dat ik ook kritisch durf te zijn op de zadelmerken waar ik tot nu toe de beste resultaten mee heb behaald. Fijn :)

Ik ben zelf geen Schleese- en/of JES-vertegenwoordiger, ik verkoop geen zadels.

Ik ben op de hoogte van de prijsverschillen en de dollarkoers. Helaas komen er nog behoorlijk kosten bij als je een zadel uit Canada laat komen. Te weten transportkosten en importkosten. Dat maakt de zadels uit Canada aanmerkelijk duurder.

Dit topic gaat verder niet over Schleese of JES zadels. Het is mijn bedoeling geweest om in te gaan op bepaalde vragen met betrekking tot de pasvorm van zadels in het algemeen, niet van specifieke zadelmerken. Helaas heb ik mezelf laten verleiden om meer op deze zadelmerken in te gaan. De reden daarvoor is eigenlijk de algemene reden waarom ik reacties plaats in zadelgerelateerde topics: ik wil zo graag dat in correcte informatie wordt voorzien.

De volgende keer dat iemand incorrecte informatie geeft, zoals dat de leerkwaliteit van Schleese minder zou zijn als die van Hennig, of dat Hennig, Sommer en Schleese dezelfde bomen hebben, zal ik me weerhouden van een reactie.

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:19

In mijn beleving gaf jij antwoord op de vraag wat het verschil is tussen een JES en een Schleese, waarbij -laat ik het voorzichtig stellen- de indruk gewekt kan worden, dat de kwaliteit van het Duitse leer slechter is. En daarbij gaf je aan dat de Canadese zadels van hogere kwaliteit zijn. Dat zou blijken uit o.a. de handtekening van de zadelmakers en de prijs. Jouw reactie waarin de import- en transportkosten worden aangevoerd als reden voor die hogere prijs, is een drogreden. Als ik in Canada woonde, dan betaalde ik even veel voor het zadel. Dat je het verscheept naar het buitenland betekent dus niet dat de prijs (waarde) hoger is.

Voor wat betreft de verwarring over Schleese vs JES, daar lijkt me een mooie taak weg gelegd voor de marketingmensen bij Schleese. Ik vind het zot dat er in een topic op Bokt verwarring ontstaat en dat er op de Schleese website nergens duidelijk wordt gemaakt dat het om andere zadels zou gaan. Mijn JES Tango lijkt wel heel erg veel op de Schleese Triumph. En op de website van Schleese is gewoon informatie over JES te vinden. Waar is dan het onderscheid?

En bovenstaande is precies de reden dat het in mijn beleving (en ik ben duidelijk niet de enige) om dezelfde zadels gaat. Daarnaast assisteer jij tijdens workshops Saddlefit4Life in Duitsland en niet in Canada voor zover ik begreep en gaat het dan toch ook om Schleese? En die zadelevaluaties die je doet gaan toch ook volgens het Saddelfit4Life-principe neem ik aan?

Wat mij betreft hoef je je niet te weerhouden van een reactie in het vervolg. Ik sprak jou puur aan op jouw reactie op de kwaliteit van JES leer versus Schleese leer. En niet over andere merken. Over het algemeen vind ik je berichten over zadels namelijk wel iets toevoegen.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:39

Dat is ook gewoon zo. De kwaliteit van de Canadese zadels is nóg beter. Dat steken Schleese en JES zelf niet onder stoelen of banken, dus dat hoef ik ook niet te doen.
Wat het onderscheid is, heb ik al aangegeven. Ander leer, andere handtekening, maar in Canada worden de zadels ook nog op een andere wijze aangemeten en daar is de vormgeving van de kussens op aangepast.
Ik heb nergens aangegeven dat JES slechte zadels zijn, absoluut niet zelfs.

Als je in Canada woont, betaal je omgerekend inderdaad ongeveer dezelfde prijs.
Maar je woont niet in Canada. Dus als jij hier in Nederland een in Canada vervaardigde Schleese wil kopen, betaal je de aankoopprijs + import + transportkosten. Daardoor is een Schleese duurder dan een JES.
Dat is geen drogreden, dat is gewoon een feit. Voor die meerprijs heb je dan een in Canada vervaardigt zadel, wat zich onderscheid door nog net een stukje meer kwaliteit. Dat komt ook gewoon omdat dat team al jaren helemaal op elkaar is ingespeeld.
Ik heb ook aangegeven dat daar in Duitsland hard aan gewerkt wordt.

Ik heb daarnaast aangegeven dat het interieur, dus de boom en de headplate, van Schleese en JES gelijk zijn. De zadels worden op basis van dezelfde mallen vervaardigd.
De zadels zijn dus in grote lijn gelijk. Op de details zijn er verschillen en die kun je zelf bij jou op stal bekijken en voelen.

Tijdens Saddlefit4Life cursussen en workshops gaat het niet om Schleese en ook niet om JES.
De zadelevaluaties die ik doe, gaan wel uit van het Saddlefit4Life-principe.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Re: Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:49

de boom van het zadel, is het hart...
alles wat daarboven erop gebouwd wordt heeft te maken met de voorkeur van de ruiter.....
als bovenstaande zadels gelijk zijn aan boom, dan zal deze boom ergens op een locaal punt vervaardigd worden, dit zie je zowel met vele tegenwoordige engelse makelaardij zadels, maar ook oost europese vervaardigde bomen, en argentijns bijvoorbeeld.
In de laatste 2 landen liggen de arbeidslonen nu eenmaal lager, dus kan je het zadel goedkoper houden, maken.

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:00

Aimee schreef:
Als je in Canada woont, betaal je omgerekend inderdaad ongeveer dezelfde prijs.
Maar je woont niet in Canada. Dus als jij hier in Nederland een in Canada vervaardigde Schleese wil kopen, betaal je de aankoopprijs + import + transportkosten. Daardoor is een Schleese duurder dan een JES.
Dat is geen drogreden, dat is gewoon een feit. Voor die meerprijs heb je dan een in Canada vervaardigt zadel, wat zich onderscheid door nog net een stukje meer kwaliteit. Dat komt ook gewoon omdat dat team al jaren helemaal op elkaar is ingespeeld.
Ik heb ook aangegeven dat daar in Duitsland hard aan gewerkt wordt.


Ik begrijp waarom je dit volhoudt, zie jouw citaat in cursief hieronder, maar het gaat er bij mij niet in. Natuurlijk zijn er verschillen. élk zadel is verschillend, zowel tussen zadels die binnen de Duitse als de Canadese fabrieken vervaardigd worden zul je verschillen vinden. Daarnaast is geen enkel stuk leer gelijk, omdat geen enkele koe gelijk is. Daar weer naast zijn -en blijven- prijs en waarde 2 verschillende dingen en hebben invoerrechten met de kwaliteit niks te maken.

Aimee schreef:
De zadels zijn dus in grote lijn gelijk. Op de details zijn er verschillen en die kun je zelf bij jou op stal bekijken en voelen.

Zie punt hierboven. Waarom denk je dat ik me geroepen voelde om te reageren? (Nog afgezien van de opmerkingen en verwarring die ik uit de posts van andere bokkers opmaakte.)

Ik had nooit gedacht dat ik het nog eens zou zeggen, gezien onze eerdere 'discussies' :D , maar ik kan me dan nog meer vinden in Nombrado's vorige opmerking. Het leer van een Rossner zadel voelt beduidend anders aan dan het leer van mijn JES.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:44

Wauw, wat een discussie ineens. Ik begrijp het niet zo goed, want volgens mij zeggen jullie grotendeels hetzelfde. Uiteraard voelt het leer van een JES heel anders dan het leer van een Rossner. Het is een volledige andere prijscategorie, om over het verschil in kwaliteit nog maar te zwijgen. Het zou niet best zijn als dit niet zo was :D

Er wordt ook nergens beweerd dat JES een slecht zadel is. JES levert fantastische zadels. Ik kan ze iedereen van harte aanraden en hoop dat het concept van Saddlefit 4 life en de bijbehorende zadels bij steeds meer mensen bekend wordt. Het is namelijk echt fantastisch voor de gezondheid van je paard. Dat hebben wij gelukkig al mogen ervaren en het maakt me nog iedere dag blij. :)

Feit is echter wel dat bij Schleese bekend is dat er een verschil zit in het leer dat wordt gebruikt door JES en het leer dat wordt gebruikt door Schleese. Dat staat los van de koe die gebruikt wordt :+ Hier wordt aan gewerkt :) Irene en Katrin kunnen dat weten of simpelweg navragen. Daarbij bedoel ik dus explicitiet NIET dat JES zadels met een slechte leerkwaliteit worden geleverd. Dit is gewoon topsegment. Er wordt echter wel gekeken wat hier nog aan verbeterd kan worden, zodat het concept nog beter wordt.

Als dat fabrikant het onderkent en er mee bezig is, is er toch geen enkele reden dat voorstanders van deze zadels elkaar hier aanvallen? :) Ik zie hier ook nergens dat er collega's worden afgebrand. Laten we het concept vooral blijven promoten. Hoe meer gebruikers, hoe meer gezonde, soepel bewegende en blije paarden :)