Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_iDj_

Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 15:09

Vorige week ben ik bij een zadelmaker (en -passer) geweest en bleken al mijn zadels niet op mijn paard te passen en ook niet aan te passen aan mijn paard. Helaas heb ik bij deze zadelmaker geen ander zadel kunnen kopen, omdat het geadviseerde zadel ruim boven mijn budget lag. Daarom ben ik nu gestopt met rijden, maar hoop ik toch ooit een zadel te kunnen vinden wat past én binnen mijn budget ligt (max €1500/2000).

Welke merken zadels en/of welke zadelmaker/-passer(s) zou ik kunnen proberen/raadplegen om toch een zadel te vinden?

Feitjes op een rij:
Het paard is het donkerbruine paard in mijn profiel, nu 12 jaar, ongeveer 1.65m hoog, sinds anderhalf jaar ruin, op de rug ruimte voor een zadel van maximaal 46 cm, heeft een hoge en brede schoft en een brede wervelkolom. Daarnaast een wat bredere schoftspier. Ikzelf ben 1.69m, lange bovenbenen (54 cm t.o.v. onderbeen 47 cm) en dun (iets van 54 kg?).

Resultaat van zadelevaluatie bij de zadelmaker:
Het zadel dat ik heb is een Euroriding Diamant dressuurzadel 17", fit 3, maar is te krap bij de schoft, heeft niet genoeg ruimte tussen de kussens en is te lang. Daarnaast is het zadel voor mij te groot en zou beugelophanging meer naar achter moeten, al met al in ieder geval niet goed voor mijn houding.

Het zadel dat mij aangeraden werd is een Schleese (op maat gemaakt, ongeveer €3700), wat momenteel onbetaalbaar is voor mij.

Er zijn ook andere zadels op mijn paard gepast, zoals Massimo en Maxflex, maar deze vielen af omdat ze te krap bij de schoft zijn voor mijn paard. De bomen boden te weinig ruimte naast de schoft, hoewel de hoek van de boom goed was, maar dus de wijdte niet.
Ik heb ook nog een KN gepast was een lesgenoot, maar die lag ook niet goed, onder andere vanwege de brede schoft. Volgens eerder genoemde zadelmaker zullen meeste "standaardzadels/fabriekszadels" daardoor niet passen.

Wat ik zoek:
Wat ik dus zoek is een zadel met een tussenkanaal van 4-5 vingers (breed dus), die bovenaan naast de schoft voldoende ruimte biedt. Daarnaast zou het natuurlijk fijn zijn, als ik er ook goed in kan zitten; bv door naar achter geplaatste beugelophanging. Het liefst een dressuurzadel, maar veelzijdigheid (of zelfs springzadel/nog iets anders?) valt ook te overwegen als dat beter bij mijn budget past (liefst rond de €1500, max €2000). Uiteindelijk wil ik gewoon iets passends, als dat een zadel moet worden waar je geen wedstrijd mee zou mogen rijden, moet dat maar.

Ikzelf heb aan een tweedehands Wow gedacht, maar ik heb te weinig ervaring met het merk (en andere merken) om te kunnen zeggen of het kans maakt om te passen op mijn paard (en onder mij). En veel wow-passers passen geen andere merken, waardoor ik het een duur grapje vind om zo maar even te testen (€250). Daarom hoop ik dat er bokkers zijn die mij goede raad kunnen geven.

ChocooPrins

Re: Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:27

Hier hetzelfde. Hoge schoft maar erg breed met brede spieren langs de schoft.
Ik heb wel al een WOW getest. Daar kunnen ze inderdaad het tussenkanaal aan de schoft zo breed maken.
Paard liep hetzelfde, maar doordat ze zo lang met te smal was gereden kan dit ook niet meteen goed zijn. ik zat goed. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Misschien eens de WOW fitters contacteren om te horen indien ze geen 2de hands verkopen?
Dan sta je alsinds een stapje verder dan gewoon eens proberen.

Zou zeker geen 2dehand WOW zelf aanschaffen via internet en dan laten afstellen. Vaak is er nog zodanig verstelwerk aan om het toch goed passend te krijgen dat je weer aan 1600euro zit.

Zelf ben ik niet voor wow gegaan wegens de prijs en ook de te negatieve verhalen en de toch soms wel onkunde van de fitters. Je moet toevallig al een goede hebben in je buurt vind ikzelf...
(Na 4 verkeerde zadels zit ik niet te wachten op nog een zadeldrama.)

Ik ben verder ook nog op zoek en ben wat info aan het verzamelen over Custom en Ninon Schutte.
Lijkt me dat zowel custom als ninon zo ver gaan totdat het past, anders verkopen ze je ook geen zadel en het valt ongeveer binnen je budget. (2000-2500)
Bij custom is het zelfs zo dat je pas betaald wanneer je zelf er zeker van bent. Ook staan er nergens zadels 2dehands te koop. Dat zegt ook veel.
En Ninon is gekent voor haar vakwerk en tevreden klanten! Neem maar eens een kijkje in het topic die hier loopt over haar.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 15:40

Bedankt voor je reactie!
Ik heb een wow-fitter in de buurt zitten die voor jou op zoek gaat naar tweedehands, dus dat zou misschien een goede optie zijn. Alhoewel ik las dat je in 2 dagen een wow-fitter kan zijn, dan vraag ik me wel weer af of ik vertrouwen in zo iemand kan hebben..

Custom heb ik inderdaad ook al het een en ander over gelezen en zag op de websites ook types staan onder de €2000 (dan wel "glad leer" ipv "buffelleer").

Ninon Schutte heb ik ook over gelezen en ik lees inderdaad heel veel positieve verhalen!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:47

_iDj_ schreef:
Bedankt voor je reactie!
Ik heb een wow-fitter in de buurt zitten die voor jou op zoek gaat naar tweedehands, dus dat zou misschien een goede optie zijn. Alhoewel ik las dat je in 2 dagen een wow-fitter kan zijn, dan vraag ik me wel weer af of ik vertrouwen in zo iemand kan hebben..

Custom heb ik inderdaad ook al het een en ander over gelezen en zag op de websites ook types staan onder de €2000 (dan wel "glad leer" ipv "buffelleer").

Ninon Schutte heb ik ook over gelezen en ik lees inderdaad heel veel positieve verhalen!

Dat is natuurlijk wel handig.
Ja vind WOW qua kwaliteit van de passers wat minder. Ook als je ervaringen van wow naast die van Ninon of Custom vergelijkt is dit een wereld van verschil. Bij Wow moet je terug geluk hebben heb ik de indruk.
Er zijn er inderdaad van custom onder de 2000, maar je moet dan wel geluk hebben dat dat type net jullie past.
Als je dan toch voor een maatzadel gaat kun je beter 1tje nemen waar je zelf ook gelukkig in zit.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:50

tip pak een sommer zadel , supermooi en altijd in boom verstelbaar van 27 tot geloof 36 cm.

Dan kun je hem altijd goed op maat laten maken.

Sommer is niet zo bekend in nl maar wel een in duitsland en amerika bijv. staat heel goed aangeschreven.

Laatst 1 gekocht aanpassen was nog geen 100 euro en wel 2 uur mee bezig geweest en super service.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:50

Wel een eind weg voor jou, maar ik ben altijd zeer tevreden over Daaleman in Empe (Zutphen, Apeldoorn).

Een op maat gemaakt zadel ligt daar rond de 2000.
Je kan er altijd langsgaan, voor vrijblijvend advies, dat kost niks ;) Is alleen wel een stuk rijden vanaf Groningen :)

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:56

Waarom geen passier?

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:02

Ik heb voor mijn paard een paar weekjes terug ook een nieuw zadel aangeschaft, de mijne lag namelijk ook te krap bij de schoft. Ik heb nu een MSFC zadel, aangemeten door Zadelmakerij Jeannette Drent uit Schoonebeek.

Zelf heb ik ook een vrij breed en groot paard waardoor weinig zadels pasten. Sinds ik dit zadel heb merk ik dat mijn paard veel vrijer kan bewegen.

Misschien ook de moeite waard voor jou om haar te laten komen. :-)

Website: http://www.zadelmakerij-drent.nl/
Laatst bijgewerkt door liefmeisje15 op 13-01-14 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:08

Hoi,
wel eens van strada gehoord. Dat is een super fijn zadel en heel erg geschikt voor brede paarden.
hier een link voor het zadel en waar je ze kan kopen.
http://www.stradazadels.nl/

Soms zijn er ook wel 2e hands strada's te koop.

Ik heb persoonlijk een hele goede ervaring met het zadel en zou niet meer anders willen.
Ik heb het zadel gebruikt voor een grote brede fries met best hoge schoft. (Eelke op mijn profiel)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:37

De MSFC Ocala Pro heeft denk ik de juiste boom voor jouw paard, deze kan je laten maken met de standaard zitting maar ook met de zitting van de MSFC Professional. Het kussen eronder zorgt voor voldoende lift bij paarden met een niet al te hoge schoft. Het past ook nog binnen je budget. Verder is de MSFC Ambrosius ook een kanshebber.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:41

sharonalover schreef:
Wel een eind weg voor jou, maar ik ben altijd zeer tevreden over Daaleman in Empe (Zutphen, Apeldoorn).

Een op maat gemaakt zadel ligt daar rond de 2000.
Je kan er altijd langsgaan, voor vrijblijvend advies, dat kost niks ;) Is alleen wel een stuk rijden vanaf Groningen :)

Daaleman is toch juist heel smal qua ruggegraadvrijheid ? Dus niet echt geschikt voor paarden met bredere wervels lijkt mij.....

TS, MSFC professional misschien ? Alhoewel..... Melrovers ( berichtje hierboven ) weet veel meer over MSFC zadels ....!

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:43

KN heeft ook een met een wijde boom hoor, misschien weet je dit al wel maar gewoon een tip.

Ik heb al meer gehoord over dat dure zadel dat het beste zou liggen. Ik ben zelf van mening dat men redelijk doorslaat in het passend maken van een zadel. Ik heb jaren rij ervaring en heb altijd mijn KN op elk paard pas gekregen. Soms een bonje eronder, soms een gelpad.

Ik hoop dat je binnen je budget iets gaat vinden dat dichtbij ideaal komt voor jullie beide.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:43

Arno van den Brandt maakt maatzadels binnen je budget!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:47

Is een custom zadel niet iets? Die zijn volgens mij rond de 2000.lijkt me wel fijn als alles op maat gemaakt wordt voor je paard en voor jou.

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:33

Tip: neem in ieder geval niet Brandt. Stalgenootje van mij heeft niets anders dan problemen met haar zadel. Wanneer zij hier terecht haar mening over uitspreekt wordt hij boos en gaat ie er vandoor.

Verder denk ik dat je wel veel met de reacties kunt. :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:30

Als ik het zo zonder foto moet bedenken, lijkt de rug erg op die van mijn merrie, alleen heeft zij ook nog een extreem grote schouder. Ik heb er nu een Fryso Profile opliggen, na 8 zadelmakers en 6 zadels in 2 jaar te hebben gehad, is dit het eerste wat inmiddels een jaar goed passend meegaat.

Voordelen van dit zadel:
- Kussens zijn anders gevormd waardoor je meer ruimte naast de schoft creëert
- Lengte, van andere zadels kon ik 17 tot 17,5 inch kwijt, nu 18 inch (ben zelf 1.78).

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:44

Kentaur al eens geprobeerd?
Ik heb een kentaur penelope en kan makkelijk vier vinges kwijt tussen de kussens.
Ik heb een merrie met hoge schoft en breed gespierd naast de schoft.
Over de lengte van het zadel durf ik geen uitspraakt te doen.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 08:04

Ik heb ook een paard met een brede rug waarbij op latere leeftijd (5 jaar ongeveer) de schoft eruit is gekomen. Resultaat is dus ongeveer dezelfde rug als jij beschrijft. Nu heb ik het geluk gehad dat mijn moeder zadels aanmeet en ze dit vaker tegenkomt. een freedom tree (een extra platte, brede boom over het gehele zadel) komt vaak op de schoft te liggen terwijl de rest van het zadel wel past. Nu heeft ze met het redelijk nieuwe zadelmerk Bliss of London (andere lijn daarvan is Loxley by Bliss) een nieuwe boom ontwikkeld op de rug van mijn paard waarbij de boom dus zowel breed is maar aan de voorkant ook hoger is dan een freedom tree. Mij bevalt hij erg goed!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 13:27

Bedankt voor alle reacties! Ik heb inmiddels van alle genoemde zadel informatie opgezocht. Verder heb ik nog geen andere zadels geprobeerd. Vorig jaar heb ik een Stübben maestoso deluxe op mijn paard gehad die (een andere) zadelmaker aanraadde, maar volgens zadelmaker van vorige week zou dat zadel niet passen (ik twijfel even wat er over gezegd werd: te krap bij brede schoft en/of zadel te lang voor paard).

Ik had zelf het een en ander aan oudere zadels mee, maar die hadden allemaal een te smal tussenkanaal en ook bij de schoft niet passend. Tegenwoordig worden zadels misschien sowieso met een breder tussenkanaal gemaakt, maar die zadels heb ik niet (en dus ook niet gepast). Vandaar dat ik er ook nog wel over na denk om nog eens een andere zadelpasser te laten komen met een ander assortiment.

Wat ik in ieder geval heel belangrijk vind, is dat het zadelpassen gebeurt met oog voor het zonder en onder zadel bewegen en gedrag van het paard. Daarnaast is natuurlijk een of andere service waardoor je op langere termijn ook enige garantie hebt dat het zadel blijft passen/aangepast kan worden ook wel fijn!
Bij Green Distance lees ik bijvoorbeeld over "Rent-a-saddle" waarbij ze kosteloos 1x per jaar komen passen én evt aanpassen of zelfs zadel vervangen kan worden binnen 1 tot 3 jaar van aankoop (uiteraard kleine meerprijs dan wanneer je deze service niet wil).
Bij Custom heb je twee weken probeertijd. Bij Schleese zou het zadel heel goed verbouwd kunnen worden, waardoor zadel altijd wel passend gemaakt kan worden.
Zijn er nog meer adressen met dergelijke service of dat zadel zo makkelijk aan te passen zou zijn?

"Even" op iedereen reageren:
ChocoBesnier: Inderdaad is het hele fitter-gebeuren van de Wow wel twijfelachtig en dat kan inderdaad een reden zijn om ze niet te willen.
spekenham: Sommer had ik nog nooit van gehoord, maar het ziet er wel goed uit. Ik denk dat net als schutte, custom, brandt etc dat deze zadels wel op maat gemaakt worden. Het lijkt er op dat de bomen aanpasbaar zijn of zijn er standaard bomen?
sharonalover & Maris: Ik heb er best wel wat voor over en zou opzich best wel verder er voor willen rijden, maar het is dus maar de vraag of Daaleman geschikt is qua tussenkanaal? Helaas zie ik op de website geen foto's van onderkant van de kussens en dan nog is het natuurlijk moeilijk inschatten. Weet iemand anders misschien hoe dat zit?
Albert1975: Heb jij de ervaring dat er modellen van Passier geschikt zijn voor paarden met brede wervels en schoft?
Eelco: Strada zadels klinken goed, wel iets te duur, maar ze zitten nog dicht bij ook. Weet je ook iets over de service die ze (na de tijd) bieden?
liefmeisje15, melrovers & Maris: Bedankt voor jullie reactie. Fijn ook dat je bepaalde modellen kan noemen melrovers, ik ga de MSFC zadels zeker even onthouden!
Herman97: Goed dat je het zegt, ik weet niet welke ik gepast heb, maar dat zal ik dan nog even navragen! Wie weet toch een optie.
rindin: Bedankt voor je bericht, anatomica zadels lees ik goede verhalen over en zij verkoopt ook nog andere bekende merken, dus wie weet is zij wel een goede om te laten komen. Ik zie op haar website niet direct staan of ze ook kijkt naar het paard en bewegen zonder en onder het zadel. Weet jij daar iets van?
Share: Ik heb inderdaad gelezen over Custom zadels, vooral ook de service maakt het erg interessant. Gelukkig zijn er een aantal modellen die onder de 2000 zitten.
liefmeisje15 &Vonnie84: Brandt valt dus te overwegen, maar wellicht vanwege service toch niet zo'n goed adres? Ik lees inderdaad meer klachten, maar ik ga er wel even over nadenken.
Princesj: Bedankt voor je uitgebreide reactie, welke zadels heb jij verder gehad die dus bleken niet te passen?
Manontjuh: Kentaur heb ik nog niet geprobeerd, maar wellicht is het dus iets omdat jij er met gemak 4 vingers tussen krijgt. Ga ik onthouden!
Klumpertje: ik zie dat de zadels waar jij het over hebt, buiten mijn budget vallen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:32

ik heb met mijn paard met ver naar achterliggende schouders en hoge schoft heel veel zadels geprobeerd, van euroriding titan tot aan een op maat gemaakt zadel door Ninon. met alle zadels liep die max een maand en dan deed hij het niet meer. Ik ben toen in contact gekomen met Tom van het drunens ruiterhuis en die heeft met mij allerlei zadels gepast uiteindelijk ben ik uit gekomen op een Anatomica Octant betaalbaar 1795 en zit waanzinnig. ik heb hem nu ongeveer 5 maanden en hij ligt nog steeds super en heeft ook nog niet opgevuld te worden.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:38

Princesj schreef:
Als ik het zo zonder foto moet bedenken, lijkt de rug erg op die van mijn merrie, alleen heeft zij ook nog een extreem grote schouder. Ik heb er nu een Fryso Profile opliggen, na 8 zadelmakers en 6 zadels in 2 jaar te hebben gehad, is dit het eerste wat inmiddels een jaar goed passend meegaat.

Voordelen van dit zadel:
- Kussens zijn anders gevormd waardoor je meer ruimte naast de schoft creëert
- Lengte, van andere zadels kon ik 17 tot 17,5 inch kwijt, nu 18 inch (ben zelf 1.78).

Dit is het zadel wat ik had... dat zal op het paard van de TS zeker niet gaan passen bij de schoft, en tussenkanaal is ook niet breed genoeg! Qua lengte zal het net moeten gaan.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 13:39

Chesss schreef:
ik heb met mijn paard met ver naar achterliggende schouders en hoge schoft heel veel zadels geprobeerd, van euroriding titan tot aan een op maat gemaakt zadel door Ninon. met alle zadels liep die max een maand en dan deed hij het niet meer. Ik ben toen in contact gekomen met Tom van het drunens ruiterhuis en die heeft met mij allerlei zadels gepast uiteindelijk ben ik uit gekomen op een Anatomica Octant betaalbaar 1795 en zit waanzinnig. ik heb hem nu ongeveer 5 maanden en hij ligt nog steeds super en heeft ook nog niet opgevuld te worden.

Wat een ellende! Kon Ninon niks meer aan je zadel doen? Of was het onduidelijk waarom je paard niet goed reageerde op het zadel waardoor Ninon niks meer kon betekenen? Je verwacht toch meer van een op maat gemaakt zadel -O-

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:41

Ik heb nu een 2e hands KN Tango bij de zadelmaker vandaan.
Deze bied veel ruimte bij het tussenkanaal.
En deze was al aangepast met extra een stiksel (beide kanten natuurlijk) bij de schoft om de vulling daar weg te halen - zo heeft hij meer ruimte.
De over de beenligging kan ik niks zeggen, ik zat er gewoon goed op.
De zadels de standaard genoeg ruimte boden (diverse goede merken) en dus in theorie goed lagen, reageerde mijn paard niet positief op. Deze gelukkig wel. Ook de reden waarom ik niet zou durven kiezen voor een op maat gemaakt zadel, theorie is niet altijd gelijk aan de werkelijkheid.
Mijn paard heeft ook veel ruimte tussen zijn wervels, volgens de foto's - dus denk ook dat hij daarom wat minder standaard is :')

Succes, hoop dat je er wat aan hebt

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:13

Om even te antwoorden. Bij Custom zijn het stalen bomen (let op sommige hebben een polyflex boom). De stalen bomen kunnen ze breder en wijder maker door ze smaller te duwen of breder open te trekken. De vorm van de boom kunnen ze weinig aan doen. Maar dat is overal zo. Verder kan er natuurlijk altijd wat opgevuld worden enzovoort. Er zijn bijna geen 2dehands zadels te koop, dus dit systeem lijkt wel te werken.
Bij Schutte is de boom niet aan te passen, maar ik heb van horen zeggen dat ze wel door meer wol te steken zadels op groei kan leveren. Ook is ze steeds eerlijk, als het beter is dat je wacht zal ze het ook zeggen.
Ik heb nu een zadel gehad met verwisselbare boom en dat was helaas geen garantie dat het steeds aan te passen was naargelang je paard.
Ook op stal heeft er iemand een zadel, een heel duur maatzadel (geen idee hoe het heet) waar ze de boom milimeter per milimeter konder aanpassen doordat de 2 helfden van de boom over elkaar heen schuiven. De zadelmaker kon dan ter plaatste via een equiscan meten hoeveel je paard uitgezet was en paste het zadel ook aan.
Helemaal super zou je denken. Maar eigenaresse niet tevreden. Bij het aanmeten super, paard heeft ook een tijd nadien goed gelopen. Bijgekomen in bespiering en zadel schuift nu naar voor.
Zadelmaker verschillende keer laten komen, aanpassen en blijft niet goed.

Service is volgens mij het meest belangrijke bij het aankopen van een zadel. Eventueel dat ze het zadel voor een lagere prijs (uiteraard) terug over nemen indien het niet meer blijkt te passen. En zo kan je dan hetzelfde terug opnieuw laten aanmeten (of eventueel een 2de hands). Zonder dat je weer voor 2500 euro de kosten wordt ingejaagd. Dit binnen de perken natuurlijk. Niet bij het minste uitzetten of vermageren van het paard dat er een nieuw zadel moet komen natuurlijk.
Maar bij jonge paarden kan zo'n service wel handig zijn.