Meer info over dit zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

konijn

Meer info over dit zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 13:33

Wie kan mij helpen aan meer info over dit zadel, zie foto's hieronder.

Hoop op jullie reactie!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mohica

Re: Meer info over dit zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:37

Ik denk dat het zo'n soort zadel is voor lange afstanden mee te rijden.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:38

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:40

Laatst bijgewerkt door Mioux op 13-01-14 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:42

Dat is een Malibaud en in dit topic kun je er meer over lezen: [HAR] Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Mioux, wat jij laat zien is geen malibaud.

Het zadel is gemaakt voor de a-la-brida rijstijl (dus niet geschikt voor de gemiddelde 'engelse' ruiter, je zult hier echt in moeten léren rijden als je die stijl niet gewoon bent) en dat is idd de manier van rijden die de mannen in het veld hanteren om de hele dag in het zadel te kunnen zitten. Een echt werkzadel eigenlijk, maar daardoor inderdaad ook geschikt voor trektochten. Mits het op je paard past, dit zadel is voor de rankere types gemaakt, er is tegenwoordig wel een bredere maat maar 'breed' blijft daarbij een relatief begrip, het is geen zadel voor de gemiddelde fjord, tinker of haflinger zeg maar.
Laatst bijgewerkt door Francis op 13-01-14 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:43

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:46

Nee Myca, het zadel van de foto is een Malibaud, Malibaud is idd een McClellan type zadel maar dat is niet het zelfde. Het merkteken is ook dat van Malibaud. www.malibaud.com

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:50

Ah, weer wat geleerd.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:51

Francis schreef:
Dat is een Malibaud en in dit topic kun je er meer over lezen: [HAR] Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Mioux, wat jij laat zien is geen malibaud.

Het zadel is gemaakt voor de a-la-brida rijstijl (dus niet geschikt voor de gemiddelde 'engelse' ruiter, je zult hier echt in moeten léren rijden als je die stijl niet gewoon bent) en dat is idd de manier van rijden die de mannen in het veld hanteren om de hele dag in het zadel te kunnen zitten. Een echt werkzadel eigenlijk, maar daardoor inderdaad ook geschikt voor trektochten. Mits het op je paard past, dit zadel is voor de rankere types gemaakt, er is tegenwoordig wel een bredere maat maar 'breed' blijft daarbij een relatief begrip, het is geen zadel voor de gemiddelde fjord, tinker of haflinger zeg maar.

staat er ook gewoon bij dat het niet om diezelfde gaat,maar dat het een idee was wat afstandszadels etc zijn

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:55

Oh, zie nu pas dat het een topic van jou is Konijn, sorry ;)
Als westernruiter zul je waarschijnlijk wat makkelijker in dit zadel kunnen rijden dan de gemiddelde engelse ruiter, je moet echt met een lang afhangend been en doorzittend in dit zadel rijden, de geometrie van het vraagt om deze zit. Doe je dat niet dan worden zowel paard als ruiter erg ongelukkig met dit zadel.
Helaas zal de Forty (het breedste model) hoogstwaarschijnlijk ook niet op mijn huidige pony gaan passen, maar ik zou zelf nu heel graag dit zadel willen hebben. Maar het is dus geen 'allemanszadel' waar iedereen makkelijk op weg rijdt.

Mioux, het heeft weinig nut om de foto van een totaal ander type zadel (anders opgebouwd, andere geometrie, ander gebruiksdoel) te laten zien omdat het 'ook een afstandszadel' is. Endurace zadels zijn ook voor lange afstanden gemaakt maar zijn echt iets TOTAAL anders dan een Malibaud. Dat ergens zadeltassen aan hangen wil nog niet zeggen dat het een 'afstandszadel' is en het ene afstandszadel is daarbij ook het andere niet. Het zadel wat jij laat zien is een westernzadel zonder skirts en is dus wezenlijk anders opgebouwd dan de Maliboud.
Met het plaatsen van die foto vergelijk je dus appels met olifanten...
Laatst bijgewerkt door Francis op 13-01-14 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:56

Eet toch liever een appel als olifant hoor ;) Het ging om het idee maar goed.

konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 14:03

Wow mensen wat een reacties, dank daarvoor. Ondertussen heel veel wijzer. Helaas kan ik niet zelf van dit zadel gaan genieten, qua pasvorm te smal.

Dank voor het meedenken en mochten er toevallig mensen interesse hebben in dit zadel dan hoor ik het graag.

konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 14:06

ook even verder gezocht aan de hand van jullie aanwijzingen. Klopt het dat het het type guardian is?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:12

ja dat klopt. Enige verschil met de Randonnee zijn de skirts, zadel is het zelfde opgebouwd. De Ecuyer is echt anders en vergt nog meer ervaring om hier in te rijden.

Oh, en als je het kwijt wilt, meldt dat dan ook even op het topic wat ik eerder noemde, daar zijn altijd wel liefhebbers die op zoek zijn. Wel even van belang om te weten welke maat het is, moet er wel op staan.

konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 14:19

dank je Francis, ga ik zeker even doen. Maat kan ik niet direct vinden (of ik kan niet zo goed zoeken).
Qua boom (zoals ik een westernzadel zou meten tussen de concho's) kom ik op 13-14 cm en de zitting is 38 cm

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:03

Ts mocht je toch weer zoiets zoeken, dan zijn McLellans wel geschikt voor bredere paarden.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:58

Is dit zadeltje nog te koop aub? Welke maat zou het zijn?