[WN] welk western hoofdstel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jasmien1008

welk western hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 22:52

Hoi

Ik ben aan het nadenken om een nieuw western hoofdstel aan te schaffen. Ik vind een two ear hoofdstel wel mooi maar vraag me af of dit wel goed aan blijft, daarom graag jullie mening :).

Wat is het verschil tussen een western hoofdstel met een gewone front riem en een two ear?
Is een two ear beter geschikt voor bepaalde paarden?

Weten jullie een goede site waar ik eens kan rond neuzen? ;)

alvast bedankt :)

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:06

Www.kramer.nl heeft leuke en betaalbare hoofdstellen. Westernspullen vind ik nogal duur. Maar bij kramer zij. Ze leuk, betaalbaar en prima kwaliteit. Zeker als je gaat beginnen met western. Ik heb zelf een hoofdstel van kramer en ik krijg steeds van anderen te horen dat t zo'n leuk hoofdstel is. De levertijd kan wel eens lang zijn, maar wees gerust, t wordt echt wel geleverd.

jasmien1008

Re: welk western hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 06:45

bedankt bonny!

Weet jij/iemand of de hoofdstellen van www.justwestern.nl wat zijn? of de service goed is? :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 07:50

Mijn ervaring met justwestern is dat als ze een hoofdstel niet op voorraad hebben de levertijd nogal uit de hand kan lopen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 07:58

One en two ear hoofdstellen zijn bedoeld voor het rijden met shanks. Op wedstrijden is t ook verplicht om als je met snaffle rijdt, een gewone frontriem te hevven (of iig met een keelriem).
Met trainen kan t natuurlijk wel gewoon, maar ze kunnen het hoofdstel wel afgschudden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:22

Eileen_ schreef:
One en two ear hoofdstellen zijn bedoeld voor het rijden met shanks.

Al mijn hoofdstellen zijn one of two ears. Ook mijn trainingshoofdstellen en ik rij ze allemaal op snaffle.

Is gewoon wat je mooi vindt, de wedstrijd regels kan je later wel leren en bekijken. Er zijn ook geen genoeg wedstrijden waar zulke regels niet aan te pas komen.

Sommige paarden staan beter met een frontriem, andere met one ear.

Met frontriem kan je een keelriem hebben, dat zou ervoor zorgen dat je hoofdstel niet af kan.
Ik ben nog nooit een hoofdstel kwijt geraakt zonder keelriem.

Arthur westernstore heeft ook fijne hoofdstellen.
2e hands zijn er ook een hele boel te kopen natuurlijk.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:41

Daarom zeg ik "met trainen kan het natuurlijk wel gewoon, maar ze kunnen het wel afschudden".
Natuurlijk hoef je niet te doen 'zoals t hoort', ik geef alleen informatie waar ts naar vraagt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:43

Ik spreek je dan toch ook nergens tegen...
Ik vul alleen aan dat ik geen problemen ondervindt met trainingshoofdstellen met one ear.

Trouwens, als het goed past lijkt afschudden me wel erg moeilijk.
Er zijn paarden die alles afkrijgen, maar dan gaan ze dat met keelriem ook hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:42

Het grote voordeel van een 'oortje' is dat het een paard altijd past. Al moet ik zeggen dat ik een slit-ear niet prettig-zittend vind ogen.
Voor paarden met een breed voorhoofd waarbij alle frontriemend gewoon te kort zijn is een oortje een uitkomst.
Nadeel is dan wel weer dat je ivm afschudden er beter wel eentje met een keelriem kunt zoeken, die zijn er wel maar het is wel even zoeken en minder keus.

@kirr: als een keelriem strak genoeg is afgesteld en áchter de kaak hangt (waar hij hoort) zal geen enkel paard die af krijgen of er moet echt kracht op worden gezet (haken oid).

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 22:21

Bedankt voor de tips! ik denk dat ik ga zoeken naar een two ear met keelriem dan. Charly staat denk ik mooier met oortjes :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 08:19

Two ear met keelriem zul je nu niet zo gemakkelijk vinden. Keelriem met losse oortjes komt bijna niet voor. Slit-ear met keelriem wel.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 09:53

Eileen_ schreef:
One en two ear hoofdstellen zijn bedoeld voor het rijden met shanks. Op wedstrijden is t ook verplicht om als je met snaffle rijdt, een gewone frontriem te hevven (of iig met een keelriem).
Met trainen kan t natuurlijk wel gewoon, maar ze kunnen het hoofdstel wel afgschudden.

moet je perse met shanks rijden? of is het ook mogelijk met een ander bit?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:55

Je kan elk bit in elk joofdstel hangen.
Uitzonderingen daar gelaten en natuurlijk zijn er voor wedstrijden regels.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 21:40

ik ben naar een paardenwinkel geweest waar ze verrassend veel western spullen hadden :D (AVS in Vorselaar, België).

Ik heb er een two ear gekocht, moest Charly het hoofdstel er toch afschudden laat ik er wel een keelriem aan vast maken.

Afbeelding

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 00:22

Mooi hoofdstel heb je uit gezocht. Het staat hem goed!

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:56

Oh, dat is een Cattleman's met Swarovski parels, deze had ik tot net voor de kerst ook in mijn shop.
Ik wilde je eigenlijk antwoorden met regels die gelden in NL, nu zag ik op het laatst dat je van België bent. Maar in Nederland bij de WRAN is het zelfs sinds het laatste NK verboden om met one of two ear met keelriem te rijden met een snaffle. Dit ivm het afschudgevaar. Ik had er speciaal een paar aangeschaft voor in mijn shop, gelukkig heb ik er nog maar 2, maar de WRAN heeft dus die regel veranderd.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 22:56

IJp schreef:
Oh, dat is een Cattleman's met Swarovski parels, deze had ik tot net voor de kerst ook in mijn shop.
Ik wilde je eigenlijk antwoorden met regels die gelden in NL, nu zag ik op het laatst dat je van België bent. Maar in Nederland bij de WRAN is het zelfs sinds het laatste NK verboden om met one of two ear met keelriem te rijden met een snaffle. Dit ivm het afschudgevaar. Ik had er speciaal een paar aangeschaft voor in mijn shop, gelukkig heb ik er nog maar 2, maar de WRAN heeft dus die regel veranderd.

Bedoel je dan dat het goed is als er afschudgevaar is omdat je paard er niet voor zou mogen zorgen dat het hoofdstel afschudt? Of is het verboden om een one/two ear te dragen zonder keelriem omdat het gevaarlijk zou zijn als het afvalt? :D Sorry voor de verwarde uitleg, ik kan even niet volgen of het op wedstrijd nu wel of zonder keelriem moet :p

In ieder geval, wedstrijd is pas voor ver in de toekomst (2 beginners :D )
En tot nu is er nog geen aanleiding geweest dat het hoofdstel er dreigde af te vallen. Zolang een keelriem niet nodig is, houdt ik het mooi zo. :)

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:15

Nee, als je paard onverhoopt schudt, kan het bij sommige paarden achter de oren loskomen.
Maar dit is een regel van de WRAN in NL, weet niet of het in België ook bij wedstrijden geld.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:04

Ik heb zowel de one ear,als de two ear en ook twee two ears met keelriem, cattlemans heeft ze.
Fijne hoofdstellen trouwens.