welk zadel???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

welk zadel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 12:00

voor mijn vorige paard heb ik een goed en fijn zadel gekocht wat een rib uit me lijf was, maar heb er altijd wel super veel plezier van gehad.
Nu heb ik mijn vorige paardje helaas moeten laten inslapen en heb er nu een 2,5 jarige staan. ik heb laatst voor de gein mijn zadels eens los op zijn rug gelegd en de boom lijkt nu al te smal te zijn voor hem. Ik wacht zowieso nog even af totdat hij helemaal uitgegroeid is voordat ik uberhaupt iets doe.

Maar alvast orieterend vroeg ik me af of er in bladen/websites zadels vergeleken worden, op bv kwaliteit zithouding etc??

8nnemiek

Re: welk zadel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:10

Ik zou even wat oudere topics doorbladeren, staat heel veel info :j
Zelf ben ik begonnen met een barefoot op mijn jonge tinker. Eigenlijk met de bedoeling om later een goed merkzadel op maat te laten maken zodra hij met een jaar of 6 zou zijn uitgegroeid, maar inmiddels is meneer 14 en loopt nog steeds zo ontzettend lekker onder zijn barefoot dat is nooit meer verder heb gezocht :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:17

Ik heb voor dressuur de Passier Corona en voor springen de Passier Marcus Ehning. Mijn paard heb ik gekocht als 5-jarige en heb toen eerst een 2e hands Kentaur Penelopa (drs) en iets later de Stübben Roxane II (spr) er op gehad, de Kentaur heb ik later voor hetzelfde geld weer verkocht. Zou zonde zijn als je een duur zadel koopt en je paard groeit nog 2 boommaten.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:55

Een goed passend zadel is voor elk paard van belang. Onder andere de voorboom moet passen, en natuurlijk nog 6 andere punten. Maar voor een jong paard is het vooral praktisch om een zadel te gebruiken met een verwisselbare/verstelbare voorboom. Deze kan aangepast worden wanneer het paard groeit. Dan hoef je dus niet elke keer op zoek naar een ander zadel. Voor de ruiter ook van belang, want als het zadel niet past op het paard, gaat dit ten koste van de houding van de ruiter.

Wanneer je wacht tot het paard uitgegroeid is, dat is met ongeveer 7 jaar. Dit is echt niet nodig.

Succes.