Zeer specifieke voorbeenbescherming. Wie helpt?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

F_T

Zeer specifieke voorbeenbescherming. Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 16:02

Tsja, beter dan dit kon ik de titel niet verzonnen krijgen.

Ik heb nu ruim 4 jaar een set peesbeschermers die erg goed bij mijn paard passen. Maar ze begonnen behoorlijk te slijten, en helaas heeft afgelopen week een hond op stal 1 van de 2 beschermers te pakken gehad. Dus ik moet gaan vervangen.
Klinkt simpel, is het niet.

Mijn paard heeft op rechtsvoor zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant een schieffel zitten. Dat is in feite ook de hoofdreden dat ik bescherming gebruik. 1 lelijke tik net op de verkeerde plek kan voor hem nogal wat grotere gevolgen hebben dan voor de meeste paarden.
Het is gelukkig op zich geen paard dat zichzelf veel aantikt. Maar zonder bescherming zie ik in zijn geval niet zitten. (Iedereen die nu dus gaat beweren dat ik toch zonder moet gaan rijden -ik ken bokt ondertussen- reageer liever maar gewoon niet)

Voor ik de huidige beschermers had, heb ik wel met standaard "peesjes" gereden. Hiervan krijgt mijn paard schuurplekken, precies op de schieffel. En dan bedoel ik dus de standaard harde kap met neopreen voering en klittenband. Die wik ik dus NIET.

De set die ik nu heb is van een merk dat ik eigenlijk niet goed kan achterhalen.
Als logo: volgens mij een C en een R door elkaar heen geschreven. (kijk ik dit weekend na)
Aan de binnenzijde staat made in Italy.
Het zijn hard plastic (of kunststof) beschermers, met een binnenzijde die eruit gehaald kan worden om te wassen. Die binnenzijde is stof met een soort gel. Dat gel is voorgevormd, en ligt precies tegen de zijkanten van de pijp. (Daar is de gel dus dikker, die valt dus in de "groeve" langs de pijp, waar de griffelbeentjes zitten zeg maar)
De sluiting: 3 elastische strips met een harde voorkant. Voorkant heeft 2 gaatjes, die over een metalen knopje heen kunnen vallen. daarmee zitten ze goed vast.

Ik hoef op zich niet exact dezelfde beschermers. Maar mocht iemand zo van de beschrijving het merk en of type wellicht herkennen: ik zou het graag willen weten.

Anders ben ik op zoek naar tips voor goede nieuwe. Prijs is in dit geval minder van belang.
Ze moeten de benen uiteraard goed beschermen. Liefst een voorgevormde binnenkant. ZEKER geen enkelvoudig neopreen.
Ik wil geen bont als binnenzijde. Ik ben een echte buitenruiter, en plassen, modder en klei zijn voor mij geen belemmering tijdens het rijden. Eventuele bontvoering zou water en klei erg snel opnemen. En dat geeft weer schuurplekken, niet geschikt dus.
Ik kijk zelf momenteel vooral bij cross en eventing beschermers.

Het vervelende van de afbeeldingen op internet, is dat ze altijd de buitenzijde van de beschermers laten zien. Nooit de binnenzijde, dus de kant die echt tegen het been aanligt.

Wie heeft goede tips?
Wie wil eventueel een foto plaatsen van de binnenzijde van zijn eigen beschermers?

Zelf zal ik, wanneer ik weer op stal ben, even foto's maken van mijn huidige beschermers. Die heb ik nu even niet.

Starbreeze

Re: Zeer specifieke voorbeenbescherming. Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:15

Het merk weet ik zo niet meer, maar je zou het Drunens Ruiterhuis even kunnen bellen. Zij hebben -of kunnen deze bestellen- peesbeschermers met een soort gel (?) laag erin, die je voor het eerste gebruik warm moet fohnen, dan bij je paard om doen, en zo vormen ze precies naar het been.

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:16

Zou je niet dezelfde kunnen kopen? Of weet je niet meer waar je ze hebt gehaald. Zelf rijd ik met gewone peesjes, dus ik denk niet dat je daar veel aan hebt. Als je een foto hebt zou ik hem graag willen zien, misschien herken ik ze.
Alvast veel succes met je zoektocht naar de geschikte peesbeschermers voor je paard!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:29

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 16:37

Thnx voor alle tips tot nu toe.
Ik ga er zeker allemaal even naar kijken en op doorzoeken.

@Veulen, die Veredus uit jouw tweede link was ik ook al tegengekomen. In de naam zie ik Gel staan, en dat stemt mij hoopvol... Maar ik zou dus graag ook de binnenzijde van de beschermers willen zien, voordat ik aanschaf. (Zeker bij deze toch wat duurdere)

Ik hoef op zich geen bescherming rondom, zoals in de eerste link. Ik sluit het ook niet uit. Qua model lijken de beschermers die ik nu heb wel redelijk op die veredus beschermers. Type sluiting is vergelijkbaar, alleen mijn huidige hebben drie sluitingen per beschermer. Maar dat vind ik op zich niet zo heel belangrijk.

Achter gebruik ik geen bescherming, is bij mijn paard niet nodig.
Als ik de beschermers uit jouw derde link bekijk, dan ben ik bang dat dat toch net teveel zou gaan schuren bij mijn paard. Zeker de schieffel aan de binnenkant is best aan de maat. Maar zeker weten doe je zoiets natuurlijk nooit, dat weet je pas als je ze meermalen gebruikt hebt.
Bevallen die beschermers bij jouw paard wel? Geen schuurplekken op de schieffel?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:39

Zet eens een foto neer?
Schijnt dat je bij google ook op afbeeldingen kunt zoeken, dus als je een foto van het logo hebt kun je misschien verder zoeken

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:52

Ik veredus beter dan dat ik had gedacht, zachter en minder plomp. Maar ik wilde een hele dichte zeker omdat het voor mij het achterbeen is. Geen divoza in de buurt om even te voelen?

De beschermers die ik heb bevallen wel... Ze schuren niet op de schiefel. Maar niet helemaal, mijn paard schopt nogal is zand. En dat komt er onder en gaat dan net wel weer schuren. Dus zoek nog steeds iets dichts ook onder de kogel door, wat wel beschermd.

Die uit de derde link waren voor mijn paard veel te breed (smalle beentjes).

Edit: Wat vind je van deze? http://www.eventingshop.be/catalog/prod ... cts_id=318
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 10-01-14 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:55

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:10

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:11

Ik zou naar prolite kijken, die heeft veulen ook al in de 4e link geplaatst. Ikzelf en mijn crossinstructrice gebruiken deze al jaren. Zijn niet bepaald goedkoop, maar hebben een dikke, elastische zachte binnenkant. Deze vormt helemaal met het been mee als een soort traagschuim. Mijn paard kreeg van heel veel soorten beschermers toch schuurplekken en wondjes, maar de prolite beschermers sluiten zo mooi en passen zichzelf zo mooi aan dat er ook haast geen zand tussen komt.

Wij gebruiken ze altijd voor de volbloed paarden met een dun velletje. Deze beschermers nemen geen water op en zijn stevig van buiten met een peesplaat aan de achterkant, zodat ook de pees beschermd is.
Edit: even link opgezocht

http://www.prolitepads.com/boots-and-wraps/18-closed-tendon-boots

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 17:18

diane_melody schreef:
misschien de CSO peesjes met soft gel? er staat ook een foto van de binnenkant op de site,

http://www.ekkia.nl/producten/beenbesch ... s--Z02870/

zelf heb ik net tekna peesjes gekocht, deze zijn ook voorgevormd, maar geen gel, alleen neopreen.

Deze lijken qua binnenkant heel erg op wat ik nu heb, Top! Het logo komt me ook bekend voor, het zou me niet verbazen als de beschermers die ik nu heb ook van dit merk zijn. Dat weet ik morgen of overmorgen zeker.

De rest zeker ook erg bedankt voor alle links. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Maar die uit het linkje in deze quote lijken me op het eerste oog heel erg wat ik zoek!

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:21

Koole ruitersport (ze hebben een site) verkopen ook beschermers die je warm moet maken en dan vormen naar het been, sedologic beschermers dacht ik

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:22

je kunt ze bij medhorse kopen,, ik vond ze zelf er ook erg goed uitzien, maar heb ze niet gekocht mijn e-pony heeft maat cob nodig, en ze zijn alleen in full,,

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:30

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:41

Ik moest idd ook aan cso denken. Ik ben ze ook op een website tegen grkomen. Volgens mij is dat tegenwoordig een onderdeel van BR?? Kan ik mis hebben.

Even link bekeken. Ik heb ergens van cso beschermers gezien met dezelfde binnenkant maar dan met haaksluitingen.

nathalieD100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:19

ik heb dezelfde al jou ook met C R erin welk merk dat is ook geen flauw idee.
ik heb ook die van C.S.O. die zijn nagenoeg hetzelfde alleen de elastieken vind ik wat strakker.
heb ze toevallig via marktplaats kunnen kopen.
heb nog een advertentie gevonden op mp
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr
ze hebben allebei dezelfde inlages de cso en de CR

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:47

Ja die bedoelde ik ook!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:53

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:01

Die van CSO kan ik eventueel bij interesse bestellen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:15

Klinkt goed. Ik laat het weten. Afgelopen dagen weinig gereageerd, Tweet tobt sinds vrijdagavond met gaskoliek. Lijkt niet dramatisch maar het wil niet over. Staat nu sinds een uur ter observatie en controle bij de Lingehoeve dierenkliniek.

Ben daar druk mee bezig geweest, en nog.

Als alles weer een beetje oké is, zal ik hier uitgebreider reageren.
Mijn oude beschermers zijn idd van CSO heb ik ondertussen gezien.
Dus wil waarschijnlijk graag weer CSO.

Maar eerst moet Tweety door die %$#koliek heen.

nathalieD100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:42

och jee hopen dat hij snel opknapt