Oplossing ongelijke druk met longeren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Springs

Oplossing ongelijke druk met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 15:25

Hoi,

Bij het longeren met enkele lijn is de druk op het bit niet gelijk, druk staat vrijwel altijd op de buitenste bitring.
Longeerbitstukje helpt niet, lijn door beide ringen en weer aan elkaar maakt de druk nogsteeds niet gelijk.
Weet iemand een oplossing om het wel gelijk te krijgen? (behalve dubbele lijnen)

Groetjes!

Anoniem

Re: Oplossing ongelijke druk met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:27

Helemaal gelijk ga je het niet krijgen denk ik. Wat ik het beste vind werken is de longeerlijn om de binnenste bitring heen slaan, en dan vast klikken aan de buitenste.
Maar nog liever longeer ik met kaptoom :)

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:30

Ik longeer aan het halster, zodat ik niet in de mond zit. Druk is dan nog steeds ongelijk, maar ze heeft hier geen last van in haar mond. Vooral handig, omdat ze nog wel eens druk doet. Ik weet niet hoe je gelijke druk krijgt wanneer je maar met 1 lijn longeert. Door beide bitringen en dan vast aan een longeersingel zal ook geen gelijke druk geven.

Exit. Overigens krijg je dan natuurlijk een andere werking dan simpel van bit naar jou.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:31

Ik denk dat je met een enkele lijn per definitie nooit gelijke druk kunt krijgen. Simpelweg omdat jij altijd aan één kant (de binnenkant) van het paard met die ene lijn in je hand staat. Dat is de consequentie van een volte om jou heen met maar één lijn.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:31

Blijheid schreef:
Helemaal gelijk ga je het niet krijgen denk ik. Wat ik het beste vind werken is de longeerlijn om de binnenste bitring heen slaan, en dan vast klikken aan de buitenste.

Zo doe ik het ook. Helemaal gelijk krijg je het nooit, omdat het nu eenmaal een enkele lijn is waar je mee werkt.

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 15:33

@Blijheid
Dat is wel slim bedacht ja, zal de druk wel een stuk gelijker maken.
Kaptoom was ik helemaal vergeten, dat is ook nog een optie!
@Kiichi
Dat kan ook ja!
@Rije @kleinvosje
Dubbele lijnen werken ook gewoon beter, dat vind ik ook meer ''echt'' longeren omdat je naar mijn idee meer oefeningen kan doen met stelling enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:30

Ik doe altijd achter de oren langs.

Dus door de binnenste heen, Achter de oren en vast klikken aan de buitenste. Daarbij heb ik ook nooit echt druk op de longeerlijn. Maar dit vind ik de fijnste manier.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:33

Achter de oren langs heb je kans dat je paard je hoofd gaat kantelen. als dat er eenmaal in zit krijg je dat er niet meer uit.

Kaptoom lijkt mij ideeaal. al zijn ze wel erg prijzig -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:37

pluisje88 schreef:
Achter de oren langs heb je kans dat je paard je hoofd gaat kantelen. als dat er eenmaal in zit krijg je dat er niet meer uit.

Waarom zouden ze hun hoofd dan wel kantelen en niet wanneer je ze door de bitringen heen haalt?

Kaptoom vind ik verschrikkelijk. Ze zijn lomp, zwaar, ze schuiven en je kunt het paard niet bijzetten (En ik had een zo'n branderup kaptoom)

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 16:39

pluisje88 schreef:

http://www.agradi.nl/pfiff-kaptoom-nylo ... rt-cob.htm
Deze is niet zo duur, maar dat komt waarschijnlijk omdat ie niet van leer is.
2e handsje is goedkoper :)

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 16:42

Eigenlijk ben ik niet zo'n fan van kaptoom, lijkt mij ook dat een paard hem veel meer ziet, lijkt mij irritant.
Nogsteeds denk ik dat de druk niet helemaal gelijk is, ook met de kaptoom word hij naar binnen getrokken, druk op de buitenkant. Beetje hetzelfde effect als een halster, ookal gebruik je de middelste ring.

Laten we het er maar op houden dat dubbele longe de beste manier is voor gelijke druk,
ik vind de enkele longeerlijn het fijnste te gebruiken als wandellijn :D

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:44

Wat ik zelf altijd doe om er voor te zorgen dat er te niet te veel druk komt aan één zijde, is dat ik de longeerlijn aan de bitring en de kinriem bevestig. Op deze manier fixeer de longeerlijn en het bit, zodat je het bit niet door de mond trekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:44

Ik doe ook altijd door de binnenste bitring heen, over de nek, aan de andere bitring vast. Vind ik een fijne manier van longeren en heb nog nooit meegemaakt dat een paard zijn hoofd er door ging kantelen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:47

bij het longeren bijzetten met touwtjes en de lijn door de bitring heen naar de singel om extra stelling te kunnen vragen

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:05

Ik doe de lijn door de bitring en dan onder de neusriem door, en dan de
musketon terug aan de lijn klikken
(Bij gebruik van een lage neusriem kun je ook de lijn aan het bit
en dan tegelijk aan het ringetje van de neusriem klikken)

Over het hoofd vind ik zelf geen succes, door de kans op hoofd kantelen
en de kans dat het paard een ruk in zijn mond krijgt als hij er van tussen gaat
of zijn hoofd omhoog gooit

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:07

Ik klik de longeerlijn meestal aan het ringetje van de aansnoerneusriem (rode rondje foto), dan heb je geen druk op het bit maar kan je wel heel makkelijk stelling vragen

Afbeelding

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 18:22

Dat is ook een idee!
Bedankt voor alle antwoorden, ik weet genoeg :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:37

Ik gebruik zelf een slipketting van een hond.

Afbeelding

De ring van de slipketting gaat aan de lijn, dan door de bitring, opnieuw door de lijn, door de andere bitring en dan de ring aan de andere kant van de slipketting weer aan de lijn.

Het is het verbeterde bitstukje. Een bitstukje legt namelijk bij druk op de lijn de druk op de buitenste bitring en zegt dus juist dat het paard naar buiten moet terwijl het paard naar binnen moet bij druk op de lijn. Zoals ik hem heb, komt de druk altijd evenveel op de binnenbitring als de buitenbitring. En kan je het paard zonder om te gespen laten omkeren (naar binnen toe).

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 19:07

Dat is wel heel handig! Denk ook dat het werkt ja.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:29

Mizora schreef:
Ik gebruik zelf een slipketting van een hond.

[ Afbeelding ]

De ring van de slipketting gaat aan de lijn, dan door de bitring, opnieuw door de lijn, door de andere bitring en dan de ring aan de andere kant van de slipketting weer aan de lijn.

Het is het verbeterde bitstukje. Een bitstukje legt namelijk bij druk op de lijn de druk op de buitenste bitring en zegt dus juist dat het paard naar buiten moet terwijl het paard naar binnen moet bij druk op de lijn. Zoals ik hem heb, komt de druk altijd evenveel op de binnenbitring als de buitenbitring. En kan je het paard zonder om te gespen laten omkeren (naar binnen toe).

Lijkt me best handig dit. alleen snap je beschrijving niet helemaal hoe je hem vastmaakt :o

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:36

Kaptoom is fijn! enne, die hoeven zeker niet lomp te zijn... Voorbeeld:
[urlhttp://www.klassiekeruiter.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage_new&product_id=516&category_id=35&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26][/url]
En verschuift echt niet hoor :)

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:41

Ik doe de lijn door het bit en de neusriem. Ik heb nooit druk op de lijn maar als ze dan eens uitschiet heb ik haar niet bij het bit vast maar bij de neusriem. Toch kan je wel wat contact nemen op het bit. Dat is wel fijn.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:44

Ik haal mijn longeerlijn door de binnenste bitring heen, naar de buitenzijde van de longeersingel aan een ringetje. Zo kun je mooi stelling vragen en daarbij de buitenschouder begrenzen.

Is de druk ook wel ongelijk maar heb je wel controle waar het lichaam heen gaat met een enkele lijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:50

Ik gebruik een menleidsel om te longeren, waardoor ik daar een gesp heb met een grote lus. Maar je kan ook een los stukje touw nemen, bijv. 3 strotouwtjes door elkaar of touwhalstertouw (minimaal 6mm) en daar een extra touwtje van maken om aan je haak te doen. Het gaat erom dat de ketting vrij moet schuiven waar je hem in het midden vast hebt. Dit is namelijk waarom hij op beide bitringen inwerkt.

Kijken of ik het duidelijker uitgelegd krijg.

Afbeelding

Links is hoe ik hem doe en hoe je met een langer touwtje het kan doen met een gewone longeerlijn. Rechts is hoe je het met een klein lusje doet. Dan is enkel dat groene een extra lusje (waar de ketting de ruimte heeft om door te schuiven) en is dat rode ding een wat uit elkaar getrokken musketonhaak.

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 19:07

Hoe handig Paint wel niet kan zijn. Verduidelijkt een hoop!
Ik denk dat ik het voortaan ook zo doe.