Wel of geen hoefschoenen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Liamssfork

Wel of geen hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 13:39

Hoi allemaal,
Hierbij even een vraag.. Mijn paard heeft door de mok heel erg staan stampen in zijn stal waardoor zijn achterste hoeven helemaal af zijn gesleten. We hebben er nu een potstal van gemaakt en dit werkt goed! Ook probeer ik hem als we buiten lopen/rijden zo vaak mogelijk in de berm te laten lopen (helaas niet zo veel meer, overal zijn keien neer gegooid) en natuurlijk vooral niet op het asfalt (als hij ontspant vergeet hij z'n achterbeentjes nog wel eens :+ ). Een tijd lang ging het wel aangezien hij niet meer op het beton kon stampen maar er is toch een scheur in zijn hoef gekomen! Meteen de hoefsmid erbij gehaald en toen had hij ineens een ieniemienie hoefje. Erg schrikken! Die donkere rand aan de onderkant van zijn hoef (geen idee hoe dat heet) zit er nog wel maar hij moet natuurlijk zeker niet verder gaan want dan komt hij veeeelste dicht bij z'n hoefbeen en dat moeten we niet hebben!!!
Nu heb ik het één en ander gezien/gehoord/gelezen over hoefschoenen maar de één is er hartstikke blij mee en de andere vervloekt die dingen.
Wat vinden jullie hier nou van? En zou het eventueel helpen bij mijn paardje? Zijn hoeven staan vrij laag dus ben vrij angstig dat dit gaat snijden en die dingen zijn best prijzig.. Is het het risico waard? Krijg je gauw problemen als de hoeven gaan groeien? Ze groeien dan wel niet zo snel maar toch.. Welke zouden jullie aanraden stel dat ik ze zou willen aanschaffen.
Ze zouden uiteraard alleen om gaan als we naar buiten gaan want op het terrein zijn ze niet meer nodig.
Ik ben nog niet van plan om ze aan te schaffen maar ben er gewoon erg benieuwd naar! Krijg het een beetje benauwd van die hoeven van hem namelijk :p

Alvast bedankt!

capopjekop

Re: Wel of geen hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:42

Vraag eerst je smid eens om advies, die kent je paard en zijn situatie. Ga ook eens na waarom de hoeven niet zo hard groeien? Wellicht kun je nog wat aanpassen in je manier van je paard verzorgen waardoor de hoef wel normaal groeit.

Ik neem aan dat je hoefschoenen wil om op straat te rijden en niet om in de stal en op de wei te gebruiken? Dat lijkt me een prima idee.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 13:46

Ik heb het een keer aan hem gevraagd.. Hij zei dat ik het zou kunnen proberen maar dat zijn hoeven wel erg laag stonden en dat hij er niet zo'n goede ervaring mee heeft gehad. Fijn om te weten natuurlijk! Maar hoor het graag van nog iets meer mensen waarom ik het wel of niet zou moeten doen :)
Verder krijgt hij brokken met extra biotine zodat ze iets harder worden en dit werkt ook wel goed! Zijn hoeven groeien trouwens niet mega langzaam hoor.. Maar ook niet als kool :P
Ik wil ze inderdaad puur voor buiten, binnen is het gelukkig niet nodig door de potstal.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 23:03

Niemand meer?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:06

Ik zou niet voor hoefschoenen gaan maar eerder voor een ijzer. Niet ieder paard is geschikt voor hoefschoenen. Paard veel in beweging houden helpt de bevordering van de hoefgroei.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:09

Ik gebruik renegade hoefschoenen en ben hier tevreden over. Ze blijven goed zitten en zijn gemakkelijk aan te doen. Moet wel zeggen dat wanneer je paard een gekke sprong maakt je er wel eens een verliest. Mijn paard liep er zo op weg.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 23:11

Cassidy schreef:
Ik zou niet voor hoefschoenen gaan maar eerder voor een ijzer. Niet ieder paard is geschikt voor hoefschoenen. Paard veel in beweging houden helpt de bevordering van de hoefgroei.

Bedankt voor de tip! Mijn smid zei dat in dit geval ijzers niet zo handig waren en ben er zelf ook geen grote fan maar ik zal er eens over denken.
Helaas is het land nog te nat anders had hij er al weer lekker opgestaan :(

@Karoune bedankt voor de reactie! Waarom loopt jouw paard op hoefschoenen?

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:15

Ik kreeg bij de aanschaf van mijn paard op maat gemaakte hoefschoenen mee .. maar ik heb ze nog nooit om zijn hoeven heen gekregen.
En inderdaad, het kan veel problemen geven.

volgens mij zijn er in de endurance best veel mensen die hoefschoenen gebruiken, omdat ze precies hetzelfde nut hebben als ijzers :)

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 23:18

Ja daar ben ik dus erg bang voor.. Dat zijn benen straks helemaal open liggen :s.. Of dat ze niet meer goed zitten als zijn hoeven groeien.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:44

Hij loopt op hoefschoenen omdat hij nog jong is en nog niet zoveel onder het zadel. Ik maak wel al buitenritten en de grond bij ons is te slecht (veel steentjes) om zonder bescherming te lopen. Ik wou er niet gelijk ijzers onder slaan.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:51

Ik heb meerdere paarden die ik op slecht terrein met hoefschoenen rijd, ik heb ook verschillende merken. Het is afhankelijk van de vorm van de hoeven en je doel welke hoefschoenen geschikt zijn voor je paard. En dan heb je natuurlijk nog verschillen in prijs, materiaal en manier van aandoen. De ene hoefschoen is wat felxibeler qua maatvoerig dan de andere.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 23:13

Bedankt voor het meedenken en de info! Heb besloten om het toch maar niet te doen. Vind het te veel geld om maar even uit te proberen en wil geen goedkope rotzooi aanschaffen. Ook gaat het nu prima er is zelfs al weer een stukje aangegroeid! Dus als we zo doorgaan moet het goedkomen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:10

Ik heb al mijn paarden tot nu toe op hoefschoenen gereden en ze lopen er zeker niet minder om. Zonder schoenen lopen ze wel minder :D
Momenteel heb ik alleen Easy Boots (Glove). Het is even wennen met aan doen. Je hoeft niet bang te zijn voor schuren omdat ze achter mooi laag zijn.
Enige 'nadeel' is dat je de hoeven af en toe even moet vijlen anders passen de schoenen na 8 weken niet lekker meer, maar als die toch al langzaam groeien heb je dat probleem ook niet :D

Wouter_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:23

Een vriendin van me heeft haar paard ook hoefschoenen gekocht.
Omdat hij ook een sukkeltje is met zijn hoeven, nu heeft zij wel eerst van haar hoefsmid zulke schoenen mogen 'lenen'. Ik weet niet of jou smid er heeft of iemand waarbij je ze eens even kan testen

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 12:01

Om even terug te komen op de groei van zijn hoeven.. Ik denk dat ik MSM zwavel bij ga voeren. Geeft het hoorn net een extra boost want ik kan de laatste tijd niet meer ontspannen omdat ik constant bang ben dat het niet meer goed gaat komen met die hoef. (zal eventueel vandaag even een foto posten)
Hoefschoenen vind ik voor nu gewoon te veel geld om even uit te proberen, zijn hoeven staan ook zo laag dat ik er bijna zeker van ben dat dit gaat schuren.

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:50

Een beetje late reactie, maar laatst zag ik deze:

http://www.agradi.nl/easycare-easyboot- ... -perst.htm

Ze lijken me erg fijn omdat het aan de achterkant laag uitgesneden is, ze vallen niet uit dankzij het klittenband, en ze zullen altijd passen; of de hoefsmid gisteren of 8 weken geleden is geweest maakt minder uit dan bij andere schoenen (omdat de schoen niet om de hoef klemt)..
ik vraag me wel af of de prijs per stuk of per 4 is .. per 4 lijkt me logisch maar misschien heb ik dat mis?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:54

Ik heb ook hele goede ervaringen met de Renegades, maar dat is geen goedkope aanschaf. Zeker niet voor vier hoeven. Voor rondom was ik ongeveer € 400 kwijt (op termijn overigens wel goedkoper dan ijzers).

Iets wat je voor tijdelijk ook nog goed kan overwegen zijn plakijzers. Deze bijvoorbeeld.. Dan valt de eenmalige aanschaf nog erg mee. En dan hoef je de hoeven niet te nagelen en heb je wel de voordelen van kunststof en bescherming van de hoeven. Er zijn een aantal mensen die hier ook succesvol in de Endurance mee hebben gereden afgelopen jaar.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:02

Francii schreef:
Een beetje late reactie, maar laatst zag ik deze:

http://www.agradi.nl/easycare-easyboot- ... -perst.htm

Ze lijken me erg fijn omdat het aan de achterkant laag uitgesneden is, ze vallen niet uit dankzij het klittenband, en ze zullen altijd passen; of de hoefsmid gisteren of 8 weken geleden is geweest maakt minder uit dan bij andere schoenen (omdat de schoen niet om de hoef klemt)..
ik vraag me wel af of de prijs per stuk of per 4 is .. per 4 lijkt me logisch maar misschien heb ik dat mis?

Bij de Gloves is de pasvorm juist belangrijk omdat er geen verstelbare sluiting aan zit, deze schoen moet juist mooi aansluiten en de gaither houd de schoen wel op zijn plek, maar een te grote schoen (omdat de smid net geweest is bijv) verlies je omdat deze gaat draaien en bewegen en als de hoef te lang is geworden omdat de smid nodig moet komen dan zal je de schoen niet aankrijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:25

ik heb al jaren Easyboot Gloves bij mijn paarden en ze moeten idd goed passen; bij te groot gaan ze uit (vaak in galop) en bij te klein krijg je ze gewoon niet aan. ook is het handig als je de hoeven met een vijl een beetje op dezelfde maat kunt houden.
Groot voordeel van deze schoen is dat ze absoluut NIET schuren idd omdat ze zo laag zijn van achteren. En mijn paard staat bijzonder laag.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:31

Onze hoefsmid raad ze niet aan, hij zegt je koopt ze zodat ze passen maar als je hoeven of net gedaan zijn of ze zijn weer nodig passen ze weer niet goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:37

vandaar dat je zelf met een vijl een heel eind komt. :D

hiervoor heb ik old mac's gehad, die pasten wel altijd, maar die schuurden ook in de kootholtes. ook al is dat simpel op te lossen met een 'sokje' . ze gingen ook wel makkelijker aan en uit.

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:55

Ik gebruik ze eigenlijk altijd voor de voorhoeven en bevalt mij uitstekend.
En als de hoeven te lang worden tijdje geen schoenen aan en of de vijl.
Ik heb cavallo's met klitteband en blijven perfect zitten. Ook in de modder blijven de schoenen zitten en zelfs hebben we er wel eens mee gesprongen al ging dit per ongelijk omdat we niet aan de schoenen hadden gedacht.