"engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jeaninedow

"engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 23:07

Hoi iedereen,

Ik heb onderstaand zadel (Zaldi Record) en vraag me af of ik hiermee mag starten in de B dressuur. Ben er al onofficieel mee gestart en heb te horen gekregen dat ik er waarschijnlijk officieel niet mee mocht starten. Heb ook al een "echt" dressuurzadel, maar deze zit zoveel fijner ! :j

Afbeelding

Nies_

Re: "engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:09

Ik zou zeggen dat het een engels zadel zonder zweetbladen is, of niet? Anders even een mailtje naar de KNHS?

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:10

Het paard dient te zijn opgetoomd met een goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend Engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel, hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan. Het zadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt.

Vanuit het reglement overgenomen

Volgens de bokt wiki is een engels zadel, spring-dressuur of veelzijdigheid. op basis daarvan denk ik dat deze niet mag, maar anders ff een foto naar de knhs sturen en als zij zeggen dat het mag, dit uitprinten en bij je proevenboekje bijsluiten voor als een jury het niet toestaat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:36

Ik zou zeggen van niet, is een endurance zadel. Ik geloof meteen dat het heerlijk zit. Maar de toevoeging "of hierop lijkend" brengt me dan weer aan het twijfelen.

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 19:59

Hij lijkt er namelijk wel een stuk meer op dan westernzadels etc. Ik zal de KNHS eens een mailtje sturen, bedankt !

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 08:51

Ik denk dat het ontbreken van een zweetblad je wel eens de das om zou kunnen doen... het zadel zelf daar is natuurlijk niks mis mee, maar die flap rond de singelstoten geeft eerder het aanzicht van fenders (die niet toegestaan zijn) dan dat van een zweetblad (die er wel echt bij hoort).

Dus ik denk dat het een "nee" wordt eigenlijk.

Als je nu een zweetblad-vormig stuk leer er aan zou maken in plaats van dat fender-vormige stuk leer dat er nu aan zit, dan zouden ze niet mogen zeuren vind ik :P