Wat gebruik jij met longeren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_14

Wat gebruik jij met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 19:21

Geen idee of dit hier goed staat :o

Maar ik vroeg me af waar jullie je pony mee longeren (met een longeerlijn is logisch natuurlijk). Ik merk namelijk zelf dat mn pony helemaal niet oplet tijdens het longeren en ook eigenlijk helemaal niet hoeft te 'werken'. Het is een 4 jarige haflinger. Heb al wat op stal gevraagd en de ene zegt een pessoa, de ander met bijzetteugel en zo heb ik al heel wat dingen gehoort.

Ik longeer niet heel veel (1 keer per week ongeveer). Doe het nu gewoon met hoofdstel en longeerlijn.
Zouden jullie ook willen aangeven waarom jullie iets gebruiken tijdens het longeren?

Alvast bedankt!!! En sorry als het een beetje onduidelijk uitgelegd staat _/-\o_

Gini

Re: Wat gebruik jij met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:23

Dubbele lijnen.
Je behoudt zelf het gevoel met de mond en dat is voor mij het allerbelangrijkste. Met hulpteugels gaat mijn paard gewoon in het houdinkje lopen dat de hulpteugel beveelt, maar echt werken doet ze dan ook niet.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:23

Ik heb áltijd een zweep. Niet om te meppen maar omdat ik hier mee samen met mijn stem alles kan duidelijk maken wat ik wil.
Daarnaast de ene keer een singel, andere keer met zadel, pessoa, dubbele lijnen. Noem het maar op...
Bijzet als in touwtjes gebruik ik eigenlijk nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:24

Een longeerzweep, mijn stem, geen lijn.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:24

Ik gebruik altijd een stootteugel omdat mijn paarden daar het lekkerst (laag en rond) mee lopen, en het is makkelijker vastmaken als ene slofteugel haha :)

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 19:28

Bedankt! Gebruik zelf meestal ook een zweep alleen is ze hier nogal angstig voor (heb haar pas net) heb zelf nog nooit iets met dubbele lijnen gedaan dus zou niet weten hoe dat moet :) ga maar eventje googlen :)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:37

Aangezien ik longeercirkel heb, werk ik zonder longeertouw. Ik raak altijd in de knoop met het touw haha
Ik gebruik longeerzweep en longeerhulp of pessoa. Ik zweer bij de longeerhulp (aan halster, zo minst dwingend mogelijk) mijn paard heeft er op zeer korte tijd enorm veel bespiering bijgekregen. Wel eerst rustig kijken hoe je paard er op reageert, is trouwens met pessoa ook.

Ik longeer ongeveer 3x/week. Longeren=werken en dus zet ik hem ook aan het werk. Na 30min is hij dan ook doodmoe. Dit doe ik door heel veel schakelen in tempo en in gangen. Dit door lichaamsbeweging en stem. Longeerzweep gebruik ik enkel voor corrigeren of mijn stem/lichaamshulp te versterken.

Bv: 2 rondjes stap - 1 rondje arbeidsdraf - enkele passen verlengde draf - enkele passen arbeidsdraf - enkele passen zeer kleine draf (bijna stappen) - rondje verlengde draf - rondje arbeidsdraf - verlengen - 2 rondjes stappen - verlengde draf - galop - arbeidsdraf - zeer kleine draf - stappen - ...
Ik wissel dus enorm af, hij doet nooit meer dan 3 rondjes hetzelfde. Natuurlijk beide kanten. Momenteel doe ik de overgangen gelijkmatig. Ik leer hem nu ook directe overgangen dus geen tussenpassen. Hiermee versterkt hij zijn achterhand enorm :) Resultaat is echt super!

Xoxololxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:38

Ik doe het altijd met mn longeersingel en dan doe ik het alsvolgt ; ik maak mn teugels los en maak ze vast aan de onderste ringen van mn singel, ik doe de longeerlijn door het bit aan Een andere ring. Dit werk super goed! Als je geen longeersingel hebt kan je ook de teugels vastmaken aan de singel van je zadel en de longeerlijn aan de singelsstoten. :) hier is een foto, ( ik weet niet of je het kan zien het is via twitter )https://mobile.twitter.com/compose/tweet

xAnneleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:42

ik longeer meestal met dubbele lijk en met een rek die niet strak staat alleen als hij zijn hoofd omhoog gooit

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 19:46

Passcalle11 schreef:
Ik doe het altijd met mn longeersingel en dan doe ik het alsvolgt ; ik maak mn teugels los en maak ze vast aan de onderste ringen van mn singel, ik doe de longeerlijn door het bit aan Een andere ring. Dit werk super goed! Als je geen longeersingel hebt kan je ook de teugels vastmaken aan de singel van je zadel en de longeerlijn aan de singelsstoten. :) hier is een foto, ( ik weet niet of je het kan zien het is via twitter )https://mobile.twitter.com/compose/tweet

Sorry kan de link niet zien...

crazygirl1 schreef:
Aangezien ik longeercirkel heb, werk ik zonder longeertouw. Ik raak altijd in de knoop met het touw haha
Ik gebruik longeerzweep en longeerhulp of pessoa. Ik zweer bij de longeerhulp (aan halster, zo minst dwingend mogelijk) mijn paard heeft er op zeer korte tijd enorm veel bespiering bijgekregen. Wel eerst rustig kijken hoe je paard er op reageert, is trouwens met pessoa ook.

Ik longeer ongeveer 3x/week. Longeren=werken en dus zet ik hem ook aan het werk. Na 30min is hij dan ook doodmoe. Dit doe ik door heel veel schakelen in tempo en in gangen. Dit door lichaamsbeweging en stem. Longeerzweep gebruik ik enkel voor corrigeren of mijn stem/lichaamshulp te versterken.

Bv: 2 rondjes stap - 1 rondje arbeidsdraf - enkele passen verlengde draf - enkele passen arbeidsdraf - enkele passen zeer kleine draf (bijna stappen) - rondje verlengde draf - rondje arbeidsdraf - verlengen - 2 rondjes stappen - verlengde draf - galop - arbeidsdraf - zeer kleine draf - stappen - ...
Ik wissel dus enorm af, hij doet nooit meer dan 3 rondjes hetzelfde. Natuurlijk beide kanten. Momenteel doe ik de overgangen gelijkmatig. Ik leer hem nu ook directe overgangen dus geen tussenpassen. Hiermee versterkt hij zijn achterhand enorm :) Resultaat is echt super!

Kan ik de longeerhulp ook gebruiken met een touwhalster want mijn halster schuift erg snel over haar hoofd heen tijdens het longeren. (is halster met bont).

Xoxololxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:58

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:00

soms doe ik zonder lijn, echt alleen ronsturen en remmen met mijn lichaamsbeweging. en soms ook met halster, touw en zweep. en soms ook met band en dan de hulpteugel erbij ..

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:03

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om het zonder lijn te doen omdat er meestal andere in de bak rijden/longeren.

Passcalle11 hij zegt nu inhoud niet gevonden... Sorry...

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:03

hoofdstel, longeerhulp. handschoenen en een dressuurzweep en een longeerlijn ;)

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:04

Soms als ik mijn paard alleen wat beweging wil geven longeer ik wel eens alleen met longeerlijn. Vaak longeer ik met de pessoa of ik wissel het af met de longeerhulp.

Ik vind mijn paard heel fijn met de longeerhulp. Deze gebruik ik dus meestal.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:04

Soms als ik mijn paard alleen wat beweging wil geven longeer ik wel eens alleen met longeerlijn. Vaak longeer ik met de pessoa of ik wissel het af met de longeerhulp.

Ik vind mijn paard heel fijn met de longeerhulp. Deze gebruik ik dus meestal.

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:05

Bedankt! Hebben jullie er geen last van dat het paard meer op de voorhand gaat lopen door de longeerhulp? (Heb er zelf geen ervaring mee maar lees dat net)

m0niekkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:06

Dubbele lijnen of longeerhulp

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:07

Hoofdstel om, longeersingel om, beenbeschermers om, touwtje van longeersingel naar bit en terug naar de longeersingel, lint om de halve bak af te zetten (of als ik lui ben in de hele bak...), zweep erbij en lopen maar :)
Ik gebruik geen longeerlijn omdat ik die niet goed vast kan houden. Bovendien loopt die van mij zonder lijn veel fijner.

YelaBrenda11

halstertje,balkjes en longeerlijn (:

Monchou

Dubbele lijnen in combinatie met een longeerhulp of een pessoa.

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:10

Bedankt!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:13

ik gebruik alleen een halster :) af en toe de longeerlijn, maar meestal gwn halster en dressuurzweep (mijn paard flipt als ik een zweep langer als een dressuurzweep gebruik)

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:17

Ik longeer met meestal met touwtjes en een band achter de kont. En af en toe longeer ik alleen met elastiek. Verder heb ik altijd een longeerzweep bij me voor de zekerheid. En natuurlijk peesbeschermers, strijklappen, hoofdstel, longeersingel en longeerlijn.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:21

Kaptoom/touwhalster, lange leadrope en menzweepje. Vaak nog balken op de grond.