Welk zadel kiezen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xshansb

Welk zadel kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 11:01

Hoihoi,

Ik ben op zoek naar een nieuw zadel voor mijn 12-jarige merrie,
Momenteel heb ik een hulsebos zadel waarvan de boom al verbreed is, maar ik vind hem nogsteeds vrij strak bij de schouders.
Hulsebos is binnen 8 maanden 3 keer langs geweest en nogsteeds ligt hij niet goed, vandaar mijn keuze.

Nu zit ik zelf te kijken naar :
- custom
- euroriding (diamant of titan 2)
- anatomica

Ik zou graag jullie meningen over deze zadels willen weten zodat ik mij verder kan orienteren.
Mochten jullie nog tips hebben over andere merken is dat natuurlijk ook welkom!
Het belang van mijn paard staat wel voorop, deze heeft een vrij hoge schoft, dus misschien dat dit ook nog meegenomen kan worden.

Groetjes Shanna ☺️
Laatst bijgewerkt door xshansb op 06-01-14 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

GJ9

Re: Welk zadel kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:05

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 11:10

Heb even gekeken, en bedankt voor de tip! Dat wat ik las over de personal lijkt me ook wel wat!

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:14

Ik heb zelf de anatomica octant sinds juni 2013, en ik wil nooit meer anders. Mooie diepe zit, ik hou er namelijk wel van om wat opgesloten te zitten. Paard heeft veel bewegingsvrijheid met dit zadel.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:25

Ik heb een KM Worldriding deluxe gehad. Erg fijn zadel maar wel met heel gedwongen zit. Nu heb ik een Ideal Equistrian Vivian. Ik vind het een erg fijn zadel, paard heeft hierin meer bewegingsvrijheid en is wat minder gedwongen zodat ik zelf minder rugklachten heb.

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 21:58

[*]
Laatst bijgewerkt door xshansb op 07-01-14 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 22:00

marjan19 schreef:
Ik heb zelf de anatomica octant sinds juni 2013, en ik wil nooit meer anders. Mooie diepe zit, ik hou er namelijk wel van om wat opgesloten te zitten. Paard heeft veel bewegingsvrijheid met dit zadel.

@marjan19,
Mijn keuze begint toch ook wel uit te gaan naar een anatomica. Mag ik vragen waar jij deze hebt laten aanmeten

Groetjes

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:01

Ik heb hem aan laten meten door Corrie van Amsterdam.. Zij woont in jipsing Bourtange, maar komt ook op locatie. Ik weet niet waar jij woont, en ook niet hoe ver zij NL in gaat.. Als je op haar naam googled kom je wel op haar website!

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 22:02

Mijn paard staat in Aalsmeer (schiphol)..
Oke dankje! Ik ga even google

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:09

Dat is wel een eind vanaf oost Groningen, maar je kunt altijd eens contact opnemen, en anders zijn er ongetwijfeld dichterbij wel adresjes die ze verkopen.. Drunens ruiterhuis heeft ze ook als ik het goed heb!

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 22:11

Ja daar zat ik ookal aan te denken, zij zijn importeur, maar zitten wel in brabant. Weet je toevallig of zij ook op locatie komen?

☺️

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:44

Als je Nijkerk niet te ver rijden vindt...

Daar zit Country Mill, een zeer kundige zadelmaker die meerdere van de door jou genoemde merken kan leveren (Custom en Anatomica, en het zadel dat ik je aanraadt, Tribal, ook).
Zo kan je de merken met elkaar vergelijken en kijken wat bij jou en je paard past.

http://www.countrymill.nl/algemeen/dressuurzadels.html

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:52

Ik rij nu ook met Hulsebos en vind t erg lekker zitten maar belangrijker vind ik idd dat ie goed zit bij m'n paard... Hij is 5 en verandert nog steeds in een jaar tijd ook gegroeid... Dus ben mij rustig ook aan het oriënteren heb in 12 maanden 2 x Hulsebos erbij gehad en rij nu met bontje omdat ik mijne juist nu te breed vind worden (m'n paard groeit nog steeds)
Boom is ook aangepast maar al dat gesleutel moet ook s ophouden! (Wat een geld gaat daar overigens in zitten) ik spiek even mee op deze topic!
Is er trouwens een budget wat je er voor over hebt?
Laatst bijgewerkt door DBiancaL op 07-01-14 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:54

Ik zou voor Euroriding gaan!! Mijn eerste ponytje had ook zoon zadel. Blijft chique en een goede kwaliteit!! Het enige nadeel was, dat het zadel best duur was. Ik weet ook niet wat jou budget is natuurlijk.

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 07:29

Budget euroriding/anatomica/custom is oke zegmaar. Maar niet boven de 3000 het liefst..

Naar nijkerk toe wordt een beetje een probleem aangezien ik zelf geen trailer heb.
Ik zat zelf te denken aan drunens ruiterhuis omdat zij ook meerdere merken leveren.
Custom lees ik eigenlijk de laatste periode niet meer zulke goede dingen over, zij schijnen veel verkeerd te leveren en te meten.. Zonde

Groetjes!

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 08:29

Fugers Ruitersport BV.
Torenstraat 8
3764 CM Soest
Tel. 035 6012342
Internet: www.fugersruitersport.nl

Ik heb het even opgezocht, en ik denk dat dit de beste optie is voor jou. Deze is het dichtste bij. Op www.anatomica.nl kun je dit vinden. Je kan altijd even bellen en vragen of zij op locatie komen!

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 08:30

Oh top!! Dankjewel! Zal ze vanmiddag even bellen

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 08:30

Ik lees net op hun site dat ze wel op locatie komen!

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:03

Je hebt best een flink budget! Dus dat moet dan wel lukken...
Maar niet tevreden met Hulsebos?

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 16:08

Heb drunens ruiterhuis gebeld, zij komen volgende week. Heb voor hun gekozen omdat zij als op locatie komend bedrijf de meeste merken hebben waarin ik geintresseerd ben.
Het liefst ga ik toch nog voor de anatomica, ook nog vrij 'goedkoop' , gewoon een gemiddelde prijs!

Het is niet dat ik ontevreden ben met hulsebos, maar het ligt niet goed op mijn paard (heb het erbij gekregen), de boom is nu al verbreed en daarna nog opgevuld, in het eerste halfjaar dat ik haar had, en net voor ik haar kocht was hulsebos daar ook nog geweest.
Bovendien wil ik gewoon een zadel dat goed ligt op mijn paard om problemen te voorkomen.

Haha ja dat klopt, maar aangezien ik zelf stangen in mijn rug heb (scoliose) en dus een tikje scheef zit nog, is het voor mij prettig een zacht en beetje gesloten zadel te hebben van toch goede kwaliteit. Daarom is er wat meer geld gereserveerd.
Wat natuurlijk absoluut niet op hoeft hoor!

xsophiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:08

Euroriding zadels <3 <3

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:13

Controleer de anatomica heel goed op scheefheid. Ik ben na veel zadelleed er achter gekomen dat mijn Anatomica schots en scheef was.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:27

lucifertje schreef:
Controleer de anatomica heel goed op scheefheid. Ik ben na veel zadelleed er achter gekomen dat mijn Anatomica schots en scheef was.

Ben ik het mee eens. Anatomica is superfijn, maar wordt snel scheef. Ondanks dat het dan aan ruiter of paard ligt, moet het niet kunnen. Ik ben er ook pas na een paar jaar achtergekomen.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:32

Dat is de eerste keer dat ik dit hoor. Heb net ook even op internet gezocht en nergens een ervaring gelezen dat een Anatomica scheef was. Heb mijn zadel nog geen jaar, en is niet scheef. Laat hem regelmatig controleren ook. Toen ik voor een nieuw zadel aan het kijken was heb ik ook zelf wat onderzoek gedaan natuurlijk, omdat ik dat geld niet uit wou geven aan een zadel wat achteraf niet goed blijkt. Toen ook niks dan positiefs tegen gekomen, anders had ik hem natuurlijk niet gekocht...

Hoe oud zijn jullie Anatomica's?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:39

F.ugers zou ik absoluut niet doen!

Ontzettend goede winkel en heel vriendelijke mensen. Ze verkopen ook 2de hands en nieuwe zadels, maar het is en blijft een winkel dus ze willen verkopen.
Ik heb zelf de ervaring (en ook van anderen) dat ze zadels bijna altijd wel goed vinden passen.