singel lengte bepalen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Klasien

singel lengte bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 13:59

Hoe bepaal je welke singel lengte je nodig hebt?

Ik heb voor mijn haflinger 55cm, maar een poosje geleden kreeg ze schuurplekjes van de singel. Andere singel er om (anatomische van leer, de vorige was rechte van neopreen), en nu heeft een klein wondje.

Gebruik ik een te korte singel?

Joukje_04

Re: singel lengte bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:01

Heb ik ook. De singel is nog een beetje 'stug' en nog niet naar het paard gevormd. Ik gebruik schapenwol ertussen en dat werkt perfect. Geen wondjes meer. :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:04

Volgens mij is 55 cm wel een redelijk gangbare maat voor Haflingers. Ikzelf houd altijd als vuistregel aan dat de singel lang genoeg is als er aan beide zijden van het zadel 3 of 4 gaatjes overblijven. Belangrijk is ook dat de uiteinden van de singel niet in de oksels van je paard prikken. Is ook bij die anatomische singels belangrijk, die uitsparingen die erin zitten zijn voor de voorbenen. Als je dan een te korte singel gebruikt heb je er alsnog niks aan :)

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 17:38

Deze singel is niet stug, hij is heel fijn soepel en zacht.

Tijdens het lopen komt ze blijkbaar met haar elleboog tegen de singel, op de hoogte waar de singelstoot-passanten zitten.

De singel zit aan de ene kant op gat 8 en de andere kant op 7, ik heb dus meer dan genoeg gaten over. Of te veel gaten over?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:47

Het zou zomaar kunnen dat het daardoor komt. Zo'n singel buigt natuurlijk wel een beetje mee maar ik kan me voorstellen dat de gespen wel irriteren. Ik vind persoonlijk dat je inderdaad vrij veel gaatjes over hebt. Nu hoeft dat niet altijd veel uit te maken, maar het kan wel voor schuurplekken zorgen en zeker als de gespen op een oncomfortabele plek zitten is het denk ik een goed idee om uit te kijken naar een iets langere singel. Die neopreen singels kosten gelukkig niet zoveel.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 17:48

Ik heb op de site van ej al een singel gezien die ik even in het echt wil voelen.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:01

Mijn paard had altijd een hekel aan t aansingelen... Heb een nieuwe gekocht, die lekker lang is 115cm. Nu komt de gesp niet meer op haar huid, maar op t zweetblad. Dit gaat super en de singelnijd is nagenoeg verdwenen! Had ik die maar eerder gekocht!! Deze is van een soort rubber, erg zacht en met elastiek. Het aansingelen gaat soepel en relaxed. *\o/* mijn paard is trouwens 1.70

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:09

De gespen moeten ruim boven de elleboog zitten, anders is hij te kort.
Als je paard schuurplekken krijgt kun je misschien beter een singel met elleboog uitsparingen kopen.
Vooral koudbloeden hebben nog wel eens flink wat extra los vel tussen de benen zitten wat kan gaan klemmen.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:12

Ik vind persoonlijk dat je teveel gaten overhebt. Mijn singel redt dat bij lange na niet..
Je moet goed op de gespen letten, die moeten ruim boven de elleboog zitten.
Misschien is een fotootje van je singel handig? (Wel als hij op je paard ligt natuurlijk :Y) )

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 18:37

Testes76, welke singel heb je nu? Mijn singelstoten komen tot net op het zweetblad, daarna is het band. Een lange singel is dus geen optie.

Lumea, de komende dagen komt er even geen zadel op, ze heeft een wondje van de singel.

Sizzle, ze heeft inderdaad los vel achter haar ellebogen. Daar zit het probleem ook, niet zozeer op de elleboog.

Wat een ellende zeg, die singels.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:41

Sinds ik de anatomischr van wintec heb, heeft de mijne geen hekel meer aan het opzadelen, die singel is heerlijk zacht metlucht erin, topsingel en de 100 euro echt waard!

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:22

Ik snap dat er de komende dagen geen zadel opkomt, maar zodra het wondje genezen is en je nog niks hebt gevonden zou het een idee kunnen zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:46

Klasien schreef:
Sizzle, ze heeft inderdaad los vel achter haar ellebogen. Daar zit het probleem ook, niet zozeer op de elleboog.

Wat een ellende zeg, die singels.

Dan is een singel met elleboog uitsparing zeker aan te raden. Daarnaast ook in fases aansingelen, dus niet niet in 1 keer en bij zulke paarden niet het voorbeen naar voren trekken wat sommige mensen doen (weet niet of jij dat ook doet).

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 17:46

Ik heb deze singel gehaald

http://www.ej.nl/products/10000008/1210 ... +BOJON+AIR

Wel weer een 55cm, omdat de uiteinden veel verder door lopen, met als gevolg dat ik met de dekjes in de knoop kom. Ik had mijn oude singel mee genomen.

Nu ben ik druk aan het smeren. Het wondje is dicht, dat wil ik graag zo houden :)

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:18

Er staat op dat de singel soft is: bij de boeren bond gehaald a 19 euro geloof ik :))

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:18

Zal nog eens kijken welk merk er op staat

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 20:24

De singel gaat terug, te lang.