Zit dit bitloze hoofdstel zo goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Zit dit bitloze hoofdstel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 11:59

Ik ben nog steeds aan het puzzelen met mn hoofdstel. Ik heb de neusriem al iets lager gehad, maar daar liep ze niet lekker op, maar ergens heb ik het idee dat hij nu te hoog zit. Ik wil binnenkort gaan kijken voor een hoofdstel met een bredere neusriem, dit is een instap-modelletje om te kijken of het bitloos rijden überhaubt bevalt (en dat doet het wel :) ). Waar ik nu tegenaan loop is dat het bakstuk steeds verschuift naar voren (richting haar oog).

Afbeelding

Afbeelding

en dit gebeurt er dan (was een erg gespannen moment, dus kijk aub niet naar de rest van het plaatje haha)
Afbeelding

Iets klopt er volgens mij niet.. maar wat?

melk123

Re: Zit dit bitloze hoofdstel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:34

Het is een kaakgekruisd hoofdstel klopt? Ik heb gister ook met een kaakgekruist gereden en bij mij schoven de bakstukken ook telkens omhoog naar het oog, en de releas was ook niet zo goed. Je neusriem ligt echt niet te hoog, ik vind hem prachtig liggen. Ik denk dat je heb best een paar andere hoofdstellen kan proberen. Op www.bitloos.nl kun je ze lenen, ik ga zelf een 2 sidepulls lenen en een kingekruist. This denk uitvinden welke optoming het mooist ligt en het best past bij jullie :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:39

Ik denk dat het aan het hoofdstel zelf ligt. Met mijn kaakgekruiste FRA had ik nooit last van opkruipende bakstukken.

Rij inmiddels al heel lang & tevreden kingekruisd.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 15:08

Oke, dat zou wel jammer zijn eigenlijk, dan heb ik dus een waardeloos hoofdstel. Met welke variaties mag straks vanaf 1 april gestart worden bij de KNHS dan? Ik vond kaakgekruisd in eerste instantie wel een optie omdat het wel op een "normaal" hoofdstel lijkt en ze loopt er ook goed op, maar het moet natuurlijk wel goed passen en blijven zitten...

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:12

Een zeer goede optie voor jou zou het Rambo Micklem Multibridle hoofdstel zijn. Even prijzig in aankoop, maar ik wil zowel met bit als bitloos nooit meer wat anders voor alle 3 onze rijpony's. Super fijn hoofdstel. Als je er niet bekend mee bent raad ik je aan het topic hier op bokt even door te lezen en het filmpje op youtube te bekijken. Op de site van Horseware zelf staat ook een uitgebreide uitleg wat de verschillende voordelen van dit hoofdstel zijn. Een nadeel heb ik echter nog niet ontdekt. Op de prijs na dan. Gelukkig worden ze elk jaar iets goedkoper.
Laatst bijgewerkt door Hollyleaves op 05-01-14 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:12

als je hoofdstel zo schuift heb je naar mijn inziens of en niet passende, of gewoon te veel druk :o
als je hard trekt met je binnenkant bijv. en niet begrenst met buiten teugel... zal ook je bit schuiven, dit valt enkel wat minder op...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:25

Ik denk ook eerder dat je teugelvoering wat aandacht nodig heeft. Waarschijnlijk heb je te vaak druk op je binnenteugel zonder aanleuning van de buitenkant. Lees eens een uitleg over teugelhulpen, als je naar binnen stuurt zul je met je buitenhand moeten begeleiden, doe je dat niet, dan trek je het hoofdstel scheef.
Een kaakgekruist is dan ook nog eens behoorlijk stabiel, met een kingekruist zul je dat nog erger hebben waarschijnlijk. Ik denk ook dat dit de reden was dat je paard minder fijn liep als je de neusriem lager doet want dan kun je door de langere bakstukken de neusriem nog schever trekken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 16:03

Dat lijkt me vrij sterk, kan me niet herinneren dat ik de laatste 20 jaar nog een bit door de mond van een paard heb getrokken... Ik heb dit hoofdstel ook een keer gebruikt bij mn andere paard bij een fotomeeting en toen gebeurde precies hetzelfde, en dat was gewoon aan de hand, dus niet ohz.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:38

Ik zeg ook niet dat je geweld gebruikt, maar misschien ondersteunt je buitenhand gewoon niet voldoende zoals ook op de laatste foto te zien lijkt.
Je moet wel heeel flink trekken om een bit door de mond te trekken hoor, je hebt veel minder nodig voor een bitloos hoofdstel. Je hebt een platte hand met spanning in de elleboog op de 2e foto, dus het is sowieso niet slecht om eens kritisch naar je handhouding te kijken voordat je het op je hoofdstel schuift.

Het is ook mogenlijk dat je release niet goed werkt, dan blijft het klemmen en komt het niet goed terug op zijn plek.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:06

Misschien is die site die melk123 hier net neerzette een optie? Zo kun je een aantal hoofdstellen proberen voordat je er eentje definitief aanschaft. Als je echt ten einde raad bent kun je ook altijd een ervaren persoon erbij halen die meekijkt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 20:29

Sizzle, de derde foto was op een moment van spanning zoals ik zei, daar deed ze juist haar hoofd omhoog voor een hele enge wedstrijdbak-kabouter dus een heel beroerd fotomoment maar het ging mij juist om het bakstuk wat daarop heel duidelijk zichtbaar is. Op de tweede foto heb ik mijn hand niet plat en ik heb geen idee waar je daar spanning in mn elleboog ziet? Maar goed, wel bedankt dat je probeert mee te denken in mijn vraag, dat sowieso. Ik ga sowieso nog verder kijken naar een eventueel beter model met ook een iets bredere neusriem, aangezien deze aardig smal is en dat wat minder vriendelijk is. De site van bitloos zat ik al even op te kijken, maar ik wil eerst weten met welke types ik straks gewoon kan starten in de dressuur, voordat ik een verkeerd hoofdstel probeer of aanschaf, anders heb ik er nog niks aan. :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:03

Ik had een FRA Indy kaakgekruisd. Bleef perfect zitten.
Staan wel.foto's in profiel.
Zou als ik weer FRA zou nemen nu die nemen met de rondgenaaide kaakriemen.
Maar ben op de Micklem overgegaan. heb hem nog niet kaakgekruisd geprobeerd overigens.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:11

Sizzle, kingekruisd blijft juist veel stabieler liggen is mijn ervaring. Geen geschuif en gehannes. Wat mij betreft het perfecte bitloze hoofdstel.

Ik had ook de FRA Indy (zie profiel) en die bleef gewoon netjes liggen. Het enige wat ik me kan bedenken bij het hoofdstel van TS is dat mogelijk de neusriem dan niet strak genoeg zit, waardoor het hoofdstel gaat schuiven. En anders zou het mogelijk aan de pasvorm kunnen liggen. Mijn ervaring is in ieder geval dat er bij kaakgekruisd geen "zwevende" bakstukken horen.

Mocht je nog geinteresseerd zijn in een Micklem, ik heb er een te koop die ik niet meer gebruik.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:44

Er zit een belangrijk element in waarom dit hoofdstel niet stabiel zit ;) (is mijn bescheiden mening :o )

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 10:52

Bedankt voor de reacties, maar ik weet eigenlijk nog steeds niet welke types hoofdstellen straks toegestaan zijn door de KNHS.

Cambiar, ik heb geen idee waar je op doelt nu? Mocht je denken te kunnen beoordelen hoe mijn teugelvoering is aan de hand van een foto waarbij ik ernaast sta, 1 schrikmoment en 1 moment waarop er prima gelijkmatige aanleuning is, dan zie ik niet wat er bescheiden noch reëel aan is.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:00

Cambiar schreef:
Er zit een belangrijk element in waarom dit hoofdstel niet stabiel zit ;) (is mijn bescheiden mening :o )

Nou, ik zal het maar vragen dan :O

Vertel het belangrijke element eens.

Want zonder dit element is je bescheiden mening ook niet zoveel waard natuurlijk, aangezien niemand weet wat je nou eigenlijk wilt zeggen :Y)

TS: als er in het reglement niets staat over bitloze optomingen, dan lijkt me alles geoorloofd.
Met springen zie je ook verschillende soorten, van de 'scherpe' hackamore tot de gekruiste versie.

Oh, kijk, is dit iets?
http://www.bitloos.nl/wedstrijden/bitlo ... ?pagina=04

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 11:14

Amaris, super, daar kan ik iets mee bedankt!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:27

Murosch schreef:
Bedankt voor de reacties, maar ik weet eigenlijk nog steeds niet welke types hoofdstellen straks toegestaan zijn door de KNHS.

Cambiar, ik heb geen idee waar je op doelt nu? Mocht je denken te kunnen beoordelen hoe mijn teugelvoering is aan de hand van een foto waarbij ik ernaast sta, 1 schrikmoment en 1 moment waarop er prima gelijkmatige aanleuning is, dan zie ik niet wat er bescheiden noch reëel aan is.

De topic titel geeft toch perfect aan dat dit over dit hoofdstel gaat????? Daar antwoord ik gewoon op, zie het probleem er niet van in!
Uit mijn tekst kun je volgens mij duidelijk afleiden dat ik het over je hoofdstel heb en niet over jou. Wat jij doet is al helemaal niet duidelijk gezien de wazige foto's.
Ik heb mijn antwoord zo beleefd mogelijk geformuleerd, maar gezien de negatieve reactie's erop, was dat nog niet beleefd genoeg blijkbaar. Heb al niet veel zin meer om te antwoorden, die gapende smiley vind ik onrespectvol als ik gewoon wil helpen, dit kwetst gewoon.
Ik ontwerp zelf al jaren bitloze systemen en de constructiefout in het hoofdstel viel me direct op, vreemd dat jullie het niet zien.

Maar goed, op die manier heb ik niet veel zin om antwoord te geven.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:30

Citaat:
Waar ik nu tegenaan loop is dat het bakstuk steeds verschuift naar voren (richting haar oog).

Hierop reageerde ik. Is toch logisch dat dit hoofdstel verschuift, kijk eens goed, dan moet je dat toch zelf ook wel zien?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:30

Cambiar schreef:
Ik ontwerp zelf al jaren bitloze systemen en de constructiefout in het hoofdstel viel me direct op, vreemd dat jullie het niet zien.

Bedoel je het bakstuk wat vast zit aan de kruisbanden? Heb mijn spreekwoordelijke bril eens op gezet 8-)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:32

Cambiar schreef:
Murosch schreef:

De topic titel geeft toch perfect aan dat dit over dit hoofdstel gaat????? Daar antwoord ik gewoon op, zie het probleem er niet van in!
Uit mijn tekst kun je volgens mij duidelijk afleiden dat ik het over je hoofdstel heb en niet over jou. Wat jij doet is al helemaal niet duidelijk gezien de wazige foto's.
Ik heb mijn antwoord zo beleefd mogelijk geformuleerd, maar gezien de negatieve reactie's erop, was dat nog niet beleefd genoeg blijkbaar. Heb al niet veel zin meer om te antwoorden, die gapende smiley vind ik onrespectvol als ik gewoon wil helpen, dit kwetst gewoon.

Maar goed, op die manier heb ik niet veel zin om antwoord te geven.

Zeg dan gewoon 'ik zie een constructiefout in het hoofdstel, en dat is dit en dit'.

Want je kunt wel een boze reaktie posten, maar nu weet ik NOG niet welke constructiefout het dan betreft. Ben dan gewoon duidelijk?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 11:34

Je gaf helemaal geen uitleg Cambiar, dan moet je niet zeggen dat ik "vaag" doe, want zeggen dat het wel duidelijk is en niet vertellen waarom is ook niet echt duidelijk natuurlijk. mijn excuus dat ik het derhalve verkeerd heb opgevat, daar ging ik vanuit gezien enkele andere reacties in dit topic.

Je zegt dus dat er een constructiefout in het hoofdstel zit? Kun je vertellen hoe dit zit en of ik daar iets aan kan veranderen? (ik kan zelf wat kleine bewerkingen doen met leer)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:35

Nu ben ik geïntrigeerd .. Wat is dan de constructiefout in dit hoofdstel?

Ik heb ook wel bitloos gereden maar liep tegen hetzelfde probleem aan als de TS, dat de bakstukken richting oog schuiven als je stuurt. Ik ben geen sterruiter maar mijn teugeldruk was hoogstwaarschijnlijk, naar mijn bescheiden mening dan toch, wel in orde. Dus heb ik waarschijnlijk ook te maken gehad met een slechte constructie van het toenmalige bitloze hoofdstel.

Ik heb vervolgens ook met de Rambo Micklem Bridle gereden die ik qua constructie prima vond maar ponybeest heeft liever een bit dan iets op haar neus, hoe zacht ook, dus ik rijd niet meer bitloos. Ben wel nog steeds zeer geïnteresseerd in bitloos rijden en leer graag.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:57

Ben gevoelig van aard en wil m'n mening niet opdringen, ik weet ook niet alles en was geschokt door de brute manier van reageren hier. Ik dacht dat jullie dit misschien ook zouden zien dat er een constructiefout in zit in dit hoofdstel, dus het verschuiven ligt niet aan de manier van rijden van TS.
Maflinger, voor zo'n vriendelijk antwoord wil ik wel helpen. Mail je PB ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 12:03

Cambiar ik heb mijn excuses aangeboden en meen ze ook. Ik wil het nergens op afschuiven maar de manier van reageren op bokt is de laatste tijd meestal zo aanvallend dat ik daar in dit geval ook weer vanuit gegaan ben en ook op zo een wijze heb gereageerd daarop. Dat was onterecht en een excuus van mijn kant is zeker op haar plaats daarom.