Welke boommaat voor een Haflinger Kentaur Elektra?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

abhschleich

Welke boommaat voor een Haflinger Kentaur Elektra?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 21:11

Ik heb een haflinger merrie en wil binnenkort een Kentaur Elektra of een Kentaur Penelopa voor haar. Maar het probleem is ik weet niet welke maat?!

2(small-medium) of 3(medium-wide)?

Mijn haflinger is luxe gebouwd.

Bentee

Re: Welke boommaat voor een Haflinger Kentaur Elektra?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:14

Ik denk dat erg lastig te beoordelen is, als we alleen weten dat ze luxe gebouwd is.
Denk dat het sowieso verstandig is om er een zadelmaker bij te laten komen :j

abhschleich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 21:23

Bentee schreef:
Ik denk dat erg lastig te beoordelen is, als we alleen weten dat ze luxe gebouwd is.

Ik wil het liefste een zadel via mp of bokt. Dus liever geen zadelmaker. :D

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:29

Meten is weten.
Een 2e hands zadel is ook via een zadelpasser te koop en dan heb je wel gelijk de goede maat.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:35

Het is zonde als je 500 euro betaalt voor een zadel dat je niet passend laat maken door een zadelmaker en waarmee je vervolgens de rug van je paard mee kapot rijdt.. Het is gebruikelijk en verstandig om samen met de zadelmaker te zoeken naar een zadel dat geschikt is voor jou en je paard. Daarnaast hangt het passen van een zadel niet af van de boommaat, niet alle schoenen in jouw maat zitten tenslotte lekker..

Om terug te komen op je vraag: ik verwacht maat 32 (medium/wide). Dit is fit 3 denk ik van Kentaur.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:36

Als je een zadel tweedehands koopt, kun je het daarna alsnog laten nakijken door de zadelmaker. Dat is iets wat je echt niet moet overslaan! Een slecht passend zadel kan heel veel stukmaken bij je paard, en dan ben je straks veel meer geld kwijt aan de DA en de fysio dan die paar tientjes aan de zadelmaker.

Om op je vraag antwoord te geven, ik vind kentaur zadels heel smal, en over het algemeen niet heel geschikt voor haflingers. Ik heb op mijn oude haf ooit een fit 4 gepast, en die lag echt voor geen meter. Als je het toch wilt proberen, zou ik voor een fit 3 of 4 gaan en het even goed na laten kijken door een zadelmaker of het echt wel goed ligt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:39

Dat kun je zo niet zeggen zonder op te meten.

Ik heb al jaren paarden en als ik een zadel er op leg weet ik globaal gezien wel of het past, toch komt er ter controle altijd een zadelpasser kijken.
Bezuinig daar niet op. Als je paard met rug problemen komt is het duurder aan dierenartskosten en nog niet te spreken over hoe zielig dat is voor de pony terwijl het voorkomen had kunnen worden.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:43

Heb een vriendin die ook een luxe haf heeft, maat 2paste maar knelde iets teveel dus heeft ze een maat 3 gekocht en wat laten aanpassen door een zadelmaker. Overgens, sommige zadelmakers komen gratis passen en/of controleren en ze zijn niet allemaal heel duur. Dus daarvoor hoef je het niet te laten.

abhschleich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 20:50

ik laat de eigenaar van de ruitershopzaak erbij komen denk ik, die weet het ook.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:53

kusjekimx schreef:
Bentee schreef:

Ik wil het liefste een zadel via mp of bokt. Dus liever geen zadelmaker. :D

Ik heb voor mijn wintec toen een stevig ijzerdraadje meegenomen en deze om zijn schoft gevouwen. Toen in de ruitersportwinkel naast de wintec boommeter gelegd en toen wist ik welke maat ik moest hebben (de bomen zijn verwisselbaar dus ik heb wel in die winkel de boom gekocht)