Bitten zoektocht, tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Bitten zoektocht, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:08

Een van de pony's die ik train is zeer gevoelig in haar mond. Ze is hierdoor in het verleden altijd recreatie bitloos gereden. Aangezien ik haar train voor haar eigenaar voor de verkoop en het bij de verkoop lastig is als ze niet op bit gereden kunnen worden ben ik begonnen met het rijden met een bitje. Dit gaat zeer goed maar toch heb ik het idee dat ik nog niet het optimale bitje voor haar heb gevonden.

Ze is heel gevoelig in haar mond, op dit moment loopt ze op een dubbel gebroken watertrens appelbitje, hiervoor had ik een dubbel gebroken water trens van "ijzer" . Deze eerste vind ze absoluut niet fijn. Appelbitje gaat beter maar loopt ze nog wel eens met mond open en bij minder ervaren ruiter die wat onrustig is in de hand kruipt ze nog wel eens achter de loodlijn.

Ze heeft een heel klein mondje, laag gehemelte. Ik ga morgen op bittenjacht.
Zat zelf te denken aan een ongebroken happy mouth trens. Nadeel is dat die weer zo dik zijn (18 mm)

Ik kan eventueel nog een correctie bit lenen in de juiste maat, weet niet hoe ze op koper reageert.

Myler zit ik ook aan te denken maar probleem is dat de pony voor de verkoop is en die bitten nogal prijzig zijn en ik weet niet in hoeverre de eigenaar daar nog geld aan uit wil geven, en myler is ook ijzer.

mijn "eisen" voor het bit zijn dus : zacht in de mond, stil in de mond, liefst geen ijzer, niet te dik (liefst dus minder dan 18 mm) én heel belangrijk, moet toegestaan zijn op KNHS dressuur wedstrijden.
Als ik het juiste bitje voor haar vind zal ik aan potentiele kopers ook altijd adviseren deze mee over te nemen.

Lynnepinny

Re: Bitten zoektocht, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:10

Ik zou voor een ongebroken kneveltrensje gaan! Kan bijna niet stiller en is heel duidelijk met sturen.
Ook hier bestaat volgensmij wel een Applemouth variant van :)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:14

Ik weet niet of hij bestaat,
Maar ik zou gaan voor een dubbelgebroken 16mm bustrens van argentaan.
Heb zelf een van 18mm watertrens van argentaan. Vind deze al ontzettend fijn! En alle paarden die ik er ooit mee heb gereden waren ontzettend fijn in de mond.
Zelf wil ik hem ook in bustrens variant omdat ik de watertrens nog iets te onrustig vind. Maar ik weet dus niet of deze er in 16/17mm is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:17

Ze is heel gevoelig in de mond schrijf je en dan gebruik je nu juist een heel wiebelig en onrustig bit (dubbel gebroken watertrens). Om te beginnen zou ik dan de switch naar een D- of kneveltrens maken zodat het mondstuk mooi stil ligt.

Normaal gesproken zou ik dan een enkele gebroken mondstuk aanraden, maar in verband met de kleine mond en laag gehemelte wordt dan geen goede match. Dus dan is de stap naar ongebroken logischer. Bitten als Myler zouden ook kunnen aangezien deze wel gebroken zijn, maar niet kunnen vouwen.

I.v.m. het lage gehemelte zou ik oppassen met tongbogen en tongpoorten. Licht voorgevormd zou denk ik de beste oplossing zijn.

Qua gewicht en materiaal is het afhankelijk van de voorkeuren van het paard. Iedere soort heeft zijn voor- en nadelen namelijk.

Mijn advies uiteindelijk: kijk eens voor een ongebroken onderlegtrens met bus- of D-ringen of een myler. :) Of deze toegestaan zijn, weet ik niet.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:27

@ Magda, ben me bewust van de 'onrustige' ligging van de dubbel gebroken watertrens. Over het algemeen lopen al mijn paarden daar fijn op, van die bitten heb ik er dan ook een hoop op voorraad. Pony lief heeft ook nog eens een klein mondje, en de meeste bitten die ik heb liggen zijn ook nog eens 13,5 = dus te groot voor pony.
De twee bitten die ik geprobeerd heb was wat ik passend had liggen. Maar geeft dus niet het gewenste resultaat, dus vandaar opzoek naar een beter passend. Ze loopt trouwens bij mij wel fijn hoor, maar ik ben een iets betere ruiter dan een gemiddelde (jonge) ruiter, pony valt in de catagorie 10 tot 16 jarige ruiters zeg maar, hele rank gebouwde D pony, en voor jongere ruiters is het soms nog wel moeilijk om echt op aanleuning te rijden.

ik ga kijken voor een dan in iedergeval een D of bustrens ongebroken, en idd geen hoge tongboog oid.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:06

Mijn pony is ook erg gevoelig in haar mond en heb voor haar een Sprenger Flexcontrol watertrens. Deze is in principe enkelgebroken met rubber, waardoor die vergelijkbaar aanvoelt als een ongebroken, maar er nog wel een buiging mogelijk is.
Hoe minder het 'rammelt' hoe fijner mijn pony het vindt.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:09

de mijne heeft ook een erg gevoelige mond ik gebruik een enkel gebroken d trens

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 11:12

Enkel gebroken lijkt me voor deze pony niet fijn omdat ze een vrij laag gehemelte heeft en daardoor is er meer kans dat het bit in haar gehemelte gaat prikken

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:01

Misschien kun je een ongebroken Nathe-bit proberen?
Die zijn heel flexibel, ideaal voor gevoelige monden.

Zorg dan wel dat je een echte Nathe hebt, en geen goedkopere imitatie!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 15:02

Ik heb nu een happy mouth ongebroken mee genomen bij ej. Koste met kerstballen korting 15 euro . Ga dat nu een aantal dagen proberen en houd mijn ogen open voor nog andere bitten.
Viel mij echt tegen hoe veel (naja weinig) keus er was qua bitten bij Ej qua ongebroken.

Die nathe bitten ga ik in ieder geval opzoeken.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:51

Kady1 schreef:
Ik heb nu een happy mouth ongebroken mee genomen bij ej. Koste met kerstballen korting 15 euro . Ga dat nu een aantal dagen proberen en houd mijn ogen open voor nog andere bitten.
Viel mij echt tegen hoe veel (naja weinig) keus er was qua bitten bij Ej qua ongebroken.

Die nathe bitten ga ik in ieder geval opzoeken.

Zoals ik al aangaf is die ik gebruik, Flexcontrol, ook ongebroken, maar wel buigbaar.