Correctie bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sevenofnine

Correctie bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 16:22

Ik heb dit bit gevonden op Divoza: http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... .html#tabs
Ik heb zo'n bit nog nooit gezien, ik vraag me af of het 'paardvriendelijk' is? Het ziet er voor mij wel zo uit, steekt niet hard in het gehemelte, knijpt misschien wel te gemakkelijk op het tandvlees? De term 'correctiebit' doet mij wantrouwen.

piezze

Re: Correctie bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:29

De uitsparing voor de tong maakt dat het bit harder inwerkt op de gevoelige lagen. Tong kan niet fungeren als stootkussen en de krachten verdelen. Niet zo vriendelijk bit als het lijkt.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 16:32

Mja, ik stelde me er al vragen bij. Het ziet er verraderlijk vriendelijk uit.

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 08:26

ik heb dit bit een tijdje gebruikt omdat mijn paard steeds de tong over het bit deed, echter heb je dan nog meer strijd. ik heb mijn paard een aantal maanden stil gezet (mede door mijn werk) en de tandarts is er nu bij geweest en ga nu gewoon weer met een normaal dubbelgebroken bitje beginnen.

een correctiestang is leuk maar je lost je probleem er niet mee op, als een paard zijn tong over het bit doet is er toch vaak iets anders aan de hand, in mijn situatie in ieder geval dus wel.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:14

Ik rijd mijn paard nu een jaar, denk ik, met dit bit (maar dan wel de goedkopere variant van de epplejeck :Y)). Ik heb een enorm sterke tuiger ruin, die de neiging had het bit vast te pakken en met me er vandoor te gaan. Ik reed eerst met een enkelgebroken bit, daarna met een dubbelgebroken. Alleen waren deze twee te onrustig voor hem in de mond. Deze verdeelt de druk naar mijn idee goed over de tong en de lagen en dat is gewoon wat rustiger voor hem. In het begin moest hij er even aan wennen, maar nu loopt hij er super op. Hij trekt niet meer en is totaal ontspannen, hij kauwt er zelfs op. Dus zelf ben ik hartstikke tevreden met dit bit :).