Boom of boomloos voor zadelmak maken van breed paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vang

Boom of boomloos voor zadelmak maken van breed paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 13:53

Hey iedereen,

ik ben nogal fan van de barefoot-zadels, en was van plan om één te kopen voor mijn jong erg brede paard. Ze wordt deze lente zadelmak gemaakt. Maar nu heb ik hier in de paardenwinkel een advertentie gezien voor een tweedehandszadel van Wintec aan erg goede prijs, en speciaal voor brede paarden.

Nu was ik mij aan het afvragen wat het beste is om een paard zadelmak te maken. Boom of boomloos?

Mizora

Re: Boom of boomloos voor zadelmak maken van breed paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:59

Mijn instructrice rijdt de paarden in met een barefoot cheyenne, ze heeft veel tinkers de laatste tijd. Maar ook haflingers, friezen, trekpaarden en andere rassen rijdt ze er mee in en dat gaat erg fijn. Ik zou in principe voor boomloos gaan, omdat ze vaak nog erg veranderen met inrijden.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:10

Hallo,

Ook voor een paard wat nog zadelmak gemaakt moet worden is een passend zadel erg belangrijk. Boomloos of een zadel met boom is niet belangrijk, het moet passen en niet het paard belemmeren in de beweging. Wanneer je een Wintec kunt kopen MET verwisselbare boom dan kun je een tijd vooruit MET een passend zadel. Wanneereen boomloos zadel GOED past dan is dit ook geen probleem. Sommige ruiters vinden een boomloos zadel zelf niet prettig zitten. Ook in een boomloos zadel zit een voorboom, de z.g. pommel. Die kan verwisseld worden in verschillende maten. Dus ook een boomloos zadel kan te klein zijn. Het enige wat ontbreekt in een boomloos zadel is de lengte boom.

Succes.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:16

Ik zou geen wintec doen maar een barefoot, je paard kan net zoals die van mij tussen 2 boommaten in zitten. Dan kan je je wintec dus nooit passend maken, ik ben zelf echt absoluut geen fan van Wintec. Maar dat is persoonlijk, iedereen heeft andere ervaringen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:20

Bij Wintecs wordt meestal een verwisselbare boom genoemd terwijl alleen het voorboogje vervangen wordt. Omdat de boom (die tot achteraan doorloopt) zelf niet vervangen wordt of flexibel is, moet je aan het begin heel regelmatig laten controleren of het zadel nog goed ligt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:26

Mijn paard past geen wintec (meer). De enige manier om hem passend op de schouders te krijgen en van de schoft af zonder te klapperen, was de breedste boom met als onderleggers een grandeurpad met dubbele inlages, een schuin rubber en een bontje. Het resultaat was dat je dusdanig op het paard zat (in plaats van om het paard) dat je er bij iedere onverwachte beweging er bijna af lag.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:30

Wat Cindy zegt. Het is echt niet zo dat een Wintec altijd perfect passend te maken is door alleen het kopijzer te vervangen. Maar goed, ik ben sowieso meer van boomloos dan van boomzadels :D Barefoots kun je ook regelmatig vrij goedkoop op de kop tikken, hoeft echt niet veel meer te kosten dan een Wintec.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:37

Ik heb het zo gedaan met mijn hele brede fjord:
Barefood cheyenne voor inrijden en ik heb er een jaar of 2 mee gereden.
Toen kreeg hij drukplekken van het zadel en ben ik op wintec over gegaan
En nu net vorig jaar was dit ook te klein en ben ik op een massimo overgegaan die aangepast is.

Vind ik prima zo, van 'goedkoop' naar 'duur' maar ook van multi pasbaar naar specifiek pasbaar.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 21:01

Ik zou de wintec ook enkel kopen indien hij past uiteraard. Maar ik dacht dat het misschien voor jonge paarden die geen zadel gewoon zijn en geen gewicht op hun rug kennen misschien fijner zou zijn wat meer "steun" te hebben. En daarom dacht ik dat een boomzadel misschien beter zou zijn, maar blijkbaar dus niet als ik de reacties lees :)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:14

Ik heb mijn trekpaard laten inrijden met een barefoot en dat ging prima. Ik ben dan ook niet van plan om er nog een boomzadel op te gooien, tenzij dit bijvoorbeeld niet meer past, dan zal ik wel wat moeten.

Ik heb ook nog een hele, hele brede fjord kruising (flink wat breder als het trekpaard) en die heeft een maatwerk zadel met verwisselbare boom. Bevalt prima, maar daar betaal je dan ook wel wat voor.

In mijn ogen is een Barefoot een prima en redelijke veilige keus qua kans op passen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 08:49

Het is maar net waar je eigen voorkeur naar uitgaat :)

Je hebt tegenwoordig zoveel verschillende soorten (semi-) boomloze zadels, van heel soepel tot heel stijf.
En ook zoveel verschillende boomzadels, van heel stijf tot wat flexibeler.

Je krijgt echt wat overlap, je kan eigenlijk niet meer zeggen dat "boomloos" altijd zus, en "boom" altijd zo is, moet het echt per individueel zadel bekijken.

De ene ruiter zal een Wintec fijner vinden zitten, de ander een Barefoot, of weer een ander zadel :)

En dan kan het ook nog prima zo zijn dat je in eerste instantie het ene zadel zal kiezen omdat dat fijner aanvoelt, terwijl in 2e instantie eigenlijk juist het andere zadel beter bij jou / je paard zou hebben gepast.

Ik denk dat je het beste even goed kunt overdenken waar je voorkeur naar uitgaat en daar een zadel bij te zoeken. Wil je flexibiliteit of juist liever wat stijfheid in een zadel?

Wil je een zitting die wat hoger opgebouwd is en meer in A-vorm loopt waardoor je smaller zit, maar die wel ten koste gaat van flexibiliteit en close-contact gevoel.

Enzovoorts :)