Hee allemaal! Ik heb een tinker verzorgpaard en daarvoor hebben we een trekker zadel met een zwart simpel grandeur dekje speciaal voor het trekker zadel, in dat dekje zitten aan de bovenkant een soort inleggers die je in een normaal dekje niet heb. maar zou je er wel een normaal dekje onder kunnen leggen?
Nee 't zijn boomloze zadels waardoor je anders te weinig drukverdeling en ruggengraadvrijheid hebt.
Springs
Geplaatst: 01-01-14 21:36
donnar schreef:
Nee 't zijn boomloze zadels waardoor je anders te weinig drukverdeling en ruggengraadvrijheid hebt.
Zilfstar
Geplaatst: 01-01-14 21:38
Onder een echte Trekker kan prima een normaal dekje! Trekker zadels hebben nml gewoon kussens onder t zadel waardoor de schoftvrijheid gegarandeerd wordt. Kijk maar eens op http://www.buitenzinnig.nl voor meer info. Een Trekker zadel werkt dus heel anders dan een Barefoot zadel waar bijv de grandeurdekjes noodzakelijk zijn. Evt foto van het zadel?
Oh oke, te snel beoordeeld. Lees maar over mijn post heen
Zilfstar
Geplaatst: 01-01-14 21:55
Geeft niks. Wil alleen aanduiden dat t ene boomloze (of semi boomloze) zadel het andere niet is. Ik heb zelf een trekker classic en mijn dochter de gelijkende maar kleinere trekker pony. En wij hebben er dus gewone dekjes onder. De kussens geven dus goede ruggegraadvrijheid.
Voor meer ervaringen kun je ook je vraag stellen in het topic " Voor en nadelen boomloos zadel deel 2! "
Het ligt er helemaal aan of het zadel zonder dekje met inlages ook goed liggend is te krijgen waarbij de schoft en ruggengraat vrij van druk blijven liggen
Soms kiezen mensen expres voor een pad met inlages omdat die een betere ruggengraatvrijheid / ligging van het geheel geeft dan een normaal dekje.
Het komt zelfs voor dat mensen de klittenband-kussens van hun zadel af halen en in plaats daarvan expres voor een pad met inlages kiezen omdat het geheel dan beter de rondingen van het paard kan volgen.
Al met al kun je als verzorger het beste even met de eigenaar overleggen om te vragen of je met een ander dekje mag rijden want wellicht heeft de eigenaar expres voor dit dekje gekozen