Ik blijf sukkelen met zadel en paard. Graag vraag ik of jullie meedenken. Moet ik wel bij dressuurzadels blijven. Ik rijd tegenwoordig recreatief dus ik hang niet aqn een discipline vast.
Paard heeft een schouder waar een zadel overheen schuift, nauwelijks een schoft, licht overbouwd een een singelplek die ver naar voor toe ligt. Het gevolg is dat mijn zadel naar voor toe schuift. Zadelmakers zijn al meermaals gepasseerd en _er hebben al veel _dressuurzadels op gelegen.
Misschien dat een ander soort zadel kan helpen? Bijvoorbeeld veelzijdig.
Of gewoon zonder zadel XD (grapjee)
Tsja, ook ik kan niet van de computer beoordelen en zou zeggen een zadelmaker laten komen..
1906
Geplaatst: 01-01-14 17:49
Ik heb zelf een KN symphony zadel, en die bevalt erg goed! Ik rijd op stal ook andere paarden en daarvoor gebruik ik ook vaak mijn zadel. Hij ligt op veel paarden goed
Je kunt ook kijken naar boomloos. Barefoot heeft bijvoorbeeld de London, dat is een boomloos dressuurzadel. Boomloos past in ieder geval een stuk makkelijker, dus misschien is het een idee om er een te testen? (kan bijv. bij barefoot-saddle.nl)
rebecc1994
Geplaatst: 01-01-14 17:56
Hier hetzelfde probleem haha. Hoor hier vaak goede dingen over Kent en Masters en dan inderdaad met anatomische singel.
Heb er zelf geen ervaring mee. Zelf heb ik een Ideal zadel, heeeeel oud dus aan het type kan ik je helaas niet helpen.
Succes met zoeken!
fjordnina
Geplaatst: 01-01-14 18:20
Ik herken het probleem wel. Geen schoft, singelplek ver naar voren en een flinke schouderpartij. Ik ben uitgekomen op een endurancezadel van Zaldi. Zowel de Zaldi Vila Endurance als de Zaldi Creole zijn goede opties bij dit soort problemen. Overigens maak ik gebruik van een banaansingel.
Ik heb zelf een massimo zadel (dressuur) deze bevalt erg goed en is meerdere verschillende maten plus tussenmaten te verkrijgen. Misschien iets voor jou!?
Je kunt ook een zadel op maat laten maken, dan weet je sowieso dat het past en kun je een hele tijd mee vooruit.
wizewo
Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-14 19:18
Maatwerk bij een jojodame, gigantische wachtlijsten en die kosten nog wel meer als een goed aangepaste fryso. Die was al niet goedkoop. Het vervelende is dat als het dan alsnog schuift... Te veel zades gepast en er te veel geld ingestoken om daar nog vertrouwen
Als je zonder zadel eigenlijk niet het fijnste vindt, is het dan geen idee om te investeren in een Christ bbp?
wizewo
Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-14 22:30
Heb je daar ervaring mee? Vooral op langere tochten? Blijft de druk dan ook ok? (al moet ik eerlijk zeggen dat ik mijn sprintjes wel zou missen en me iets zekerder viel met beugels buiten. Misschien onterecht, want je voelt wel meer aankomen.
Ik weet het niet, het was zomaar een idee nadat je aangaf dat je eigenlijk het liefst zonder zadel rijdt. Ik rijd zelf met een emiel voest bbp. Lange tochten op regelmatige basis durf ik daar niet mee aan, maar dan praat je wel over een mindere kwaliteit dan de christ pads. Voor zover ik weet zijn dat de meest doorontwikkelde pads op de markt. Ik zou gewoon eens informatie gaan zoeken daarover.
Een goed Fellsattel zoals van Christ, en dan nog met een pad er onder met goede degelijke inlages (bvb. de Heavy Duty van Barefoot) lijkt mij een prima optie voor de omstandigheden die je benoemt
biancc__
Geplaatst: 02-01-14 08:57
wizewo schreef:
Heb je ook ervaring met het wisselen van de maten?
Nee dat niet. maar wanneer je eenmaal een massimo zadel hebt kunnen ze hem tot max 2 maten kleiner en grote maken. Heel ideaal mochten er meer of minder spieren komen.
Mendi
Geplaatst: 02-01-14 09:07
Voor een zelfde soort gebouwd paard heb ik ook een Fryso Profile, enige zadel dat tot nu toe het beste ligt. Laat het wel 2x per jaar nakijken en evt opvullen.
Wellicht een stom idee hoor..maar heb je al weleens een staartriem gebruikt? bekende van me had hetzelfde probleem en dit was het enige wat uiteindelijk echt hielp.
wellicht een spaans zadel: comfortabel, en altijd voorzien van staart en borstriem. Wellicht een betere oplossing dan zadels die te ver naar voren komen te liggen http://www.hipica.nl/sillavaquera.php
Ik heb geen staartriem gebruikt. Deels omdat ik maar 1 of twee zadels heb kunnen gebruiken waar dat kon en die zadels helemaal rottig lagen. Deels omdat ik geen fan ben van iets wat foute belasting kan geven (omdat ik nu niet bepaald een klein, licht kind ben op een rond shettertje, dus kan er best wel wat gewicht aan die staart komen te hangen.)
Mijn zadelmaakster heeft voor mijn vorige paard, waarbij ik precies hetzelfde probleem had, mijn KN Symphonie verbouwd. De takken van de boom zijn iets verlengd en het zadel is anders opgevuld. Verder gebruikten we een zogenaamde "banaansingel". Dat tezamen heeft het probleem voor mij opgelost. Helaas is de merrie overleden aan koliek. Mijn zadel is overigens evt. te koop.