Stevige halsters die niet breken bij minimale druk

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Stevige halsters die niet breken bij minimale druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 17:14

Phoeee dat ging vanmiddag maar net goed.

Wilde vanmiddag met mijn merrie een rondje gaan wandelen. Was net de straat uit en de hoek om. Toen mevrouw iets zag en stil bleef staan. Ik gaf druk op het touw en klets het halster breekt. De musketon van de kinriem gebroken.

Gelijk omgedraaid en terug naar huis. Maar dat is nog niet makkelijk met een dansend paard aan je touwtje en een kapot halster.
Dit was een halster van Sectolin. Ik had hem nu ongeveer een half jaar in gebruik (op de wei staan ze zonder halster).

Paar weken terug had ik het ook al met een global halster ( was 2 weken oud). Haal mijn hengst uit de wei. En hij duikt naar beneden naar het gras. Ik wilde hem tegen houden. Klets halster gebroken op het ijzeren deel aan de neusriem. Toen dacht ik nog pfff gelukkig gebeurd het hier en niet op straat.

Ik wil dit dus ook niet meer mee maken. Gelukkig is alles goed afgelopen.

Ik wil voor het buiten wandelen dan ook een touwhalster gaan kopen (die kunnen niet breken).

Maar om te poetsen en ze van en naar de wei te brengen wil ik dus wel een goed stevig halster hebben.
Welke merken zijn aan te raden?
Laatst bijgewerkt door felicity op 01-01-14 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ginootje

Re: Stevige halsters die niet breken bij minimale druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:15

Een leren halster? Wel wat onderhoud maar wel heel stevig!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 17:18

Welke merken zijn dan aan te raden?

Ik kan me namelijk best voorstellen dat er een groot kwaliteitsverschil zit tussen een merkloze van 20 euro of een Stubben van 80 euro.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:18

Ik heb eentje van Scapa, heb 'm volgens mij al een jaar of 4. Gooi paard er elke dag mee de weide op, en er is nog steeds niets aan :)

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:19

Ik heb zelf een scapa en hv polo halster. Ik gebruik deze voor een 4 en 5 jarige. Ze zijn super sterk en ik ben er dan ook super tevreden over!
Of je zou voor een leren kunnen gaan

Rianne01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:19

Wat vervelend, een touwhalster voor buiten lopen zou inderdaad een goede optie zijn :j
En een leren halster iets voor met het poetsen? Of kijken naar een iets duurder en misschien sterker halster?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:20

Is het probleem op zich zelf niet op te lossen? Of zitten de halsters van tegenwoordig echt gewoon zwak in elkaar?

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:21

Tja Sectolin en Global zijn toch wel de goedkopere halsters. Ik heb ook goede ervaringen met Scapa , maar ook Eskadron en HH zijn fijn. Kijk goed naar de ringen, hoe dik zijn die enz? En wellicht is een hoofdstel sowieso veiliger als je paard zo danst?

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:24

Als het de ijzeren ringen zijn die steeds breken, haalt het niks uit om een leren halster te kopen. Die hebben niet per definitie sterkere ringen. Hoe bewaar je je halsters? Bij mij is in 13 jaar paard nog nooit een ring of musketon gebroken. Kan het zijn dat ze ergens hangen waar ze sneller roestig worden of iets dergelijks? Een halster waarvan na 2 weken al dingen afbreken zou ik terugbrengen overigens.

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:28

Geen leren halster! Ik liep op de keuring met mijn pony en ik gaf even een corrigerend 'rukje' en mn halster knalt midden in t leer doormidden. En dan hebben we t over een kwaliteits halster van 60 euro.

Ik heb zelf goede ervaringen met Eskadron en Eurostar halsters

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 17:29

Ik ga niet met een hoofdstel wandelen.
Ik heb dit paard nu 7 jaar dus weet hoe ze kan zijn. Ze is prima te houden aan een halster met touwtje.
Maar ze heeft wel eens dagen (zo als vandaag) dat het staart erop is kop omhoog snuiven en dribbelen.
Dan heeft ze soms wel even een correctie nodig en blijft dan weer naast me dansen.

Ik ga eens rond kijken naar de betere merken. Zoals scapa, eurostar en eskadron.
Ik heb wel nog een halster van dik 8 jaar oud van equitheme. Echt een simpel ding. Vaak gewassen en al heel veel paarden hebben die omgehad en die leeft nog steeds. Maar een beetje meer luxe mag wel vind ik.

Halsters hangen aan de staldeuren. Ze staan er ook niet mee op de wei.

Ik heb beide halsters meteen weggegooid niet aan gedacht om er mee terug te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:30

Halster kopen zonder klip bij de wangen. Gewoon zon ouderwetse die je met een gesp acher de oren kunt vast maken.

Die zijn het sterkst is mijn ervaring. Want ze klappen altijd op de ijzeren delen. Zelfde het nylon

Edit: Zoiets bedoel ik. Echt onverwoestbaar. Of ze moeten heel gek doen..

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-01-14 17:36, in het totaal 2 keer bewerkt

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:33

Touwhalster! Daar mag je een paard ook niet mee vast zetten omdat het niet knapt.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:35

Eigenlijk is het de bedoeling dat ze kapot kunnen gaan. Vooral als ze vast staan. Met een halster dat niet stuk gaat, kunnen er zeer ernstige dingen gebeuren.
Voor het lopen langs de weg, is het beter een hoofdstel aan te doen. Dan heb je namelijk iets meer te zeggen. Als een paard echt schrikt, kan je ze aan een halster helemaal niet houden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:39

Shires!

Hebben ze bij epplejeck in knalroze enzo, maar vast ook in normale kleuren :)

Ik heb 2 knalroze en die zijn echt sterk :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:42

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:43

Touwhalster. Zit ook geen hang en sluitwerk aan dat kan breken. En dan een leadrope daaraan vastmaken, zodat je wat speling hebt en haar de ruimte kunt geven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:04

Ik wandel met mijn jonge paard altijd met een lang touw en een touwhalster, dat werkt iets scherper in als er druk op komt en breekt ook minder snel, omdat er geen klippen aan zitten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:09

Ik zeg ook een leren halster...heb er hier nog eentje aan m'n oudere merrie d'r hoofdje hangen...al 18 jaar lang en is voordien ook nog van mijn eerste paardje geweest...ben de tel beetje kwijtgeraakt, maar alleszins een gevalletje '' oldtimer '' en doet het nog steeds prima ! :D Oh ja, ze staat er elke dag mee op de wei en op tijd en stond een modderbadje voor het halster !

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:14

Touwhalster voor wandelen.
Verder voor op de wei en poetsen heb ik hh en tot nu toe bevalt dat prima en ze zijn niet gek duur.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:14

De Tekna is inderdaad een heel fijn halster. Soepel en toch erg sterk. Gebruik hem al een jaar voor mijn nu tweeenhalfjarige KWPN ruin. Ook in de weide draagt hij hem en het halster wordt zeker niet gespaard tijdens het stoeien met leeftijdsgenootjes.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 18:18

Ik gebruik alleen halsters om ze aan vast te zetten in en uit de wei te halen en te wandelen.

Dat wandelen wil ik nu gaan doen met een touwhalster met een leadrope. Geen gespen die kunnen breken meer. Dat wil ik echt niet meer hebben.
Ik kan haar prima houden aan een halster dus zie geen noodzaak om een hoofdstel aan te doen. Wil daar dan ook geen goed bedoelde adviezen meer voor.

Voor het in en uit de wei halen en het vast zetten. Zoek ik dus nog een ander halster. Liefst wel eentje met een kinknip omdat ze ook weleens binnen en buiten gezet worden door andere en het dan net wat makkelijker aan en af doen is.

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:19

felicity schreef:
Welke merken zijn dan aan te raden?

Ik kan me namelijk best voorstellen dat er een groot kwaliteitsverschil zit tussen een merkloze van 20 euro of een Stubben van 80 euro.

Kieffer leren halster is zo fijn! En heb nog een paars equi theme halster die is ook erg stevig!

Deze bedoel ik: http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 0098E.aspx

m0niekkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:21

Ik gebruik voor het wandelen altijd een touwhalster, ik vind het ideaal :j

Ilsesolero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:59

Volgens mij is een halster van Kieffer ook wel redelijk stevig