Kneveltrens geschikt voor ons paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SachavanDijk

Kneveltrens geschikt voor ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 21:42

Hoi allemaal!!

Ik heb nu zo'n 5 jaar samen met mijn beste vriendin een hele lieve draver, Beau.
De eerste jaren reden we alleen recreatief, lekker crossen in het bos (vinden we nog steeds leuk! :) ) maar voor de rest niet gefocust op zijn houding en die van ons.
Nu we hem al wat langer hebben zijn we wat serieuzer bezig met dressuur, vooral als goede basis voor springen.
We hadden eerst een dubbel gebroken D-trens voor hem, maar dit werkte totaal niet. Luisterde niet naar je hand en het was heel lastig om hem gecontroleerd te rijden.

Nu rijden we hem al een tijdje met een enkel gebroken holle watertrens en dit gaat al heel veel beter :), maar nog steeds merken we dat het niet helemaal ideaal is.
Hij rijd soms door je hand heen, dan heb je geen grip meer op hem en is het lastig hem rustig en ontspannen te houden.
Nu zaten wij te denken om een niet holle (beetje stom gezegd haha) enkel gebroken kneveltrens voor hem te kopen. Vooral omdat we weten dat dit bit stiller in de mond ligt en als hij niet hol is toch een wat betere inwerking heeft. Bij het oude bit merken we namelijk dat het niet echt stil in de mond ligt en dat hij daardoor veel schud/ trekt aan de teugels.

Maar de vraag is, heeft iemand ervaring met dit bit en zijn dit positieve ervaringen?
En nog een vraagje: kun je dit bit gebruiken voor dressuur en springen of is het voor een specifieke kant van sport?

xSmile

Re: Kneveltrens geschikt voor ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:52

Je kunt het proberen, ik heb een kneveltrensje voor het longeren, rijden heb ik er bijna niet mee gedaan behalve een beetje uitstappen dan. Je kunt het geloof ik wel overal voor gebruiken.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:47

Een kneveltrens is over het algemeen een heel stil bit volgensmij.. Nog stiller is in combinatie met een ongebroken bit :)

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 12:06

Lynnepinny schreef:
Een kneveltrens is over het algemeen een heel stil bit volgensmij.. Nog stiller is in combinatie met een ongebroken bit :)

Oke, dankjewel voor de tip! :)

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 12:06

xSmile schreef:
Je kunt het proberen, ik heb een kneveltrensje voor het longeren, rijden heb ik er bijna niet mee gedaan behalve een beetje uitstappen dan. Je kunt het geloof ik wel overal voor gebruiken.

Oke bedankt voor de tip! :)

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:38

Lynnepinny schreef:

De 4 jarige haf van een kennis rijd met een dubbelgebroken knevel, reageert hij erg goed op!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:13

Knevelbitje is heel fijn :j Als je een ongebroken kneveltrens kunt vinden, zeg dan even waar! Die zoek ik al een tijd (al ben ik voorlopig even paardloos, maar voor de volgende :Y) )

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:20

Ik heb een ongebroken kneveltrens voor mijn haf. Ze loopt hier véél fijner op omdat het heel stil ligt in de mond. Het enige is dat ik er bij de KNHS niet mee mag starten. Hierover heb ik een melding gemaakt dus ik hoop dat ze er wat mee doen. Daarom rij ik nu met een ongebroken bustrens, hier loopt ze net zo fijn op. Beide bitten zijn van kunststof. Mijn knevel heb ik gekocht bij een western webshop ( http://www.justwestern.nl/?catalogproduct/2164382/Kneveltrens+kunststof+605676e.aspx ). Mijn knevelbit kan ook worden overgenomen tweedehands.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:31

Bij Agradi zijn ook een paar kneveltrensjes te koop, waaronder ook een ongebroken :)
Op een of andere manier is er alleen nergens een te vinden die geen kunststof heeft? :?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:45

Lynnepinny schreef:
Bij Agradi zijn ook een paar kneveltrensjes te koop, waaronder ook een ongebroken :)
Op een of andere manier is er alleen nergens een te vinden die geen kunststof heeft? :?

Ik wil inderdaad geen kunststof, die zijn echt nergens te vinden lijkt wel.

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:54

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:00

Kunststof krijgt vaak scherpe randjes doordat je paard erop kauwt of door slijtage. Ik vind de 'knevels' van een kneveltrens heel fijn, omdat het je paard de goede kant op 'duwt', dat heeft een bustrens niet echt.

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:05

Succes met zoeken in dat geval, ben 'm ook nog nooit tegen gekomen in rvs. Misschien valt er wat te regelen met een ruitersportzaak.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:06

Rustig en ontspannen houden ga je niet oplossen met knevels.
Die vergemakkelijken alleen het sturen.
Daardoor liggen ze ook erg stil in de mond, alleen mag je dan wel weer vraagtekens plaatsen als je ze nodig hebt om te voorkomen dat je het bit door de mond trekt.
En zo te lezen is dat je probleem niet, dus of het het gewenste effect gaat hebben?
Proberen kan natuurlijk geen kwaad het is een goed bit.
Maar of het helpt?

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 17:19

StableDoor schreef:
Knevelbitje is heel fijn :j Als je een ongebroken kneveltrens kunt vinden, zeg dan even waar! Die zoek ik al een tijd (al ben ik voorlopig even paardloos, maar voor de volgende :Y) )

Ik heb er 1 voor gevonden, bij de agradi!

http://www.agradi.nl/beris-knevelbit-on ... medium.htm

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 17:22

little_king schreef:
Rustig en ontspannen houden ga je niet oplossen met knevels.
Die vergemakkelijken alleen het sturen.
Daardoor liggen ze ook erg stil in de mond, alleen mag je dan wel weer vraagtekens plaatsen als je ze nodig hebt om te voorkomen dat je het bit door de mond trekt.
En zo te lezen is dat je probleem niet, dus of het het gewenste effect gaat hebben?
Proberen kan natuurlijk geen kwaad het is een goed bit.
Maar of het helpt?

Ontspannen rijden ligt inderdaad niet alleen aan het bit, zeker niet!
Het belangrijkste is rustige ligging in de mond (wat dit bit blijkbaar goed doet) en dat m'n paard meer "door" de bocht gaat, dus niet zo afsnijdt (wat met dit bit ook goed schijnt te kunnen!)

Dus ik ga het bit zeker proberen! Dankjewel voor de uitleg!

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 17:24

StableDoor schreef:
Lynnepinny schreef:

Ik wil inderdaad geen kunststof, die zijn echt nergens te vinden lijkt wel.

Oh lees net dat je geen kunststof wil, die zijn er echt bijna niet lijkt het...
Succes met zoeken!

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 17:26

StableDoor schreef:
Kunststof krijgt vaak scherpe randjes doordat je paard erop kauwt of door slijtage. Ik vind de 'knevels' van een kneveltrens heel fijn, omdat het je paard de goede kant op 'duwt', dat heeft een bustrens niet echt.

Dat is ook een van de redenen dat ik dit bit voor mijn paard wil proberen, dus dat is fijn om te weten dat het bij jou paard ook echt helpt!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:14

Ik heb de jointed locked kneveltrens van Trust. Erg fijn bit!

https://www.google.nl/search?q=jointed+ ... etail(2368).aspx%3B260%3B173

Is enkelgebroken, maar 'locked', wat betekent dat hij in een vast mondstuk verandert wanneer er druk op komt te staan (= geen notenkraker-effect).

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:34

Op aanraden van mijn instructrice ben ik overgegaan op een kneveltrens.

Ik heb nu deze van Harry's Horse:
Afbeelding

Dit bit ligt inderdaad veel stiller in de mond. En het schudden met het hoofd tijdens het rijden is ook zo goed als over. Het trekken aan de teugels is ook minder geworden als met mijn oude watertrens.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:37

Maaiike94 schreef:
Op aanraden van mijn instructrice ben ik overgegaan op een kneveltrens.

Ik heb nu deze van Harry's Horse:
[ Afbeelding ]

Dit bit ligt inderdaad veel stiller in de mond. En het schudden met het hoofd tijdens het rijden is ook zo goed als over. Het trekken aan de teugels is ook minder geworden als met mijn oude watertrens.

Die heb ik ook. :j

Ik rijd die pony dan wel niet zelf maar hij loopt er zo veel beter op, het ligt stiller in de mond en hij dendert er minder vaak doorheen. :+
Hiervoor had ik een onderlegtrensje (dunne enkelgebroken trens) die was wat scherper maar dikkere bitten kan hij niet verdragen. En van stangen raakt hij in paniek als je hem een keer ernstig terug moet nemen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:03

44 verschillende kneveltrensen en ik kan ook aan de ongbroken van Happy Mouth komen.

Prijzen geef ik op aanvraag via PB

Keuze genoeg maar een uit metaal heb ik ook nog niet gezien

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:03

Trust locked kneveltrens is dus (semi)ongebroken en metaal.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:07

hotchocolat schreef:
44 verschillende kneveltrensen en ik kan ook aan de ongbroken van Happy Mouth komen.

Prijzen geef ik op aanvraag via PB

Keuze genoeg maar een uit metaal heb ik ook nog niet gezien

Maar waarschijnlijk wel erg weinig keuze in Shetlandermaat. :') (10/11 cm)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:15

Er zit er 1 bij welke vanaf maat 8,5 gaat verder een aantal 10,5 en nog wat van 11,5

Dus ook voor shetjes