gelpad

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

max66

gelpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 20:01

Ik gebruik altijd een gelpad onder mijn zadel tijdens het rijden. De reden is dat dit zachter is voor de paardenrug en het gewicht beter verdeeld, hier wil ik verder geen discussie over.

Ik leg eerst het dekje op de rug, dan de gelpad en dan het zadel. Hierdoor kan ik nooit het dekje onder het zadel goed omhoog trekken omdat de gelpad er op ligt. Als ik in het zadel ga zitten trekt het dekje dan strak door mijn gewicht.

Nu heb ik ook eens gezien dat iemand eerst de gelpad op de paardenrug legt, dan het dekje en dan het zadel. Misschien is dit de goede manier wel en doe ik het altijd verkeerd?! Ik weet het eigenlijk niet.

Weten jullie hoe het eigenlijk hoort?

Equisync

Re: gelpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:02

Gelpad hoort inderdaad op de paardenrug, daarop het dekje en dan het zadel.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 20:05

oeps, dan doe ik het dus altijd verkeerd?! Wat is de reden van eerst de gelpad op de rug leggen? Vanwege het strakgetrokken dekje?

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:06

inderdaad wat is de rede,ik doe ook altijd eerst dekje en dan gelpad

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:10

Nee hoor dat maakt niets uit, een gelpad zweet enorm dus eerst het dekje is net zo logisch. Het ene is niet beter dan het andere, ligt er maar net aan wat je paard fijner vind.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:11

Wat daar precies de reden voor is weet ik ook niet, ik gebruik die dingen niet, maar mij is altijd geleerd/gezegd/voorgedaan dat je die op de rug moet leggen en dan het dekje erover.
Dat heeft denk ik te maken met de drukking van het dekje. Lijkt mij dat je met de pad over het dekje de druk anders verdeeld dan met de pad eronder.

Zjoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:17

Mij is geleerd: eerst de gelpad, dan het dekje en dan het zadel, dus daarom doe ik het zo ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 20:23

zoals jij het doet Zkoukje voorkom je idd dat je het dekje niet genoeg omhoog kunt trekken en dat het dekje strak komt te staan als je erop zit (zoals bij mij).
Maar zweet het niet idd, zo'n gelpad rechtstreeks op de rug? Lijkt me voor het paard niet zo lekker zitten op de 1 of andere manier...

SachavanDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:49

De werking is in beide gevallen het zelfde.
Alleen als je hem onder het dekje doet wordt hij niet zo strakgetrokken maar zweet het wel veel meer.
Doe je hem boven het dekje wordt hij wel iets meer strakgetrokken maar zweet het niet zo!

Het is maar net wat je zelf fijner vindt, ik doe hem ook altijd na het deukje ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 21:00

iedereen doet het dus weer anders..... Wat bedoel je met "na het deukje"?

Zjoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:10

Max66 bedoelt denk ik na het 'dekje', dus erop ;)
1 paard heeft een gelpad, het wordt wel iets warmer maar ik vind het zweten erg meevallen. Andere paarden zonder gelpad zweten ook. Ik merk niet dat ie last heeft van de gelpad, hij heeft het echt nodig voor de drukverdeling.