zadel voor moelijke ruggen..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LOVESUSHI

zadel voor moelijke ruggen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 16:02

-
Laatst bijgewerkt door LOVESUSHI op 02-02-22 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Akke_sSpring

Re: zadel voor moelijke ruggen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:19

Na heel wat aanpassingen en veranderingen van verschillende zadels bij verschillende msfc'ers, ik zeg niet dat ze er allemaal naast zaten maar van de 3 heeft er 1 echt naar mijn paard gekeken, en kon zij mijn beslissing om eens boomloos te proberen echt begrijpen. Sinds begin dit jaar zijn wij dan uitgekomen bij een Barefoot Lexington. Boomloze dressuurvariant en mijn paard heeft nog niet eerder zo fijn gelopen. Ik ben een echte dressuurmuts en moest niets van boomloos hebben maar na rijp beraad met mijn paard was dit voor haar de beste keus en ik kan er ook prima mee uit de voeten. De eerste 2 keer moeten wennen en toen was het goed. De kuilen naast haar schoft beginnen zich eindelijk te vullen en ze krijgt nu spieren omdat we onze trainingen voort kunnen zetten. Voor ons de juiste keus geweest.

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 16:21

ik heb ook gekeken naar boomloos inderdaad, maar ga als alles goed verloopt weer een keer per week springen en dan doe ik dit liever toch met een boomzadel. (ervaring) toch bedankt voor je tip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:34

Boomloos en een zeer hoge schoft en ruggengraat zijn vaak ook geen combinatie.
Daarbij is een goede boomloze pad al de helft van je buget. Dus dat gaat het niet worden.

Is door sparen voor een hoger buget een optie? Dan zou ik dat zeker doen. 250 euro voor een goed zadel is al niet veel. En met een moeilijke rug praktisch onmogelijk (want ook een zadel maker kost vaak al 70 euro als je geen zadel er van koop). Dus dan blijft er bar weinig over.

In de tussen tijd zou je kunnen longeren om de rugspieren te versterken. Dan steekt de ruggegraad minder uit. En is een zadel vinden makkelijker. Daarbij zou ik als ze mager is ook eerst flink voeren en daarna pas een zadel zoeken.

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 16:42

-
Laatst bijgewerkt door LOVESUSHI op 02-02-22 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:48

LOVESUSHI schreef:
Ik longeer 3 keer per week, en ze krijgt al het driedubbele portie hooi als derest en genoeg krachtvoer, nu is mevrouwtje wel op gewicht hoor. Helaas is helemaal niet rijden (ook zonder zadel niet, zelf een rare rug) geen optie voor zowel mij als mijn medehuurder, zou een duur grapje zijn.

Onze zadelmaker heeft ook tweedehands zadels, die hij als je langskomt ook gewoon aanpast tegen een kleiner bedrag.

Ah het is een lease paard begrijp ik?

Kopen jullie samen een zadel? Of ieder apart?

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 16:55

-

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:55

Als je een dier hebt moet je ervoor zorgen. Verkoop je andere 3 zadels en koop een knap passend zadel aangepast door een zadelpasser en stap er voor die tijd niet op!!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:58

Ik heb voor een arm bespierd paard met hoge schoft en ruggengraad er bovenop destijds een oudere Prestige Appaloosa gekocht. Eerst met prolitepad eronder en later zonder. Nu komt bijna de zadelmaker weer ;)
Red je misschien niet met 250,-, maar is tweedehands wel heel goed aan te komen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:00

Bates is de lederen versie van Wintec. Ik heb ze beiden en ik moet zeggen dat de kussens van Bates veel zachter zijn dan Wintec. De boom is ook verstelbaar dus dat is in jouw geval handig (zelfde systeem als Wintec). Een enkel nadeel is de prijs in jouw geval, ze zijn wel wat duurder dan jouw budget. Misschien is het inderdaad een idee om spullen die je niet gebruikt te verkopen zodat je budget wat groter wordt. Ook zijn de oudere modellen van Bates minder duur, een kwestie van marktplaats ed goed in de gaten houden. Wat is precies de reden dat je niet tevreden bent met de Wintec? Is het drukken op de rug een normale druk of drukt het harder dan gewenst?

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 18:22

-
Laatst bijgewerkt door LOVESUSHI op 02-02-22 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:30

Misschien kan je een tweedehands zadeltje op de kop tikken van iemand die zo'n zelfde soort paard heeft (gehad) met veer ruggengraatvrijheid en schoftruimte?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:36

Ik snap het nut niet van dit topic? bel gewoon je zadelmaker en laat een zadel aan passen binnen jouw budget.

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 18:45

-
Laatst bijgewerkt door LOVESUSHI op 02-02-22 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:00

Ja en sinds wanneer bestaan er 2 dezelfde soort paarden met dezelfde soort ruggen? iedere paarden rug is uniek! merk maakt niet uit..type wel,maar vooral ook de boommaat,manier waarop de kussens eronder liggen..breedte van het tussenkanaal etc.

Zelf schrijf je dat de zadelpasser zijn prijs aan je budget aan past...dus dan zeg ik,haal die deskundige erbij.

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 19:16

-

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:25

Een wolgevulde wintec is beter aan te passen dus misschien iets voor je? Tussen blauw en wit zit nog rood, maar zelf met die bomen rotzooien is ook niet alles ;)