welke peesbeschermers koel(systeem) voor dressuur

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LiekeB123

welke peesbeschermers koel(systeem) voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 14:38

Aankomende zomer/najaar zullen mijn 2 jonge paarden langzaam worden opgepakt en afhankelijk van het verloop en de groei de komende maanden eens voorzichtig onder het zadel worden gebracht. '
Ik weet dat er veel discussie is over het wel of niet dragen van beenbescherming, ik persoonlijk geef de voorkeur aan beenbescherming bij mijn jonge paarden.

Ik zie veel peesbeschermers die speciaal ontwikkeld zijn voor de eventing en springsport waarbij de pezen mooi koel gehouden worden. Voor de dressuur sport zijn echter de meeste peesbeschermers nog steeds wel gewoon gemaakt van Neopreen, weliswaar met of zonder koelsysteem.
Welke peesbeschermers (bij voorkeur zonder neopreen) zijn echt goed geschikt voor de dressuur en zorgen er toch voor dat de pezen goed koel blijven? iemand ervaringen of tips?

kleinvosje

Re: welke peesbeschermers koel(systeem) voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:39

Ik gebruik HKM beschermers met een natuurlijk bont vanbinnen. Benen worden er wel vochtig van, maar niet warm.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:41

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:44

Waarom doe je geen eventing peesbeschermers om? Een peesbeschermer is een peesbeschermer, functie is gelijk.

LiekeB123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 15:02

bedankt miezelke en kleinvosje.

ingvh, inderdaad, dat vroeg ik me dus af. In hoeverre is de bescherming voor eventing anders en is dat dan in basis minder geschikt of ergens belemmerend voor dressuurwerk.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:07

Wat ik denk is dat die voor dressuur wat meer op uiterlijk zijn, en minder lang meegaan dan als je eventing beschermers gebruikt en er mee dressuurt. Puur omdat ze bij eventing gemaakt zijn op tegen boomstammen aan schaven etc, en bij dressuur zal dat (waarschijnlijk :P) niet gebeuren.

LiekeB123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 15:14

Vormgeving is zeker anders inderdaad, en in de eventing beschermers zit ook aan de voorzijde een bescherming die voor de dressuur niet nodig is. Weet niet of dat hinderlijk is bij dressuuroefeningen. Volgens mij zitten in de eventing ook minder bescherming aan de zijkanten (binnenzijde), wel op de achterkant pees.
Het viel me ook op dat er specifiek gelinkt wordt naar spring en eventing sport bij die beschermers en niet naar dressuur. Vandaar dat ik me af vroeg wat de reden is dat ze minder sterk worden aangeraden voor dresuur, en welke beschermers de dressuur ruiters gebruiken die ook echt een stuk koeler zijn.

LiekeB123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 15:16

en inderdaad, ik was niet van plan om ze boomstammetjes te laten springen, tenzij ze een fantastische aanleg en enthousiasme voor eventing blijken te hebben...alleen heeft deze ruiter daar zelf geen ervaring mee.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:17

Het lijkt mij niet dat eventing beschermers belemmerend of iets zijn, in beweging of wat dan ook. Ik weet wel zeker dat de bewegingen die een eventing paard maakt als die ze om heeft veel meer en groter zijn dan wanneer een dressuurpaard ze draagt. Het verschil waarom ze eventing beschermers zijn is denk ik door het sterkere materiaal en het Carbon aan de voor en achterkant, dit maakt het allemaal wat duurder terwijl je in de dressuur die Carbon plaat aan de voorkant nooit nodig zal hebben als bescherming. Maar dus het is een investering en ze zien er minder dressuurachtig uit maar als je er alleen mee dressuur rijdt dan zullen ze lang meegaan en de benen goed koel houden! (Zelf Dalmars en na het springparcours en de cross zijn de benen nog altijd op normale temperatuur)

LiekeB123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 15:23

Voor mij persoonlijk is het gebruiksgemak en met name paardvriendelijkheid vele malen belangrijker dan een fancy uiterlijk, dus wat dat betreft kies ik persoonlijk graag voor datgene wat voor de beentjes het beste is. Met name voor thuis trainen en een buitenrit mag het er allemaal gewoon sportief uit zien, als het maar goed functioneert. En inderdaad, die bescherming aan de voorzijde zal ik voor mijn paarden niet veel nodig hebben. we hebben nog wat andere paarden staan die ook graag een sprongetje maken dus ze komen altijd wel van pas.
Dus zolang ze nergens in de kleinere meer subtiele dressuuroefeningen belemmeren en ook zijwaarts voldoende bescherming bieden is het zeker de moeite waard. Dalmars bevallen goed begrijp ik dus. Mooi zo. Lees ook veel goede reacties op de beschermers van NEW.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:30

Als het niet om het mooie fancy spul gaat en je hebt het geld er voor over, kan ik eventing beschermers alleen maar adviseren. Bij mijn paard met gevoelige benen merk ik geen verschil in dressuur oefeningen rijden met of zonder de beschermers. En ja, je hebt veel verschillende merken, het is net wat je fijn vindt en wat je er voor uit wilt geven. Dalmar is redelijk prijzig maar die kun je bij Agradi kopen waar vaak 25% korting is! Nu succes met je zoektocht haha!

LiekeB123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 15:40

bedankt! mag ik je vragen welke maat je voor jouw paard gebruikt, full of cob, en hoe groot je paard is?

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:46

Ik heb Large, ookwel full op sommige sites. Mijn paard is 1.70 en heeft van normale peesbeschermers ook full welke goed zitten. Misschien is het dan goed te testen/vergelijken.

LiekeB123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 21:33

Bedankt voor je hulp! Ik zal eens kijken inderdaad.